۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

وعده بهبود سرعت اینترنت به این زودی‌ها محقق نمی‌شود

۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۳۵
کد خبر: 603648
وعده بهبود سرعت اینترنت به این زودی‌ها محقق نمی‌شود

مسئولان سوق مردم به استفاده از پلتفرم‌ها و سایت‌های داخلی و همچنین توسعه زیر ساخت های اینترنت ثابت را راهکارهای بهبود سرعت اینترنت در کشور عنوان می‌کنند. اما کارشناسان معتقدند در عمل به دلیل عدم جذابیت و اعتماد کاربران به پلتفرم‌ها و سایت‌های داخلی و هزینه و زمان‌بر بودن توسعه زیر ساخت‌های اینترنت ثابت، این راهکارها حداقل در سال‌های نزدیک منتج به بهبود سرعت اینترنت در کشور نخواهند شد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ طبق آخرین آمار منتشر شده در اسپیدتست، میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۴.۰۳ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۹.۳۴ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۳۰ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۷۳ از میان ۱۳۸ کشور رسانده است. این در حالی است که در ماه نوامبر ۲۰۲۱، میانه سرعت دانلود اینترنت موبایل در ایران ۲۵.۱۹ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۹.۹۹ مگابیت‌برثانیه بود که رتبه ایران در جایگاه ۷۰ قرار داشت. این به معنی سقوط ۳ رتبه ای ایران در سرعت اینترنت موبایل است.

همچنین در حوزه اینترنت ثابت، میانه سرعت دانلود در ایران، ۹.۹۲ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود ۱.۳۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر، ۲۹ میلی‌ثانیه است که رتبه ایران را به ۱۴۳ از میان ۱۷۸ کشور می‌رساند. این درحالی است که در نوامبر ۲۰۲۱، در حوزه اینترنت ثابت، میانه سرعت دانلود در ایران، ۹.۸۵ مگابیت‌برثانیه و میانه سرعت آپلود ۱.۳۹ مگابیت‌برثانیه بود و ایران در جایگاه ۱۴۲ قرار داشت. این به معنی سقوط یک رتبه دیگر در سرعت اینترنت ثابت است.

قابل توجه اینکه، میانه جهانی سرعت دانلود اینترنت موبایل تا ماه دسامبر سال ۲۰۲۱،  ۲۹.۵۵ مگابیت‌برثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود اینترنت موبایل، ۸.۵۹ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۲۹ میلی‌ثانیه است و در حوزه اینترنت ثابت نیز میانه جهانی سرعت دانلود، ۵۹.۷۵ مگابیت‌برثانیه و میانه جهانی سرعت آپلود ۲۵.۰۶ مگابیت‌برثانیه و تاخیر ۱۰ میلی‌ثانیه رسیده است.

سقوط ایران در جدول سرعت اینترت ثابت و موبایل در حالی است که، ماه‌هاست سرعت پایین اینترنت مورد انتقاد شدید کاربران  قرار دارد و بارها از مسئولان خواستار بهبود شرایط شده‌اند.

کارشناسان بر این باورند؛ محدودیت پهنای باند بین المللی اینترنت نسبت به مصرف، از مهمترین دلایلی است که از سرعت اینترنت کشور کاسته است.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در آیین رونمایی از دسترسی ۱۰۰۰ روستا به شبکه ملی اطلاعات در درباره افزایش ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل، اظهار کرد: محدودیتی برای تامین نیاز مردم به پهنای باند بین‌الملل نداریم، اما چیزی که لازم است انجام شود این است که ظرفیت‌های داخلی خود را نیز تقویت کنیم.

وی افزود: ما باید شرایطی را فراهم کنیم تا نیازمندی‌های مردم توسط پلتفرم‌های بومی خودمان تامین شود تا اگر ارتباطات بین‌الملل دچار قطعی شد، بتوانیم آن را حل کنیم.

به عبارت دیگر وزیر ارتباطات یکی از راهکارهای بهبود سرعت اینترنت را، سوق دادن مردم به استفاده از بیشتر از پلتفرم های و سایت های داخلی به جای پلتفرم ها و سایت های خارجی می داند.

