۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تلکسوپ فضایی جیمز وب به مدار اصلی خود می‌رسد

۴ بهمن ۱۴۰۰، ۱۸:۳۰
کد خبر: 603462
تلکسوپ فضایی جیمز وب به مدار اصلی خود می‌رسد

نزدیک به یک ماه پس از پرتاب، تلسکوپ فضایی جیمز وب، امروز دوشنبه ۲۴ ژانویه به مقصد آسمانی خود در اعماق فضا خواهد رسید.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ جیمز وب به دور زمین – خورشید نقطه لاگرانژ ۲ خواهد چرخید که حدود ۹۳۰ هزار مایل (۱.۵ میلیون کیلومتر) از سیاره ما فاصله دارد. در این نقطه، فضاپیما به دلیل همسویی با خورشید و زمین، می‌تواند از حداقل سوخت برای گردش در مدار استفاده کند.

همانطور که ناسا برای برخی از نقاط عطف کلیدی قبلی انجام داده است، در طول کنترل ماموریت و هنگام محترق شدن، تصاویری از تلسکوپ پخش نخواهد شد. با این حال، ناسا قصد دارد امروز پس از اجرای احتراق مهم، چندین رویداد بعدی را به صورت زنده پخش کند.

ابتدا از طریق آژانس میزبان در ساعت ۱۵ به وقت آمریکا پخش خواهد شد و پس از آن به صورت زنده در وبسایت ناسا Science Live و همچنین صفحات یوتیوب، فیس بوک و توییتر با حضور دانشمندان و مهندسانی که بر روی تلسکوپ جیمز وب کار می‌کنند، قابل مشاهده خواهد بود.

مخاطبان این اتفاق مهم فضایی می‌توانند با استفاده از هشتگ #UnfoldtheUniverse یا با گذاشتن نظرات خود در فیس بوک یا یوتیوب، سوالات خود را مطرح کنند که دو نماینده به سوالات پاسخ خواهند داد: امبر استراون معاون دانمشند پروژه برای ارتباطات جیمز وب در مرکز پرواز هوایی گودارد ناسا در مریلند و اسکارلین هرناندز مهندس سیستم‌های پرواز موسسه علمی تلسکوپ فضایی در بالتیمور پاسخگوی سوالات هستند.

پس از پخش زنده عمومی، یک کنفرانس رسانه‌ای برگزار خواهد شد که به صورت زنده در وبسایت آژانس پخش می‌شود. در این پخش زنده چه کسانی در تماس خواهند بود:

لی فاینبرگ، مدیر المان تلسکوپ نوری وب، گدارد

ایمی لو، مدیر مهندسی خودرو وب، نورثروپ گرومان

کیت پریش، مدیر راه‌اندازی رصد خانه وب، گدارد

جین ریگبی، دانشمند پروژه عملیات وب، گدارد

وب یک ماموریت بلندپروازانه برای درک بهتر از ابتدای خلقت، بررسی سیارات فراخورشیدی دور و جو آنها و پاسخ به سوالات در مقیاس بزرگ مانند سرعت گسترش جهان را دنبال می‌کند.

این تلسکوپ ده میلیارد دلاری، ۲۵ دسامبر پس از سال‌ها تاخیر پرتاب شد، اما از زمان پرتاب، نقاط عطف خود را به موقع و با مشکل کمی تا به امروز به انجام رسانده است. به عنوان مثال، استقرار پیچیده آینه اصلی آن تنها موضوعی است که با مشکلات جزیی انجام شد و اوایل ژانویه به پایان رسید.