۰ نفر

دوج کوین چیست و قیمت این ارز دیجیتال چطور طی یک روز ۱۰برابر شد؟

۳ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۱۲
کد خبر: 507857
دوج کوین چیست و قیمت این ارز دیجیتال چطور طی یک روز ۱۰برابر شد؟

دوج کوین در ششم دسامبر سال ۲۰۱۳ (۱۵ آذر ۱۳۹۲) توسط بیلی مارکوس و جکسون پالمر به دنیا معرفی شد. نماد این رمز ارز، یک میم معروف (سگ شیبا اینو) است.

به گزارش اقتصادآنلاین ؛ مدتی است تب و تاب خرید و فروش دوج کوین در سر افراد آشنا و حتی ناآشنا با دنیای رمز ارزها افتاده و آن را ابزاری بی‌نظیر برای چند برابر کردن سرمایه تصور می‌کنند. تنها به واسطه چند توئیت آقای ایلان ماسک، دومین فرد ثروتمند دنیا، قیمت DogeCoin طی مدت زمانی بسیار کوتاه بیشتر از ده برابر افزایش پیدا کرد و این موضوع سبب شد بر سر زبان‌ها بیفتد.

آشنایی اولیه با DogeCoin

بنیان گذاران دوج کوین عقیده داشتند که دنیای رمز ارزها نباید بیش از حد جدی باشد و فقط به پول محدود شود؛ آن‌ها به همین دلیل تصمیم گرفتند کوینی برای شوخی و سرگرمی ایجاد کنند. جالب است بدانید حتی نحوه تلفظ و شکل املایی کلمه DogeCoin هم از یک برنامه طنز اینترنتی برگرفته شده است! (یکی از کاراکترهای این برنامه کلمه Dawg را که معنای دوست صمیمی است، اشتباها به شکل Doge هجی می‌کند) این کوین که برای سرگرمی ایجاد شد، اکنون یک جامعه کاربری پر تعداد دارد و اقدامات خیرخواهانه آن‌ها باعث شده تا از دوج کوین به عنوان یک کوین دوست داشتنی یاد شود. طرفدران این کوین، خودشان را «شیبی» (Shibe) می‌نامند و زبان مخصوصی هم دارند که از جملات بامزه‌ای مثل Such Amazing تشکیل شده است.

از دوج کوین برای انجام چه کارهایی استفاده می‌شود؟

جامعه کاربری بزرگ DogeCoin به عنوان یکی از بزرگترین آلت کوین های بازار تاکنون اقدامات خیرخواهانه زیادی انجام داده است:

  • آن‌ها در سال ۲۰۱۴ برای تیم ملی بابسلد (سورتمه‌سری) کشور جامائیکا ۵۰ هزار دلار دوج کوین جمع‌آوری کردند تا اعضای آن توانایی شرکت در المپیک زمستانی سوچی را داشته باشند.
  • در بیست و دوم مارس سال ۲۰۱۴ (۲ فروردین ۱۳۹۳)، مصادف با روز جهانی آب، این جامعه کاربری ۳۰ هزار دلار برای ساخت چاه‌های آب آشامیدنی در دره تانا واقع در کشور کنیا جمع‌آوری کرد.
  • در مارس ۲۰۱۴ جامعه کاربری دوج کوین تصمیم گرفت با پرداخت ۵۵ هزار دلار، حامی یک راننده نسکار (NASCAR) به نام جاش وایز (Josh Wise) باشد. این راننده در ماشینی با نماد دوج کوین مسابقه داد!

ساب ردیت Dogecoin اعضای فعال زیادی دارد که می‌توانند به ارسال کنندگان محتواهای خوب، کوین DOGE اهدا کنند. علاوه بر این، جامعه کاربری دوج کوین از طریق پلتفرم ردیت برای جمع‌آوری پول خیریه هم استفاده می‌کند. از میان مراسم‌های خیریه‌ای که کاربران دوج کوین تاکنون در این پلتفرم برگزار کرده‌اند، می‌توان به «جوراب برای بی‌خانمان‌ها» (SocksForTheHomeless) و «پیتزای دوج» (DogePizza) اشاره کرد.

