۰ نفر

دنیای عجیب فن‌پیج‌ها

۲۰ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۱۸
کد خبر: 504356
دنیای عجیب فن‌پیج‌ها

سلبریتی‌ها در دنیای مجازی، مرکز جهان‌اند. همه یا سلطان و ستون و عالی‌جناب‌اند یا اسطوره و امپراتور و شوالیه. تنها خبر مهم، اخبار کار و زندگی شخصی آن‌هاست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، انگار تنها موضوع مهم، تازه‌ترین حرف‌ها و اظهارنظرهای آن‌هاست و تنها سوژه دیدنی، آخرین عکس‌ها و فیلم‌هایشان. آن‌ها گرچه در زندگی واقعی هم توجه بیشتری از دیگران دریافت می‌کنند اما درنهایت یکی هستند مثل همه؛ با نقاطی تاریک در زندگی که نمی‌تواند سوژه عکس و فیلم باشد و با کاستی‌ها و ایرادهای کوچک و بزرگ که ربط و شباهت‌شان را به اسطوره‌ها و شوالیه‌ها تردیدپذیر می‌کند. با این همه در گوشه‌ای از حیات مجازی به لطف هوادارهایشان نقطه ثقل جهان‌اند. پشت این صفحات هواداری که عموما هم ناشناس هستند، چه کسانی قرار دارند؟ طرفداری را چطور معنی می‌کنند و حاضرند بابتش چه کار کنند؟ آن چه در پرونده امروز زندگی‌سلام می‌خوانید، قرار است به این سوالات جواب بدهد. ادمین‌های فن پیج سه سلبریتی درباره علاقه‌شان می‌گویند و هزینه‌ای که بابت این دوست داشتن یک طرفه می‌پردازند. در پایان هم یک روان‌شناس، موضوع هواداری را از دید علمی بررسی می‌کند. در این پرونده قصد داریم به پدیده هواداری، نگاه دقیق‌تری بیندازیم و توضیحات ما به معنی برچسب زدن به مصاحبه شونده‌ها و دیگر هواداران نیست.  درخور ذکر است این پرونده معطوف به پیج های هواداری است که بحث هواداری دغدغه اصلی آن هاست و با اهداف مالی ایجاده نشده اند.

 

هیچ چیز به جز بازی درجه یک «نوید» برایم مهم نیست!

فن‌پیج کدام بازیگره؟ نوید محمدزاده، بازیگر

تعداد فالوئر؟حدود 20 کا

مشخصات ادمین فن‌پیج؟ شایان، 16 ساله، دانش‌آموز رشته انسانی، اهل گیلان

شایان ماجرای درست کردن صفحه‌اش را این‌طوری تعریف می‌کند: «من نوید محمدزاده را از سه، چهارسال پیش می‌شناسم. همه فیلم‌هایش را دیده ام و از دو سال پیش تصمیم گرفتم برایش یک صفحه طرفداری درست کنم تا مصاحبه‌ها و عکس‌هایش را در یک فضای خوب و متفاوت منتشر کنم». شایان می‌گوید اگر وقت آزاد داشته باشد روزی دو، سه ساعت برای این صفحه زمان صرف می‌کند.

  چرا هوادار نوید محمدزاده هستی؟

برای من هیچ چیز به جز بازی درجه یک نوید مهم نیست. بیشتر فن پیج‌ها اما به خاطر جنبه‌های دیگری از آرتیست‌ها مثل چهره جذاب یا صدای خوب طرفدارشان هستند.

 به نظر تو تا کجا می‌شود هوادار یک نفر ماند؟

وقتی طرفدار کسی هستی، چشمت را روی همه بدی‌ها و مشکلات او می‌بندی. بهتر بگویم اصلا بدی در او نمی‌بینی. شخصا برای من هیچ وقت هیچ اتفاقی نخواهد افتاد که دیگر طرفدار بازیگر مورد علاقه‌ام نباشم ولی برای همه این‌طور نیست. معمولا فن پیج‌ها تا جایی طرفدار می‌مانند که آرتیست مدنظرشان ویژگی‌هایی که روز اول بابت

 آن ها صفحه هواداری را درست کردند، حفظ کند. من اما متعصبانه برخورد می‌کنم.

 چرا؟

علاقه شخصی است دیگر. نمی‌توانم  آن راکاری بکنم.

