با وجود اینکه یک سال از توقف پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 7 می‌گذرد، هنوز بسیاری از افراد در سراسر جهان از این سیستم‌عامل بر روی کامپیوترهای خود استفاده می‌کنند.

اقتصاد آنلاینداریوش شایگان؛ در حالی که برخی از فناوری‌ها پیش از پایان عمر مورد نظر خود از بین می‌روند، برخی دیگر بیش از تاریخ انقضا باقی می‌مانند. ویندوز 7یک نمونه برای گونه‌های دوم بوده و با اینکه یک سال از پایان پشتیبانی مایکروسافت در تاریخ ژانویه 2020 می‌گذرد، محبوبیت آن هنوز از بین نرفته است.

مانند ویندوز xp قبل از آن، ویندوز 7 با وجود تهدید عدم وجود پشتیانی امنیتی از سوی مایکروسافت، هنوز در ده‌ها میلیون دستگاه در سراسر جهان در حال اجرا است. و اگرچه این مسئله از نظر کاربران خصوصی موضوع مهمی نیست، اما موسساتی که نگهداری زیرساخت‌های فناوری اطلاعات برای آنها اهمیت دارد، می‌توانند خود را در معرض خطرات امنیتی ببینند.

بر اساس تخمین‌های ارائه شده از سوی Statcounter، ویندوز 7 در دسامبر 2020، سهم 13.8درصدی روی دسکتاپ‌ها را در اختیار داشت که نسبت به سال قبل 7درصد کاهش یافته است. اگرچه این برآوردها اندازه‌گیری شده‌اند، اما بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط مرورگرهای وب است، به این معنی که تعداد واقعی دستگاه‌هایی که از ویندوز 7 استفاده می‌کنند احتمالا در این بررسی بیان نشده است.

با توجه به اینکه برخی از دستگاه‌ها برای اجرای ویندوز 10 به سخت‌افزار جدیدی احتیاج دارند، احتمالا دو سال طول خواهد کشید تا ویندوز 7 به طور کامل از بین رود.

در نمودار ارائه شده، سهم بازار جهانی سیستم‌عامل‌های روی دسکتاپ‌ها را مشاهده می‌کنید.

photo_2021-01-13_13-01-41