۰ نفر

بحران برق؛ فلج شدن اکوسیستم فناوری

۳ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۵۴
کد خبر: 530385
بحران برق؛ فلج شدن اکوسیستم فناوری

قطعی‌ناگهانی و طولانی برق باعث شده تا استارت‌آپ‌ها با ضرر هنگفتی مواجه شوند و زیرساخت‌های دولت الکترونیک عملا حالت تعطیل پیدا کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،   سال‌ها در کشور برای گسترش و توسعه فناوری تلاش شده است اما اکنون قطعی برق پاشنه آشیلی برای انجام الکترونیکی کارها به‌حساب می‌آید. این روزها قطعی برق و خاموشی کامپیوترها کارها را فلج کرده و حتی بعضی ادارات کرکره را با اعلام قطعی سیستم پایین می‌کشند.

استارت‌آپ‌ها هم که سال‌ها برای رشد و توسعه آنها تلاش شده این روزها حال  خوبی ندارند و قطعی برق باعث شده مشکلات عمده‌ای برای آنها پیش بیاید و با قطعی سیستم‌ها، بخش‌های پشتیبانی و فروش‌شان با مشکلات جدی روبه‌رو شود. در بسیاری از شهرها با قطعی برق و به تبع آن قطعی اینترنت، امور عادی مردم مختل شده است. حتی در مناطقی قطعی برق بعد از مدتی قطعی شبکه اینترنت همراه را به‌دنبال داشته و کاربران عملا استفاده از خدماتی مثل تاکسی‌های اینترنتی و بانکداری الکترونیک را برای چندین ساعت از دست داده‌اند.

بخش فناوری کشور، به‌عنوان حوزه‌ای که اکنون کاملا با زندگی روزمره مردم گره خورده است، به‌شدت متاثر از این خاموشی‌هاست. در زمان قطعی برق، بسیاری از استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای دیجیتال در عمل تعطیل می‌شوند و نمی‌توانند به مشتریان خود سرویس بدهند. همچنین کارتخوان‌ها و سیستم‌های بانکی متاثر از اختلال در شبکه برق کشور می‌شوند. به این موارد باید اختلال در استعلام‌های الکترونیکی و سامانه‌های دولت الکترونیک، بی‌تی‌اس‌های موبایل و بسیاری از موارد دیگر را اضافه کرد که در مجموع باعث فلج شدن حوزه فناوری کشور می‌شود.

شکایت کسب‌وکارها

رضا الفت‌نسب، عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی درباره مشکلات پیش آمده در حوزه فناوری به‌طور عام و کسب‌وکارهای مجازی به‌طور خاص می‌گوید: الان ما با تماس‌های بسیار زیادی از سوی شرکت‌های مختلف در این زمینه روبه‌رو هستیم که از قطعی‌های اعلام نشده و طولانی برق شکایت می‌کنند.

الفت‌نسب با اشاره به اینکه ابزار پایه صنف ما وسایلی چون کامپیوتر و اینترنت هستند می‌گوید: همگی این ابزارها به برق متصل هستند و بدون برق از کار می‌افتند که مشکلات جدی برای همکاران ما به‌وجود می‌آورند.

مشتریان شاکی

کسب‌وکارهای مجازی به‌طور مستقیم با مشتریانی روبه‌رو هستند که به امید رفع نیازهای خود به استفاده از اینترنت و فضای دیجیتال روی آورده‌اند.

عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی در این مورد می‌گوید: مسئله اصلی ما ارائه خدمات به مشتریان است که قطعی برق این سرویس‌دهی را با مشکل مواجه می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که بلافاصله مشتریان وارد روند شکایت از کسب‌وکارها شوند.

الفت‌نسب راهکار این مسئله را در دست متولی تامین انرژی برق کشور می‌بیند و ادامه می‌دهد: این موضوع باعث بلاتکلیفی کسب‌وکارهای دیجیتال شده است.

او بر این باور است که «اگر این مشکل بخواهد ادامه‌دار باشد و تبدیل به یک روال عادی شود و وضعیت از اینکه هست بدتر هم شود، ما با یک چالش بسیار جدی مواجه خواهیم شد.»

با این حال، اگر قرار بر این است که این وضعیت ادامه داشته باشد، شاید بتوان با ارائه یک رویه مشخص، تا حدودی از مشکلات کاست.

به‌گفته الفت‌نسب، «کسب‌وکارها اگر بدانند، در یک زمان مشخص، با قطعی برق مواجه خواهند شد، می‌توانند به مشتریان اطلاع‌رسانی کنند تا مشتریان از شرایط مطلع باشند و از میزان نارضایتی آنها کاسته شود. چراکه حتی بیشتر تلفن‌های ثابت هم در این وضعیت قطع می‌شود و نمی‌توان به‌صورت تلفنی پاسخگوی مشتریان بود.»

ناتوانی در خرید ژنراتور

این در حالی است که بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا توان مالی برای تهیه و خرید ژنراتور ندارند.

عضو هیأت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به این موضوع اشاره می‌کند که شاید بعضی از کسب‌وکارها بتوانند از برخی ابزارها مانند یوپی‌اس استفاده کنند، اما میزان انرژی‌دهی این ابزارها محدود است. الفت نسب با تأکید بر اینکه همه کسب‌وکارها توان خرید این ابزارها را ندارند بر این باور است که هیچ راه و چاره‌ای برای حل این مسئله وجود ندارد و تعداد زیادی از کسب‌وکارها بدون شک دچار مشکل می‌شوند.