دوج کوین چقدر ارزش دارد؟

بر اساس آمار روز یکم اسفند ۱۳۹۹، هر واحد DOGE با قیمت 0.05631 دلار معامله می‌شود و بازار آن بیش از ۷ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار ارزش دارد. محدودیتی برای تعداد دوج کوین‌های قابل استخراج تعیین نشده و در حال حاضر بیش از ۱۲۸ میلیون واحد DOGE در حال گردش است؛ این تعداد کوین در گردش همراه با قیمت پایین هر واحد، دوج کوین را به یکی از گزینه‌های ایده‌آل برای انجام تراکنش‌های کوچک تبدیل می‌کند.

موجودی محدود رمز ارزهایی مثل بیت کوین یکی از دلایل مهم افزایش قیمت آن به شمار می‌آید و این تصور وجود دارد که کوین‌هایی که قابلیت صدور نامحدود دارند، افزایش قیمت چندانی را تجربه نخواهند کرد. اما به نظر می‌رسد که حمایت ایلان ماسک و افراد دیگر از دوج کوین، ارزش بازار این رمز ارز از ۴۵۰ میلیون دلار (اوایل دسامبر ۲۰۲۰) به بیش از ۱۰ میلیارد دلار (اوایل فوریه ۲۰۲۱) افزایش داده است! در روزهای ابتدایی دسامبر سال میلادی گذشته، هر واحد دوج کوین 0.003565 دلار ارزش داشت و در هشتم فوریه (۲۰ بهمن) به 0.08495 دلار رسید که بالاترین قیمت ثبت شده برای این رمز ارز محسوب می‌شود.

تکنولوژی دوج کوین

بخش قابل توجهی از رمز ارزها بر اساس تکنولوژی بلاک چین ساخته شده‌اند. بلاک چین یک دیتابیس غول پیکر است که اطلاعات تراکنش‌ها در آن ذخیره می‌شود. بنابراین تمام تراکنش‌های دوج کوینی نیز در بلاک چین این رمز ارز ثبت می‌شوند. اما داده‌های این دیتابیس بزرگ (که گاهی اوقات لجر یا دفتر کل هم نامیده می‌شود) در یک مکان خاص قرار ندارند. این داده‌ها روی هزاران رایانه‌ای که نود (Node) نامیده می‌شوند، قرار دارند و به همین دلیل است که بلاک چین یک شبکه غیر متمرکز به شمار می‌آید.

در ادامه با مثالی نحوه انجام تراکنش در شبکه دوج کوین را شرح می‌دهیم: فرض کنید جکسون در استرالیا زندگی می‌کند و بیلی در آمریکا. جکسون می‌خواهد بدون استفاده از بانک و برداخت کارمزد تبدیل ارز، برای بیلی پول ارسال کند و به همین دلیل تصمیم می‌گیرد از Dogecoin استفاده کند:

  • جکسون ۱۰ واحد DOGE برای بیلی ارسال می‌کند.
  • رایانه‌های (نودها) متصل به بلاک چین باید اطمینان حاصل کنند که جکسون واقعا ۱۰ واحد DOGE در حسابش دارد. اگر نیمی از نودها این موضوع را تایید کنند، تراکنش انجام خواهد شد و سپس اطلاعات آن به بلاک چین اضافه می‌شود.
  • در مرحله آخر بیلی ۱۰ واحد DOGE را دریافت می‌کند.

نودهای شبکه در ازای بررسی و تایید تراکنش‌ها، پاداشی در قالب DOGE دریافت می‌کنند. به این فرآیند استخراج دوج کوین گفته می‌شود.

