۰ نفر

چطور خانه‌ای هوشمند با حداقل مصرف انرژی داشته باشیم؟

۱۲ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۴۰
کد خبر: 502220
چطور خانه‌ای هوشمند با حداقل مصرف انرژی داشته باشیم؟

وقتی در فصل سرما پنجره را باز می‌کنید و گرمایی را که با هزینه‌های فراوان و آسیب‌های جانبی به محیط‌‌زیست تولید شده به آسمان می‌فرستید، به خودتان و همه خسارت می‌زنید! کره زمین نیازی به کمک شما برای گرم‌ شدن ندارد و هزینه‌های این هدر رفت انرژی می‌تواند در درازمدت غیرمنطقی باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، علاوه بر لامپ‌ها و نورهای موضعی، تجهیزات خانگی از سیستم‌های تهویه مطبوع تا تجهیزات حرارتی و پخت و پز در حال الکتریکی شدن هستند. در نتیجه و با توجه به هزینه‌های پلکانی درنظر گرفته‌شده برای مصرف انرژی الکتریکی، قبض برق به اصلی‌ترین بخش هزینه‌های ماهانه بسیاری از خانه‌ها، مغازه‌ها و اداره‌ها تبدیل شده است. خوشبختانه مصرف تجهیزات الکتریکی را می‌توان به‌سادگی و با مدیریت زمان کنترل کرد و همین باعث می‌شود بتوان با استفاده از فناوری‌های جدید این مصرف را به‌سادگی بهینه کرد. آنچه در ادامه می‌خوانید ترفندهایی است که می‌توانید برای افزایش بهره‌وری انرژی در خانه، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و کاهش ردپای کربنی و نقش خود در گرمایش کره زمین بردارید.

حساب و کتاب کنید

اولین گام برای صرفه‌جویی هوشمندانه در مصرف انرژی، اطلاع از جزئیات دقیق آن است. اگر ساختمان بزرگی دارید یا می‌خواهید مصرف انرژی اداره یا مدرسه‌ای را کاهش دهید، شاید بهتر باشد از حرفه‌ای‌ها کمک بگیرید. ممیزی انرژی ساختمان به شما امکان می‌دهد علاوه بر کسب اطلاعات دقیق درباره نیازمندی‌ها و مصرف انرژی با توجه به شرایط ویژه محیطی و جغرافیایی ساختمان، با روش‌های احتمالی بهینه‌سازی آن و کاهش هزینه‌ها هم بهتر آشنا شوید. البته می‌توانید اگر دوست دارید خودتان هم کار را به‌دست بگیرید و از پایشگرهای هوشمند مصرف برق استفاده کنید. پایشگرهای مصرف انرژی خانگی مثل Sense با اتصال به جعبه فیوز و ورودی اصلی جریان برق، بیش از یک میلیون بار در ثانیه آن را کنترل کرده و کوچک‌ترین تغییرات آن را ثبت می‌کنند. این پایشگر سپس اطلاعات دریافتی را با استفاده از اتصال بلوتوث به یک اپلیکیشن اختصاصی روی گوشی هوشمند شما می‌فرستد تا بتوانید مصرف انرژی در منزل خود را کنترل کنید.  

این دستگاه با ثبت تغییرات بسیار ریز اندازه، فاز و بسامد جریان و به‌کارگیری الگوریتم‌های یادگیری ماشینی می‌تواند حدس بزند چه‌نوع دستگاه‌هایی و به چه میزان از انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند. البته با استفاده از اپلیکیشن اختصاصی می‌توانید حدس‌های غلط Sense را اصلاح کنید تا تصویر واقعی‌تری از نحوه مصرف انرژی الکتریکی در خانه خود پیدا کنید. همچنین می‌توانید با وارد کردن هزینه هر کیلووات‌ساعت برق در اپلیکیشن، از هزینه کلی مصرفی خود هم اطلاع پیدا کنید و هدف‌هایی برای کاهش آن تعیین کنید. یک گزینه مناسب دیگر، استفاده از پریز هوشمند لنوو است که می‌تواند به شما نشان دهد وسایل‌تان چقدر انرژی مصرف می‌کنند؛ هرچند امکانات، دقت اندازه‌گیری و قیمت آن را نمی‌توان با Sense مقایسه کرد.

