۰ نفر

اهمیت ویدئو کنفرانس در دنیای امروز

۲۲ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۰۱
کد خبر: 497221
اهمیت ویدئو کنفرانس در دنیای امروز

بی‌شک می‌توان گفت امروزه سالن‌های کنفرانس به عنوان یکی از اجزای کلیدی در طراحی فضای اداری شرکت و سازمان‌ها محسوب می‌شوند. از این رو آن‌چه در این فضا در اختیار مخاطب و حاضرین در جلسات قرار می‌گیرد بسیار قابل اهمیت است.

 سیستم ویدئو کنفرانس بروز و کارآمد می‌تواند به صاحبین کسب و کار در انتقال داده‌ها، اطلاعات، شیوه‌ی صحیح مذاکره، پیشبرد اهداف و… کمک قابل توجهی نماید. سالن کنفرانس می‌تواند با برخورداری و تجهیز به وسیله‌ی ویدئو کنفرانس، توانایی مذاکره و ایجاد فرصت بصری در جهت پیش‌برد اهداف در مذاکرات رس‌‌می‌و سازمانی را برای کسب و کار به ارمغان بیاورد. اما ویدئو کنفرانس چیست؟ عمکلرد آن چگونه تعریف می‌شود؟ چه عواملی در انتخاب ویدئو کنفرانس موثر هستند؟ مزایای خرید و راه‌اندازی ویدئو کنفرانس چیست؟ بنابراین اگر قصد تجهیز سالن کنفرانس خود را با ویدئو کنفرانس دارید و یا قصد تغییر و بروزرسانی ویدئو کنفرانس کسب و کار خود را دارید با ما تا انتهای این گزارش همراه باشید.

ویدئو کنفرانس چیست؟

ویدئو کنفرانس، فناوری است که برای کاربران امکان برگزاری جلسات رو در رو با وجود فواصل و حضور در مکان‌های متفاوت را فراهم می‌آورد. آن‌ها با استفاده از ویدئو کنفرانس هیچ‌گونه نیازی نمی‌بینند که در یک زمان معین و یک مکان مشخص حضور داشته باشند. سیستم ویدئو کنفرانس باعث صرفه جویی در زمان، هزینه‌ها و دردسرهای مربوط به سفرهای کاری می‌شود. از جمله مزایای دیگر کنفرانس ویدئویی می‌توان به برگزاری جلسات معمول، مذاکره در مورد معاملات تجاری و مصاحبه‌های شغلی اشاره کرد.

انواع ویدئو کنفرانس‌ها کدامند؟

برگزاری کنفرانس ویدئویی طی سال‌های اخیر نسبت به گذشته محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و در حال حاضر با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا، بی‌تردید به بخشی جدائی ناپذیر از یک محیط کار حرفه‌ای در بسیاری از مشاغل تبدیل شده است. ویدئو کنفرانس هنگام برقراری ارتباط با مراکز مختلف اداری و حضور کارمندان دورکار در جلسات، کاربرد بسیار فراوانی دارد. شما به عنوان صاحب کسب و کار اگر تصمیم به ارتقا سیستم ویدئو کنفرانس خود دارید در نخستین گام می‌بایست از این موضوع آگاه باشید که ویدئو کنفرانس بر پایه سخت‌افزار و نرم‌افزار دو دسته‌ی اساسی و کلی در تقسیم‌بندی فناوری ویدئو کنفرانس‌ها هستند. انتخاب هر کدام از این دو فناوری مطابق با نیازمندی سازمان شما صورت می‌گیرد و هر دو دارای مزایا و معایبی هستند که بهتر است قبل از هرگونه تصمیم برای خرید ویدئو کنفرانس از آن‌ها آگاهی کامل داشته باشید.

تفاوت ویدئو کنفرانس سخت افزاری و نرم افزاری در چیست؟

قبل از اینکه تصمیم بگیرید که آیا به ویدئو کنفرانس سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری نیاز دارید، می‌بایست بدانید که استانداردهای کدام یک از این دو می‌توانند برای سازمان شما موثر و مفید باشند.