 تا حالا بازیگر محبوبت را از نزدیک دیده ای؟

یک بار. خیلی ذوق زده شدم. بغلش کردم، با هم عکس گرفتیم و ازش امضا گرفتم. وقتی خودم را معرفی کردم و گفتم فقط به خاطر او آمده‌ام تهران، ازم تشکر کرد.

 چه کارهای دیگری ممکن است برایش انجام بدهی؟

دیگران را از یک سری مسائل درباره او آگاه کنم؛ مثلا فیلم‌هایش را قانونی دانلود کنند، سریال‌هایش را ببینند و این که تفاوت‌های او را با دیگر بازیگرها نشان بدهم و آن‌ها را به این نتیجه برسانم که چه کسی بهتر است.

  دوست داری در آینده چه کاره شوی؟

معلم. به مشهور شدن علاقه‌ای ندارم.

 

این صفحه برایم مثل فرزندم است

فن‌پیج کدام بازیگره؟ علی کریمی، مربی فوتبال

تعداد فالوئر؟حدود 300  کا

مشخصات ادمین فن‌پیج؟ مهدی، 38ساله، دیپلمه، اهل تهران

خودش را «مهدی پرسپولیسی» معرفی می‌کند. خیلی اهل حرف زدن نیست. همه جواب‌هایش تک کلمه‌ای است یا در نهایت جمله‌های یک خطی. از وسط‌های گفت‌وگو هم ویس را ترجیح می‌دهد و با لهجه و لحنی که از به اصطلاح از داش مشتی‌های تهرانی سراغ داریم، سوالات را جواب می‌دهد البته همچنان مختصر.

     چطور شد صفحه هواداری درست کردی؟

از روی علاقه به اسطوره! از سال 78 طرفدار داش علی شدم و فکر کنم سال 94 بود که این صفحه را ایجاد کردم. طرفدار بازی چشم نواز، صداقت ، صراحت و مردمی بودنش هستم.

  روزی چند ساعت برای این صفحه وقت می‌گذاری؟

الان حدود 3-4 ساعت اما قبلا 10-12 ساعت.

   خیلی زمان زیادی است!

بله، این صفحه برایم مثل یک پسر است. اصولا صفحات هواداری شخصی(غیر تیم) زحمت و زمان زیادی لازم دارد.

   خودت فرزند داری؟

بله. ولی الان متأهل نیستم.

   توی بیوگرافی صفحه نوشته‌ای؛ بنیان‌گذار اتحاد هواداران علی کریمی، منظورت چیست؟

برای حمایت بیشتر از جادوگر، یک گروه درست کرده‌ایم که اگر کسی پشت سر علی آقا صحبتی کرد یا چیز اضافه‌ای گفت، چندتا پیج هواداری یک پست مشترک بگذارند که آن شخص را متوجه اشتباهش بکنند؛ یک جور پشتوانه! سه تا هشتگ هم درست کرده‌ام که خیلی استفاده می‌شود و در اینستاگرام هرکی طرفدار علی آقا باشد، این هشتگ‌ها را می‌زند.

  در صفحه‌ات تبلیغ هم می‌کنی؟ قیمت تبلیغات در صفحات هواداری چقدر است و چطور تعیین می‌شود؟

هرکس براساس بازدید صفحه اش یک قیمت تعیین می‌کند. از 20 هزارتومان شروع می‌شود و نهایتش نامعلوم است. من برای هر پست بین 50 تا 100 هزار تومان می‌گیرم.

   تو هواداری را چطور تعریف می‌کنی؟ یک احساس ابدی است یا می‌تواند تغییر کند؟

من زمانی از بازی علی آقا خوشم می‌آمد. وقتی دوران بازی اش تمام شد و رفت برای مربی گری، کارهایی کرد که علاقه من به ایشان 10 برابر شد. ممکن است چهار روز دیگر بیشتر هم بشود، خدای نکرده شاید هم زمانی برسد که کاری بکند و به مزاج من خوش نیاید ولی کلا ارتباط من با علی آقا قلبی است. البته حضوری زیاد خدمت‌شان رفتم. پیج هم مفتخر به لایک خود داش علی است و استوری‌ها را تقریبا می‌بیند.

   برایت مهم است که دوستان و آشنایانت با تو در این علاقه شریک باشند؟

بله بیشتر نزدیکانم طرفدارش هستند ولی اجباری نیست، هرکس خودش تصمیم می‌گیرد که طرفدار چه کسی باشد.