زارع پور همچنین در همین ارتباط بر توسعه اینترنت ثابت تاکید کرد و گفت: ما باید بیشتر نیازمندی مردم را به سمت اینترنت ثابت هدایت کنیم و باید سعی کنیم ترافیک اصلی مورد نیاز مردم از طریق خطوط ثابت تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه از ابتدای دولت سیزدهم، توسعه ارتباطات ثابت به عنوان یک راهکار بلندمدت در دستور کار قرار گرفته، خبر داد: برای تحقق این امر، امسال حدود نیم میلیون فیبر نوری را راه‌اندازی می‌کنیم تا مسیر توسعه اینترنت ثابت هموار شود.

کارشناسان بر این باورند؛ هر چند راهکارهای وزیر ارتباطات موثر است، اما در عمل اجرای آن ها بسیار سخت است و حداقل در سال‌های نزدیک منتج به بهبود سرعت اینترنت در کشور نخواهد شد.

مهدی غیبی کارشناس فناوری اطلاعات در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره نظر وزیر ارتباطات درباره سوق مردم به سوی پلتفرم ها و سایت های داخلی برای بهبود سرعت اینترنت، یادآور شد: استفاده از پهنای باند بین المللی برای ما همراه با هزینه بیشتر است و ابزار قدرت برای صاحبان آن که در شرایط خواص بر کشور ما فشار بیاورند.

وی ادامه داد: پس سوق مردم به سوی پلتفرم ها و سایت های داخلی علاوه بر کاهش فشار بر پهنای باند بین المللی می تواند هزینه را برای کاربران داخلی کاهش داده و سیطره قدرت صاحبان آن را بر کشورمان کاهش دهد، اما قبل از طرح این راهکار باید به این سوال مهم پاسخ داد که آیا زمینه سوق مردم به استفاده از پلتفرم ها و سایت های داخلی فراهم شده است یا خیر؟

غیبی گفت: در سال های اخیر شاهد آن بودیم که سازمان های دولتی اجبار به استفاده از دامنه  IR شدند که اتفاق خوبی برای استفاده از ترافیک داخلی از طرف سازمان های دولتی بود، اما موضوع سوق مردم به استفاده از پلتفرم ها و سایت های داخلی موضوع دیگری است که نیازمند تولید محتوای قابل قبول در این حوزه ها است.

به گفته وی متاسفانه کشور ما در تولید محتوای مربوط به پلتفرم ها و سایت های داخلی ضعیف عمل کرده است و آ ن ها جذابیت و اعتماد در بین کاربران ندارد.

غیبی تصریح کرد: در این شرایط نمی توان انتظار داشت که مردم تمایل به استفاده از پلتفرم های داخلی داشته باشند تا از ترافیک بین الملل کاسته و سرعت بهبود پیدا کند.

وی یادآور شد: بعد از سال ۹۸، شکست اجبار مردم به استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی با فیلتر شبکه های اجتماعی مشابه‌های خارجی نشان داد، این اتفاق رقم نخواهد خورد مگر با تولید محتوای جذاب و قابل اعتماد برای مردم!

غیبی همچنین راهکار دیگر وزیر مبنی بر توسعه اینترنت ثابت برای بهبود سرعت اینترنت را با توجه به عقب افتادگی عمیق کشور در این حوزه بسیار هزینه و زمان بر دانست که به این سرعت محقق نخواهد شد تا موجب جلب رضایت کاربران اینترنت شود.

این کارشناس  فناوری اطلاعات، توسعه فیبر نوری در کشور برای توسعه اینترنت ثابت را نیازمند صرف هزینه بسیار و زمان طولانی عنوان کرد. 

بنابراین با راهکارهای مسئولان بهبود سرعت اینترنت در آینده نزدیک محقق نخواهد شد. به نظر می رسد، در حال حاضر کاربران چاره ای ندارند به جز اینکه به جای توقع برای افزایش سرعت اینترنت در آینده نزدیک، صبر خود را افزایش دهند.