گرم و سرد کنید

تهویه مطبوع یا گرمایش و سرمایش محیط سهم عمده‌ای در انرژی مصرفی خانه دارد، به‌خصوص اگر از کولرهای گازی برای هر دو منظور استفاده کنید. هرچند ممکن است نتوانید خودتان را راضی کنید که وقتی صبح تازه از خواب بیدار شده‌اید دمای خانه را برای صرفه‌جویی در انرژی کاهش دهید، اما با استفاده از ترموستات‌های هوشمندی مثل Ecobee می‌توانید روند تغییرات دما را کندتر کنید و در نتیجه راحت‌تر خودتان را با سیکل بهینه مصرف انرژی تطبیق دهید. البته می‌توان با استفاده از گوشی هوشمند یا مرورگر وب به‌سادگی این نوع ترموستات‌ها را کنترل کرد ولی مزیت اصلی آنها قابلیت عملکرد هوشمند و خودکارشان است.

 در این بین محصول نام‌آور گوگل یعنی ترموستات هوشمند Nest و مدل ارزان‌قیمت‌تر آن یعنی Nest Thermostat E  هم انتخاب‌های خوبی هستند. این ترموستات‌ها با بهره‌گیری از حسگرهای حرکتی و یادگیری روند فعالیت‌های روزانه شما، دمای مطلوب شما و استفاده از داده‌های هواشناسی میزان گرمای محیط خانه را تغییر می‌دهند. به‌این ترتیب وقتی کسی در خانه حضور ندارد یا نیازی به مصرف انرژی نباشد، همه سیستم‌های تهویه متصل به سیستم خاموش می‌شوند تا مصرف کاهش یابد. گرچه یادگیری ماشینی این امکان را فراهم کرده که پیش از رسیدن شما سیستم‌های تهویه به‌صورت خودکار روشن شود تا وقتی به خانه می‌رسید سرد یا گرم‌تان نباشد. 

یک گزینه دیگر، سرمایه‌گذاری روی عایق‌کاری ساختمان است. پنجره‌های دوجداره و عایق‌های حرارتی در کف، سقف و دیوارهای ساختمان می‌تواند در درازمدت تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای بر هزینه‌های مصرف انرژی شما داشته باشد. حتی اگر بودجه کافی برای تعمیرات و بازسازی گسترده ساختمان را ندارید، می‌توانید با بهبود عایق‌کاری پنجره‌ها و درزها و پوشاندن مناطق عایق‌کاری نشده کف با پوشش‌هایی مثل فرش و قالی، انرژی لازم برای گرمایش محیط را به‌میزان قابل‌توجهی 

کاهش دهید. یک راهکار مفید دیگر، کاهش استفاده از کولرهای گازی برای گرمایش و استفاده از راهکارهای دیگری مثل گرمایش از کف یا رادیاتور و پکیج گازی است که تنها به‌میزان مورد نیاز شما انرژی مصرف می‌کنند و نیازی به انرژی الکتریکی هم ندارند. 

خاموش و روشن کنید

اگر تاکنون از چراغ‌های هوشمند LED استفاده نکرده‌اید، هنوز هم دیر نشده است! چراغ‌های هوشمندی مثل Hue فیلیپس می‌تواند از راه دور کم‌نور یا خاموش شود. اگر هم فراموشکار هستید و یادتان می‌رود وقتی از خانه بیرون می‌روید چراغ‌ها را خاموش کنید، می‌توانید از گزینه‌ کم‌هزینه‌تری مثل کلید هوشمند Belkin استفاده کنید. یکی دیگر از راه‌های کاهش مصرف انرژی، کاهش مصرف انرژی ری‌اکتیو یا جریانی است که دستگاه‌های شما در حالت آماده‌به‌کار مصرف می‌کنند. می‌توانید دستگاه‌هایی از جمله کنسول‌های بازی یا سیستم صوتی را که کمتر استفاده می‌کنید به یک چندراهی متصل کرده و آن را به یک پریز هوشمند متصل کنید تا وقتی از آنها استفاده نمی‌کنید جریان برق‌شان قطع شود. برنامه‌های استانداردسازی مثل Energy Star مصرف ری‌اکتیو دستگاه‌هایی مثل ماشین لباسشویی، فر، مایکرویو و تلویزیون‌ها را در یک دهه اخیر به‌میزان قابل‌ملاحظه‌ای کاهش داده‌اند. پریزهای هوشمند می‌توانند به‌شما کمک کنند مصرف دستگاه‌های قدیمی‌تر خود را هم مثل این تجهیزات جدید بهینه‌کرده و در درازمدت هزینه‌های کلی انرژی خودتان را کاهش دهید.