استخراج دوج کوین

در طی فرآیند استخراج دوج کوین، یک نود با بررسی و تایید تراکنش‌ها سعی می‌کند بلاک جدید را زودتر از سایر نودها به بلاک چین دوج کوین اضافه کند. برای اضافه کردن بلاک‌های جدید، هر نود باید معادلات پیچیده‌ای را با استفاده از قدرت پردازشی رایانه‌اش حل کند و هر چقدر قدرت پردازشی بیشتری داشته باشد، شانس او برای پیدا کردن سریعتر بلاک نیز بیشتر خواهد بود. البته بلاک چین Dogecoin قوانینی هم برای فرآیند استخراج تعیین کرده که به آن الگوریتم استخراج می‌گویند. الگوریتم استخراج دوج کوین، Scrypt نام دارد که در مقایسه با الگوریتم مورد استفاده بیت کوین (SHA-256) به قدرت پردازشی کمتری نیازمند است. علاوه بر شبکه دوج کوین، لایت کوین (LTC) نیز از الگوریتم Scrypt استفاده می‌کند و در ضمن، از سال ۲۰۱۴ کاربران توانایی استخراج همزمان (Merged Mining) این دو رمز ارز را داشته‌اند.

هر بلاک دوج کوین در عرض ۱ دقیقه استخراج می‌شود؛ پاداش آن ۱۰ هزار واحد DOGE است که با توجه به قیمت‌های اخیر، تقریبا معادل ۵۶۰ دلار خواهد بود. چنین پاداشی ممکن است در مقابل پاداش استخراج بیت کوین (6.5 واحد BTC یا تقریبا 350 هزار دلار) ناچیز به نظر برسد، ولی فراموش نکنید که سختی ماینینگ Dogecoin بسیار کمتر از بیت کوین است و این یعنی کسب پاداش بلاک‌های آن بسیار آسان‌تر خواهد بود.

استخراج دوج کوین را می‌توان به صورت انفرادی یا گروهی انجام داد. در صورتی که بخواهید به تنهایی دوج کوین استخراج کنید، پیدا کردن بلاک و کسب پاداش ممکن است هفته ها یا ماه ها زمان ببرد. اما اگر عضو یک استخر شوید می‌توانید بر اساس قدرت پردازشی که در اختیار استخر قرار می‌دهید، سهمی از پاداش بلاک‌های یافت شده توسط آن دریافت کنید. به یاد داشته باشید که استخرها از پاداش اعضایشان کارمزد کسر می‌کنند، ولی در استخراج انفرادی تمام پاداش به شما تعلق می‌گیرد. البته برای موفقیت در استخراج انفرادی به قدرت پردازشی قوق العاده‌ی نیاز خواهید داشت و اگر تازه کار هستید، پیوستن به یک استخر بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

برای شرکت در فرآیند ماینینگ دوج کوین، باید کیف پول کامل آن، یعنی «دوج کوین کور» (Dogecoin Core) را روی رایانه‌تان داشته باشید. سپس می‌توانید با نصب یک نرم افزار ماینینگ، از طریق پردازنده (CPU)، کارت گرافیک (GPU) و یا دستگاه ASIC مخصوص الگوریتم Scrypt به استخراج DOGE بپردازید. البته لازم به ذکر است که این روزها فقط استخراج با دستگاه‌های اسیک سود مناسبی برایتان به ارمغان خواهد آورد. در مورد نرم افزار ماینینگ هم باید گفت که انتخاب‌های زیادی پیش روی شماست و باید بر اساس سخت افزارتان، بهترین نرم افزار ممکن را انتخاب کنید.

  • برای CPU، نرم افزار cpuminer را پیشنهاد می‌کنیم که به خوبی به کاربران تازه‌کار اجازه می‌دهد با فرآیند ماینینگ آشنا شوند.
  • برای GPU، نرم افزار CudaMiner را برای محصولات انویدیا، و هم چنین CGminer را که از بیشتر کارت‌های گرافیک پشتیبانی می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم. اگر هم تازه‌ کار هستید و محیط کاربری ساده‌تری را می‌پسندید، نرم افزار EasyMiner انتخاب خوبی خواهد بود.
  • برای دستگاه های اسیک مخصوص scrypt، استفاده از نرم افزار MultiMiner (که از الگوریتم SHA-256 هم پشتیبانی می‌کند) را به کاربران پیشنهاد می‌کنیم. علاوه بر این، نرم افزارهای ماینینگ CGminer و EasyMiner هم با دستگاه‌های ASIC سازگار هستند.