ویدئو کنفرانس نرم افزاری چیست؟

کاربری کنفرانس ویدیویی نرم افزاری بسیار آسان است. این کار از طریق نصب و اجرای یک برنامه‌ی مخصوص رایانه‌ای انجام شده و نیاز به تنظیمات ساده‌ای دارد. مهمترین مزیت ویدئو کنفرانس نرم افزاری سرعت در اجرا و شروع جلسات است. علاوه بر این تنها دستگاه‌هایی که کاربر به آن‌ها برای شروع یک ارتباط نیازمند است لپ تاپ، تلفن همراه هوشمند یا تبلت است. ویدئو کنفرانس نرم افزاری خود به دو دسته‌ی تک‌نقطه‌ای و چند‌نقطه‌ای تقسیم می‌شود که بنا به درخواست و کارایی که از آن انتظار دارید می‌تواند برای سازمان شما انتخاب شده و مورد استفاده قرار گیرد. این نوع ویدئو کنفرانس به نظر می‌رسد برای افرادی که همیشه در حال سفرهای کاری هستند بسیار مناسب باشد. از معایب ویدئو کنفرانس نرم افزاری می‌توان به این موضوع اشاره کرد که قطعاً شما در مناطقی قادر به اتصال به شبکه‌ی اینترنت نیستید. ویدئو کنفرانس‌های نرم افزاری زمانی می‌توانند از شما برای برقراری ارتباط پشتیبانی کنند که یک اتصال اینترنتی خوب و قوی داشته باشید. استفاده زیاد از پهنای باند از دیگر معایب ویدئو کنفرانس‌های نرم افزاری است.

ویدئو کنفرانس سخت افزاری چگونه کار می‌کند و چه مزیت‌هایی دارد؟

کنفرانس ویدیویی نیازمند فضای مشخص و قطعاً تنظیمات بیشتری است. اما اگر میزبان کنفرانس‌های ویدئویی از یک مکان ثابت هستید این نوع ویدئو کنفرانس گزینه بهتری است. ویدئو کنفرانس‌های سخت افزاری از پهنای باند کمتری استفاده می‌کنند و از پشتیبانی لازم و کافی برخوردار هستند. ویدئو کنفرانس سخت افزاری خود به زیر شاخه‌های تک‌نقطه‌ای و چند‌نقطه‌ای تقسیم می‌شود.

بنابراین اگر شما فضای کافی برای نصب و اجرای یک سیستم کنفرانس ویدئویی را در اختیار دارید بهتر است در انتخاب و خرید آن تعجیل کنید. از جمله تجهیزاتی که می‌بایست در هنگام خرید ویدئو کنفرانس سخت افزاری در نظر داشته باشیم می‌توان به میکروفون، دوربین و کدک اشاره کرد. 

ویدئو کنفرانس سخت افزاری یا نرم افزاری

این که تصمیم دارید با کنفرانس ویدیویی مبتنی بر سخت‌افزار یا نرم‌افزار همراه شوید، کاملاً به نیازهای کسب و کار، بودجه و فضای موجود شما بستگی دارد. انتخاب بین ویدئو کنفرانس سخت افزاری و نرم افزاری با توجه به این که هر کدام از آن‌ها خود به انواع مختلفی چون تک‌نقطه‌ای و چند‌نقطه‌ای تقسیم می‌شوند دشوار است. البته در ادامه در مورد آن‌ها توضیح کاملی خواهیم داد اما اگر به دنبال ارتباط با کیفیت بالا و پشتیبانی مداوم هستید، کنفرانس ویدیویی مبتنی بر سخت‌افزار همیشه راهی قابل اطمینان است که باید انتخاب کنید. با این حال، اگر شما در یک کسب و کار و جایگاه شغلی هستید که به طور مداوم در حال رفت و آمد هستید و از طریق تلفن همراه با افراد دیگر در ارتباطید، ‌‌می‌بایست  به دنبال راه حل نرم افزاری و قابل دسترس باشید. گزینه‌های با کیفیت بالاتر و مقرون به صرفه‌تری در بخش نرم‌افزاری وجود دارد، بنابراین بودجه شما هرچه باشد، مطمئناً یک راه حل مناسب برای ویدئو کنفرانس وجود خواهد داشت.

عتغفت

ویدئو کنفرانس تک‌نقطه‌ای چیست؟

ویدئو کنفرانس تک‌نقطه‌ای به نوعی کنفرانس تصویری است که به دو مکان محدود می‌شود. ویدئو کنفرانس تک‌نقطه‌ای همچنان با ابزارهای رایج از راه دور مانند Skype به طور عام مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک مزیت ویدئو کنفرانس تک‌نقطه‌ای این است که نیازی به MCU ندارد. همچنین، برخلاف بسیاری از سیستم‌های چند‌نقطه‌ای، تصویر واضح‌تر و زمان تاخیر کمتری وجود دارد.

