۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک به کجا رسید؟

۲۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۹:۴۲
کد خبر: 506877
اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک به کجا رسید؟

شرکت اسپیس ایکس که در زمینه اکتشافات فضایی فعالیت دارد با ایده‌های بلند پروازانه ایلان ماسک بنیان‌گذار آن و برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل هوایی شکل گرفت.در سال‌های اخیر نام اسپیس ایکس بیشتر در کنار پروژه استارلینک شنیده می‌شود که با هدف ارائه اینترنت با سرعت بالا در تمام کره زمین حتی مناطق دور افتاده و محروم در دست اجراست.ماسک قصد دارد از این طریق اینترنت با سرعت بالا را به تمام مناطق کره زمین برساند و برای این منظور نیاز به ارسال ۴۲ هزار ماهواره در فضا دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ اسپیس ایکس که یک شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی است از ایده بلندپروازانه ایلان ماسک برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل فضایی شکل گرفت. ایلان ماسک را اساسا به عنوان کارآفرینی با ایده‌های بلندپروازانه و آینده نگر می‌شناسند. طی سال‌های گذشته اما اسپیس ایکس با پروژه ماهواره‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت استارلینک (Starlink) بیشتر شناخته شده است.

استارلینک پروژه جاه طلبانه ماسک یک شبکه اینترنتی به هم پیوسته با هزاران ماهواره است که در صنعت فضایی به عنوان یک صورت فلکی شناخته می‌شود. با ارسال این ماهواره‌ها کاربران می‌توانند در آینده به اینترنت با سرعت بالا در مناطق مختلف کره زمین از جمله مناطق محروم یا دورافتاده دست یابند. به نظر می‌رسد یکی از اهداف اصلی ایلان ماسک برای تامین هزینه‌های استارلینک از طریق پروژه حمل و نقل علاقمندان و اسکان آنها در کره مریخ باشد. اسپیس ایکس ادعا می‌کند زمان تاخیر اینترنت (پینگ) این شرکت چیزی میان 25ms تا 35ms  و هدف سرعت اینترنت استارلینک تقریبا 1Gbps ( یک گیگابایت بر ثانیه) است.

اولین ماهواره استارلینک در سال 2018 ارسال و 60 ماهواره دیگر هم در سال 2019 ارسال شدند اما اسپیس ایکس قصد دارد 42000 ماهواره در مدارهای اطراف زمین قرار دهد. کارشناسان هزینه ساخت و تکمیل استارلینک را حدود 10 میلیارد دلار تخمین زده بودند اما معتقدند این شبکه می‌تواند سالانه بیش از 30 میلیارد دلار درآمد داشته باشد. اسپیس ایکس هفته گذشته 850 میلیون دلار دیگر افزایش سرمایه اعلام کرد که بنا بر محاسبات ارزش شرکت را به حدود 74 میلیارد دلار رساند. ماسک هفته گذشته عنوان کرد سرانجام اسپیس ایکس قصد اجرایی کردن استارلینک و عمومی کردن آن را دارد.

او همچنین خبر داده به محض پیش بینی منطقی جریان نقدینگی این پروژه، استارلینک اولین عرضه عمومی خود IPO را تجربه خواهد کرد.