در پایان تاکید می‌کنیم که اگر ماینر تازه‌ کار هستید، بهتر است در یک استخر ماینینگ مثل Multipool یا AikaPool عضو شوید و با کارت گرافیک خوبی مانند RX580 استخراج دوج کوین را آغاز کنید. البته اگر دوست ندارید با سخت افزار و نرم افزارهای پیچیده سر و کار داشته باشید، می‌توانید به سراغ روش استخراج ابری (Cloud Mining) بروید. در این روش، کاربر با یک شرکت که خدمات ماینینگ Dogecoin ارائه می‌کند، قرارداد می‌بندد و از آن‌ها قدرت پردازشی خریداری می‌کند. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که کلاهبرداری‌های زیادی در این حوزه انجام می‌شود و پیدا کردن یک قرارداد ارزشمند در یک شرکت استخراج ابری معتبر، کار نسبتا دشواری خواهد بود. اما مزیت روش این است که کاربر مطمئن خواهد بود هر ماه مقدار مشخصی از رمز ارز دلخواهش را بدون دردسر اضافی دریافت می‌کند.

معرفی کیف پول‌های دوج کوین

کیف پول ارز دیجیتال عملکردی مشابه یک حساب ایمیل دارد؛ آدرس عمومی آن مشابه آدرس ایمیل است که برای ارسال و دریافت دارایی استفاده می‌شود و آدرس خصوصی آن نیز مثل کلمه عبور ایمیل است که از آن برای دسترسی به دارایی‌ها استفاده می‌شود. امن نگه داشتن کلید خصوصی والت، مهم‌ترین نکته‌ای است که هر کاربر دوج کوین یا سایر رمز ارزها باید از آن مطلع باشد.

وب سایت رسمی Dogecoin دو کیف پول نرم افزاری را به کاربران پیشنهاد می‌کند:

  • دوج کوین کور (Dogecoin Core): این والت حاوی یک نسخه کامل از بلاک چین دوج کوین است و با نصب کردن آن، رایانه شما به یک نود کامل Dogecoin تبدیل خواهد شد. اما این کیف پول حجم بالایی دارد و فرآیند‌های دانلود، بروزرسانی و اجرای آن زمان‌بر است.
  • مولتی دوج (MultiDoge): این یک کیف پول سبک است که انتخاب مناسبی برای کاربران عادی خواهد بود. البته توجه داشته باشید از آن جایی که این والت یک نسخه از بلاک چین را در خود ذخیره نمی‌کند، رایانه شما به یک نود کامل دوج کوین تبدیل نخواهد شد.

برای کسانی که نمی‌خواهند والت را روی رایانه‌شان نصب کنند، وب سایت my.dogechain.info می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. این وب سایت یک کیف پول کاملا آنلاین در اختیار کاربر قرار می‌دهد و برای استفاده از آن فقط به یک مرورگر نیاز خواهید داشت. آن دسته از کاربرانی که به دنبال امنیت بیشتر هستند، می‌توانند از کیف پول‌های شرکت لجر (Ledger) و کیپ کی (Keepkey) استفاده کنند. علاوه بر این، دوج کوین را می‌توان در والت‌های کاغذی (Paper wallets) هم نگهداری کرد، ولی امروزه افراد کمی از این نوع کیف پول قدیمی که کاربر باید کلیدهایش را چاپ و شخصا در جایی امن نگهداری کند، استفاده می‌کنند.

امنیت DogeCoin

دوج کوین از ابتدای عرضه تاکنون با چندین مشکل امنیتی مواجه شده که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

حمله ۵۱ درصدی

تکنولوژی بلاک چین با وجود داشتن امنیت بسیار بالا، همچنان در برابر حملات سایبری مصون نیست. یک حمله ۵۱ درصدی زمان اتفاق می‌افتد که بیش از نیمی از یک بلاک چین تحت کنترل یک فرد یا گروه باشد. در چنین حالتی، این فرد یا گروه می‌تواند تراکنش‌های تقلبی به شبکه اضافه کند و از آن جایی که اکثریت در اختیار او قرار دارد، این تراکنش‌ها توسط شبکه تایید خواهند شد.

