۰ نفر

آخرین ضرب‌الاجل دولت به اپراتورها برای بازگشت کلاب‌هاوس

۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۳۶
کد خبر: 521999
آخرین ضرب‌الاجل دولت به اپراتورها برای بازگشت کلاب‌هاوس

2 اپراتور مسلط کشور آخرین ضرب‌الاجل را دریافت کرده‌اند و درصورت رفع‌نکردن اختلال کلاب‌هاوس با جریمه‌های سنگین روبه‌رو می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بی‌توجهی 2 اپراتور مسلط کشور به اخطارهای وزارت ارتباطات برای رفع اختلال عمدی در ارتباط با شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس باعث شد تا هیأت وزیران با دستور رییس‌جمهوری و پس از پیشنهاد وزارت ارتباطات جریمه‌های سنگینی برای اپراتورها درنظر بگیرد.

یک منبع آگاه در وزارت ارتباطات در این رابطه گفته است که به‌دنبال اخطاریه و ضرب‌الاجل داده‌شده به اپراتورها و عمل‌نشدن به مفاد این نامه، اکنون جریمه روزانه ۵۰ میلیاردتومانی برای اپراتورها درصورت رفع‌نشدن اختلال عمدی در کلاب‌هاوس درنظر گرفته شده است.

سازمان تنظیم مقررات که قانونا مسئول نظارت بر رفتار و عملکرد اپراتورهاست، پیش از این طی نامه‌ای به 2 اپراتور همراه کشور و مخابرات ایران در تاریخ ۲۲‌فروردین به آنها ۲۴ ساعت مهلت داده بود که اختلال مشهود ایجاد‌شده در ارتباط کاربران این اپراتورها با پلتفرم کلاب‌هاوس را برطرف کنند. مقام‌های 2 اپراتور مسلط کشور پیش از این اعلام کرده بودند که هیچ نوع حکم قضایی یا دستور از سوی کارگروه تعیین مصادیق برای فیلترینگ کلاب‌هاوس دریافت نکرده‌اند. همراه اول و ایرانسل همچنین منکر هر نوع اختلال در شبکه ارتباطی خود در ارتباط با کلاب‌هاوس شده‌اند. به‌صورت عملی اما کاربران این اپراتورها امکان استفاده از کلاب‌هاوس بدون استفاده از فیلترشکن را ندارند.

پیش از این یک مقام آگاه در رگولاتوری  اعلام کرده بود که ادله دیجیتال اختلال عمدی در کلاب‌هاوس جمع‌آوری شده و از اپراتورهای ذکر‌شده هم در مرجع قضایی شکایت شده است.

برخورد از نوع جدی

علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهوری عصر روز یکشنبه در توییتی اعلام کرد که به پیشنهاد وزیر ارتباطات در هیأت وزیران جرایم سنگینی به‌خاطر این تخلف اپراتورها درنظر گرفته شده است. او در این توییت بدون اشاره به نام

کلاب هاوس نوشته است: «پس از اختلال عمدی برخی اپراتورها در ارتباطات اینترنتی کاربران، هیأت وزیران پس از دستور صریح رییس‌جمهوری، عصر امروز(دیروز) ضمن تأکید بر حق آزاد شهروندان در دسترسی به اطلاعات و خلاف‌شمردن اقدامات اخیر اپراتورها، به پیشنهاد وزیر ارتباطات، جرایم سنگینی برای اینگونه تخلفات تصویب کرد.»

این مسئله نشان می‌دهد که دولت پس از ماجرای یک‌ماهه‌ای که بر سر افزایش قیمت بسته‌های اینترنت از سوی 2 اپراتور مسلط کشور ایجاد شد، قصد دارد برخورد جدی‌تری با این شرکت‌ها داشته باشد. مقام‌های آگاه در وزارت ارتباطات می‌گویند درصورتی که جریمه روزانه ۵۰ میلیاردتومانی که در پرونده اپراتورها هم ثبت می‌شود فایده‌ای نداشته باشد، برای اپراتورهای متخلف ۲ سال تعلیق از فروش و کاهش مدت پروانه درنظر گرفته خواهد شد. تخمین زده می‌شود تا ۲ هفته دیگر اگر اختلال کلاب‌هاوس بر‌طرف نشود، از جریمه کاهش مدت پروانه استفاده خواهد شد که هزینه سنگینی برای اپراتورها به‌حساب می‌آید.

تابستان سال گذشته بود که این‌دو اپراتور در اقدامی که وزیر ارتباطات آن را «تبانی» خواند، در تقابل با دولت و وزارت ارتباطات اقدام به گران‌کردن بسته‌های اینترنت همراه و حذف بسته‌های بلندمدت و به‌صرفه کردند. در آن جریان هم با وجود اخطارهای صریح وزیر ارتباطات اپراتورها هفته‌ها توجهی به اعتراض‌های مردم و دولت نداشتند.

پس از گذشت حدود یک‌ماه سرانجام اپراتورها وضعیت بسته‌ها را با گرفتن امتیاز از دولت به حالت قبل بازگرداندند اما نشان دادند که می‌توانند برای ۴ هفته به حرف‌های نهاد ناظر خود توجهی نشان ندهند.

کنترل اینترنت کشور؟

براساس قانون به‌صورت معمولی فیلترینگ پلتفرم‌ها در کشور یا براساس حکم کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه یا حکم قضایی صورت می‌گیرد. هیچ‌کدام از این موارد درباره کلاب‌هاوس اتفاق نیفتاده است. از مجموع حدود ۸۷میلیون کاربر اینترنت کشور بیشتر از ۷۷میلیون و ۷۰۰هزار کاربر مشترک اینترنت پهن‌باند سیار هستند. به‌خاطر انحصار مخابرات در حوزه فیبر نوری سال‌هاست که امکان گسترش اینترنت با سرعت بالای ثابت فراهم نشده است. به همین‌خاطر با توسعه شبکه‌های تلفن همراه با حمایت دولت در سال‌های اخیر اکثر مناطق کشور تحت پوشش شبکه‌های همراه اول و ایرانسل قرار گرفته‌اند. به‌صورت تقریبی می‌توان گفت حداقل ۷۳میلیون نفر کاربر اینترنت این دو اپراتور هستند و اقدام آنها درباره کلاب‌هاوس نشان می‌دهد قدرت مدیریت ارتباطات مردم و کنترل اینترنت کشور را در هماهنگی با هم دارند.