 

تمام تلاشم شنیده شدن صدای آقا رضاست

فن‌پیج کدام بازیگره؟ رضا بهرام، خواننده

تعداد فالوئر؟حدود 15 کا

مشخصات ادمین فن‌پیج؟ زهرا، 20 ساله، دانشجوی روان شناسی، اهل شیراز

«من یک طرفدارم. یاد گرفته‌ام بین خستگی‌ها، به جای شادی خودم طرفدار سلامتی و آرامش هنرمندم باشم و هرگز تنهایش نگذارم. تمام تلاشم را برای شنیده شدن صدا و احساس او به کار ببرم. من یک طرفدارم و وظیفه‌ام همراهی هنرمندم است چه در روزهای سخت، چه در روزهای خوشی. برخلاف طرفدارنماها برای هنرمندم شایعه نمی‌سازم و به شایعات پروبال نمی‌دهم». از زهرا می‌پرسم به نظر او وظیفه یک هوادار چیست؟ می‌گوید :جواب این سوال خیلی مهم است و باید به او وقت بدهم. بقیه  سوالاتم را مطرح می کنم و مصاحبه که تمام می‌شود، متن بالا را درجواب برایم می‌فرستد.

   چه شد که صفحه هواداری راه انداختی و چقدر برایش زمان می‌گذاری؟

من خیلی اهل فضای مجازی نبودم تا یک سال ونیم پیش که موزیک ویدئوی «دیوانه» رضا بهرام را دیدم و به شدت از صدایش خوشم آمد. به این عقیده رسیدم که هیچ صدایی به قشنگی صدای او نیست. رفته رفته تصمیم گرفتم یک پیج هواداری راه بیندازم و از این صدای بی‌نظیر و زیبا حمایت کنم. حالا 5 ساعت در روز برای این صفحه وقت صرف می‌کنم.

   از این کار درآمد هم داری؟

در این مدت تبلیغات زیادی بهم پیشنهاد شد ولی نپذیرفتم چون ترجیح می‌دهم روی هدفی تمرکز کنم که بابتش این صفحه را راه انداخته‌ام. دنبال‌کنندگان این صفحه، دوستداران آقای بهرام هستند. دوست ندارم به اسم ایشان از موقعیت سوء استفاده کنم و درآمد داشته باشم.

   چرا فن پیج‌ها دنبال کننده دارند در حالی که صفحه رسمی سلبریتی‌ها دردسترس است؟

صفحات هواداری معمولا مطالب گسترده‌تری از پیج‌های اصلی افراد می‌گذارند برای همین دوستداران سلبریتی‌ها این صفحات را دنبال می‌کنند. ما عکس‌ها را از صفحات عکاس‌ها و اطلاعات را از صفحه خانواده و دوستان سلبریتی‌ها به دست می‌آوریم.

   در برابر زمان و هزینه‌ای که بابت اینترنت صرف می‌کنی، چه چیزی به دست می‌آوری؟

داشتن صفحه هواداری یک کار دلی است. فکر نمی‌کنم کسی درقبالش مزد بگیرد یا توقع دیگری داشته باشد. این کار از روی عشق و علاقه است.

   اصول یا خط قرمزهایی در هواداری وجود دارد؟

بله، باید به دور از حاشیه از این افراد حمایت کنیم و از انتشار مطالبی که راضی نیستند، پرهیز کنیم. اصولا فن پیج‌ها دو دسته اند؛ آن هایی که تظاهر به فن بودن می‌کنند و کارهای اشتباه مثل شایعه پراکنی و انتشار عکس‌های دردسرساز ازشان سر می‌زند و هوادارهای واقعی که این دومی مستلزم شناخت، فکر و آگاهی است.

   یکی از امتیازات صفحات هواداری که در قسمت بیو نوشته می‌شود، «لایک شده توسط ...» است. چرا این‌قدر مهم است که فرد مدنظر صفحه را لایک کند یا کامنت بگذارد؟

خشنودی هنرمند تنها موضوع مهم برای صفحات هواداری است. بالاخره این پیج برای هواداری از فرد محبوب‌مان است و لایک و کامنت او ما را به این نتیجه می‌رساند که کارمان را درست انجام داده  و رضایتش را جلب کرده‌ایم.