این یک نوع کلاهبرداری بزرگ است و هر رمز ارزی که گرفتار آن شود، برای همیشه شهرت بدی خواهد داشت. در ابتدای فعالیت دوج کوین، بلاک چین آن در معرض خطر ۵۱ درصدی قرار داشت و به همین دلیل توسعه‌دهندگان آن تصمیم گرفتند امکان استخراج ترکیبی (Merged Mining) با شبکه لایت کوین را فراهم کنند. بدین ترتیب اکنون امکان استخراج همزمان DOGE و LTC وجود دارد و در نتیجه این اقدام، هر دو بلاک چین از امینت بیشتری بهره‌مند هستند.

صرافی مولاه (Moolah)

در سپتامبر سال ۲۰۱۷، یکی از اعضای جامعه کاربری دوج کوین در بریتانیا به جرم کلاهبرداری دستگیر شد: رایان کندی (Ryan Kennedy) با نام مستعار الکس گرین (Alex Green) یک صرافی دوج کوین به نام Moolah ایجاد کرده بود. این صرافی پس از مدتی ورشکسته شد و گفته می‌شود که آقای کندی پول کاربران آن را دزیده است. جامعه کاربری دوج کوین به رایان کندی اعتماد کرده بود و او در مقابل به آن‌ها دروغ گفت. جکسون پالمر، در آوریل ۲۰۱۵ اعلام کرد دیگر به عنوان یکی از رهبران دوج کوین فعالیت نخواهد داشت. او به صورت غیر مستقیم دلیل کنار رفتنش را به کندی و ورشکستگی صرافی مولاه ارتباط داده است.

با توجه به مواردی که در بالا به آنان اشاره کردیم، به ۲ نتیجه می‌رسیم. تکنولوژی بلاک چین امن است، اما راه‌هایی برای سواستفاده از آن وحود دارد. جامعه کاربری دوج کوین هر چقدر هم قوی باشد، با مشکلاتی مثل دروغ‌های رایان کندی مواجه خواهد شد.

خرید و فروش دوج کوین

با توجه به نوسان قیمت شدید دوج کوین در ماه‌های اخیر و قرار گرفتن آن در رتبه دهم بازار رمز ارزها از نظر مارکت کپ، تبدیل به گزینه‌ای جذاب برای افراد شده است. بسیاری تصور می‌کنند امکان انفجار قیمت مجدد دوج کوین همچنان وجود دارد.

برای خرید باید ابتدا یک صرافی مطمئن پیدا کنید. به خاطر تحریم‌ها، امکان دریافت خدمات از صرافی‌های بین‌المللی نظیر بایننس وجود ندارد. دلیلی نیز برای این کار وجود ندارد. صرافی‌های داخلی متعددی نظیر بیت 24 وجود داشته و می‌توانید در آن‌ها اقدام به خرید و فروش انواع رمز ارز نظیر دوج کوین کنید.

آینده دوج کوین

رمز ارزی که قرار بود باعث شود حوزه کریپتوکارنسی بیش از حد جدی گرفته نشود، اکنون توسط سرمایه‌گذاران زیادی جدی گرفته شده است! البته در ساب ردیت DogeCoin هنوز هم شوخی‌های زیادی انجام می‌شود و ماهیت این رمز ارز برای آن دسته از کاربران تغییر چندانی نکرده است، اما حمایت ادامه‌دار ایلان ماسک از دوج کوین باعث شده تا توجه افراد بیشتری به سمت آن جلب شود. بیلی مارکوس، یکی از بنیان‌گذاران اصلی این رمز ارز است که چند سال پیش تمام موجودی DOGE خود را فروخت و اکنون به عنوان یک کاربر عادی به ساب ردیت دوج کوین بازگشته است، عقیده دارد که ارزش واقعی Dogecoin در جامعه کاربری آن نهفته است. ایلان ماسک نیز مدام دوج کوین را به عنوان «رمز ارز مردمی» معرفی می‌کند.

با توجه به افزایش قیمتی که در اثر توییت‌های آقای ماسک ثبت شد، حمایت یک فرد یا شرکت قدرتمند دیگر می‌تواند قیمت این رمز ارز به ۱ دلاری شدن نزدیک کند. این رمز ارز به یکی از داغ‌ترین موضوعات ماه‌های اخیر تبدیل شده و افراد زیادی پتانسیل رشد مناسبی برای آن متصور شده‌اند.