۰ نفر

میان اپل و شرکت اپیک گیمز رخ داد؛

جدال بر سر نحوه فعالیت فروشگاه اپ استور

۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۱۳
کد خبر: 530087
جدال بر سر نحوه فعالیت فروشگاه اپ استور

اپل و شرکت اپیک گیمز که سازنده بازی محبوب فورتنایت است در دادگاه بر سر نحوه فعالیت فروشگاه اپ استور به مبارزه حقوقی پرداخته اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اپل و اپیک گیمز به پایان این مبارزه حقوقی نزدیک شده اند که ممکن است پیامدهای مهمی برای آینده فروشگاه اپ استور داشته باشد.

اگر اپیک گیمز برنده این دادگاه شود، اپل ناچار خواهد شد اجازه دهد فروشگاه‌های برنامه دیگری هم در آیفون و آی پد فعالیت کنند که به از دست رفتن میلیاردها دلار درآمد این شرکت در بلندمدت منجر می شود.

در قلب این مبارزه حقوقی، اختلاف نظر درباره ماهیت آیفون وجود دارد. اپیک گیمز مدعی است آیفون یک رایانه است در حالی که اپل می گوید آیفون یک دستگاه کاملا متمایز است. این استدلال به دلیل نحوه عملکرد فروشگاه اپ استور اهمیت زیادی دارد زیرا تنها اپل اجازه دارد مشخص کند چه برنامه ای می تواند در آیفون منتشر شود یا خیر.

اگر آیفون یک رایانه شناخته شود در این صورت اپ استور یک انحصارطلبی شناخته می شود. اگر حکم داده شود که آیفون رایانه نیست و یک دستگاه متمایز است، در این صورت اپل می تواند بگوید با دور نگه داشتن فروشگاه‌های دیجیتالی دیگر از آیفون، از کاربرانش حفاظت می کند.

کارن دان، یکی از وکلای اپل در اظهاراتی که در ابتدای جلسه دادگاه داشت گفت: شرکت اپیک از این دادگاه تقاضا دارد که اپل را وادار کند فروشگاه برنامه خود را به روی برنامه ها و فروشگاه‌های غیرمطمئن باز کند. تعهد مطلق اپل برای ایمنی، امنیت، پایایی و کیفیت چنین اجازه ای نمی دهد و قوانین ضد انحصارطلبی هم چنین امری را الزامی نمی کند.

در مقابل کاترین فارست، وکیل اپیک گفت: ماهیت محدودکننده اپ استور ارتباطی با امنیت ندارد و مربوط به کسب و کار است. یک کارشناس که به عنوان شاهد در این دادگاه حاضر شد، برآورد کرد حاشیه سود اپ استور اپل در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ حدود ۷۵ درصد بوده است.

یک موضوع دیگر مورد اختلاف بین این دو شرکت سهم ۳۰ درصدی است که اپل از مبادلات در فروشگاه اپ استور دریافت می کند. وکیلان اپیک می گویند اپل با امتناع از باز کردن آیفون به روی فروشگاه‌های برنامه دیگر رفتار ضد انحصارطلبی را پیشه کرده است. آنها اپل را با دلال خودرو مقایسه کردند که بابت هر بار بنزین زدن یک خودرو، از پمپ بنزینها درصد می گیرد.

وکیلان اپل به فروشگاه‌های دیجیتالی دیگر مانند استیم اشاره کرده اند که سهم ۳۰ درصدی دریافت می کند و اظهار کردند اپل دریافت سهم ۳۰ درصدی را باب نکرده است. این استیم بود که در سال ۲۰۰۳ سهم ۳۰ درصدی را تعیین کرد و زمانی که اپل در سال ۲۰۰۸ وارد بازار شد، دریافت سهم ۳۰ درصدی از فروش عرف بود.

بر اساس گزارش بیزنس اینسایدر، تیم کوک، مدیرعامل اپل روز جمعه به شهادت پرداخت و اکنون وکیلان دو شرکت اظهارات نهایی خود را روز دوشنبه مطرح خواهند کرد.