۰ نفر

سفر با واقعیت مجازی در دوران کرونا

۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۵۶
کد خبر: 504129
سفر با واقعیت مجازی در دوران کرونا

با استفاده از یک هدست واقعیت مجازی می‌توان ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها از بسیاری از نقاط دیدنی دنیا بازدید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و کاهش سفرهای سیاحتی و تفریحی، بسیاری از مردم به جایگزین مناسبی به نام واقعیت مجازی(virtual reality) روی آورده‌اند. در کشور ما هم با محدودیت‌هایی که برای سفرها از مدتی پیش و همچنین به شکلی جدی‌تر از ابتدای این هفته اعمال شده، نشستن در خانه و تماشای تلویزیون، به تنهایی نمی‌تواند از ملال روزهای تعطیل بکاهد. همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که محدودیت سفر به‌احتمال بسیار زیاد در روزهای نوروز 1400به‌شدت اعمال می‌شود. با این حال، یک تجربه لذتبخش از نوع واقعیت مجازی، شاید بتواند از هزینه چند میلیونی مسافران بکاهد و تا حدودی رخوت و یکنواختی تکیه زدن به کاناپه را جبران کند.

فرصتی برای حوزه فناوری

تحلیلگران بر این باورند که اکنون مردم برای گریز از خانه‌نشینی، اشتهای زیادی برای تجربه کردن سفرهای VR(واقعیت مجازی) در تعطیلات پیدا کرده‌اند و این نیاز می‌تواند فرصتی جذاب برای دنیای فناوری در حوزه گردشگری باشد. رالف هالیستر، تحلیلگر گردشگری سایت معروف GlobalData و نویسنده گزارشVR در گردشگری می‌گوید: تا زمانی که این همه‌گیری در حال افزایش است و ما زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنیم، باید با این وضعیت کنار بیاییم و آن را بپذیریم.

قطب جنوب را دوست دارید یا اهرام مصر

Oculus هدست Quest 2خود را در‌ماه اکتبر گذشته عرضه کرد. این هدست تجربه‌های جذابی را باNationalGeographicVR در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ به‌طوری که می‌توانید به مناطق مختلفی ازجمله قطب جنوب بروید. در آنجا می‌توانید با یک کایاک در میان کوه‌های یخی حرکت کنید، از دیواره‌های یخی صعود کنید و هنگامی که در جست‌وجوی گروه پنگوئن‌های امپراتور هستید، از یک توفان برفی خطرناک جان سالم به در ببرید. با استفاده از یک اپلیکیشن دیگر به نام Wander می‌توانید از طریق واقعیت مجازی از اهرام مصر بازدید و سپس به باغ‌های تاج محل سفر کنید. همچنین اپلیکیشن Alcove تجربه بی‌نظیری از بالون سواری تا تورهای شهری را برای شما فراهم می‌کند. با اپلیکیشن ما در خانه ماندیم(WeStayedHome) مسافران می‌توانند به قلب پاریس و نیز بیت‌المقدس و توکیو سفر کنند. مسافران از طریق چشم یک فرد محلی، می‌توانند آرامش، زیبایی و همچنین خلوتی این مکان‌ها از آوریل 2020تا امروز را مشاهده کنند.

در جست‌وجوی جایگزین

سخنگوی شرکت Oculus می‌گوید: در دوره‌ای که فاصله‌گذاری فیزیکی اجتناب‌ناپذیر است، مردم در جست‌وجوی راه‌های مختلفی برای سرگرمی، ارتباط و فعالیت هستند که در این میان، واقعیت مجازی می‌تواند چنین امکانی را فراهم کند. مردم دریافته‌اند که اگر بخواهند به مکان‌های مختلف دنیا سفر کنند، با دوستان خود بازی کنند، تناسب اندام خود را حفظ کنند و به‌گونه‌ای دور هم جمع شوند تا احساس کنند که همگی در یک اتاق هستند، با واقعیت مجازی همگی این کارها امکان‌پذیر است.یکی از برجسته‌ترین مجریان واقعیت مجازی در شرایط همه‌گیری کرونا، «هیأت ملی توریستی» آلمان است که از تعدادی از پروژه‌های فراگیر و چندجانبه رونمایی کرده است. شرکت بازاریابی و ارتباطات عمومی مالدیو هم از واقعیت مجازی برای ارائه تجربیاتی چون یوگای ساحلی و غواصی در آب استفاده می‌کند. هالیستر می‌گوید که VR هنوز به‌عنوان یک «ترفند» دیده می‌شود. «باید دید که آیا افزایش استفاده از واقعیت مجازی پس از پایان محدودیت سفرهای فیزیکی ادامه خواهد داشت یا نه.» با این حال، او معتقد است که این وضعیت می‌تواند ادامه داشته باشد.

واقعیت مجازی باقی می‌ماند؟

هالیستر می‌گوید: من فکر می‌کنم که این افزایش خصوصاً با حضور نسل جدید که در عصر دیجیتال متولد شده‌اند طی سال‌های آینده ادامه خواهد داشت. زیرا آنها به سمت مشاغل پردرآمد گرایش می‌یابند و بازاریابان، آنها را به‌عنوان یک گروه مصرف‌کننده، با جدیت بیشتری زیرنظر می‌گیرند. آنها با این فناوری احساس بیگانگی نخواهند کرد. اکنون، VR در حوزه گردشگری برای مرحله «رویاپردازی» و پیش از سفر استفاده می‌شود. یعنی کاربران از این امکان استفاده می‌کنند تا به مشاهده مکان‌هایی که می‌خواهند بروند بپردازند. در میان پیشنهادهای یک مجری تورهای گردشگری، مشتریان بالقوه می‌توانند با یک تور 360درجه‌ای از تفریحگاه لوکس سندی لین در باربادوس بازدید کنند.