ویدئو کنفرانس چند‌نقطه‌ای چگونه عمل می‌کند؟

این نوع کنفرانس ویدئویی برای زمانی تعبیه شده است که به بیش از دو مکان جهت برگزاری ویدئو کنفرانس نیاز باشد. به طور کلی، کنفرانس ویدیویی چند‌نقطه‌ای به منابع بیشتری و تنظیمات تخصصی‌تر از یک ویدیو کنفرانس تک‌نقطه ای نیاز دارد. این نوع کنفرانس ویدئویی به مرکزی به نام واحد کنترل چند‌نقطه‌ای یا MCU متکی است که امکان برقراری ارتباط چند‌نقطه ای را فراهم ‌‌می‌کند.

انتائن

وب کنفرانس در مقابل ویدئو کنفرانس

از جمله تفاوت‌های ویدئو کنفرانس و وب کنفرانس می‌توان به وابستگی وب کنفرانس به سرور، تجهیزات سخت افزاری از قبیل وبکم، مرورگرها، نام کاربری و کلمه عبور جهت ورود به یک ارتباط اشاره نمود.

وب کنفرانس

وب کنفرانس به برقراری یک ارتباط سمعی و بصری بین دو یا چند نطقه‌ی مکانی مختلف تحت وب گفته ‌‌می‌شود. از مزایای استفاده از وب کنفرانس ‌‌می‌توان به امکان برقراری ارتباط در هر نقطه، عدم نیاز به تجهیزات سخت افزاری گران قیمت، عدم نیاز به تنظیمات IP و امکان برقراری تماس همزمان چند طرفه بدون MCU اشاره نمود.

ویدئو کنفرانس

راهکار ویدئو کنفرانس یک جلسه ارتباط تصویری میان دو یا چند مکان در نقاط مختلف جغرافیایی است که افراد را در فواصل مختلف قادر ‌‌می‌سازد تا ارتباط صوتی و تصویری در زمان واقعی با یکدیگر برقرار سازند. از مزایای استفاده از ویدئو کنفرانس ‌‌می‌توان به صرفه جویی در زمان و هزینه‌ها، کاربرد آسان، اثر گذاری واقعی و امنیت اشاره نمود.

وب کنفرانس برای چه مواردی مناسب است؟

وب کنفرانس به منظور به اشتراک گذاشتن اطلاعاتی که نیازی به همکاری ندارند، مانند پخش وب، دوره‌های آنلاین یا به روزرسانی‌های سه ماهه مورد استفاده قرار ‌‌می‌گیرد. شرکت‌ها می‌توانند مزایای مکالمه تلفنی را با تصویر زنده تلفیق کنند تا استراتژی‌ها، دستورالعمل‌ها یا سایر مطالب مرتبط را به طور موثر برقرار کنند.

ویدئو کنفرانس برای چه مواردی مناسب است؟

کنفرانس ویدئویی برای مشاغلی که اولویت خود را در تبادل و جابه جایی اسناد و داده‌های آماری قرار می‌دهند و می‌خواهند مکالمه در طول زمان برای آن‌ها فراتر از یک جلسه و ارتباط ساده باشد تا به تصمیم گیری نهایی برسند، مناسب است. جلسات مشارکتی، اشتراک‌گذاری اسناد و اطلاعات، کیفیت تصاویر، ضبط و انتشار آن، قابلیت اطمینان و امنیت از ویژگی‌های مهم ویدئو کنفرانس‌ها هستند.

نتیجه گیری و پیشنهاد

شرکت مهندسی نوآوران تحقیق با بیش از 26 سال سابقه‌ی ارائه محصولات و خدمات صوتی و تصویری به مراکز مهم تجاری، اقتصادی، سیاسی در جغرافیایی به وسعت ایران و داشتن نمایندگی رس‌‌می‌از شرکت‌های معتبر دنیا، در حال حاضر از پیشگامان تولید و عرضه این محصولات در ایران است.

تیم تحقیق و توسعه‌ی شرکت مهندسی نوآوران تحقیق پس از سال‌ها تلاش و بررسی سیستم‌های ویدئو کنفرانس و قابلیت‌های آن‌، آماده‌ی خدمت‌رسانی به سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و خصوصی است.

بنابراین اگر سازمان شما از نظر سیستم کنفرانس، مانیتورینگ، ویدئو کنفرانس و… دارایی کیفیت چندان مناسب و شایسته‌ای نیست، اگر در فکر باز طراحی اتاق کنفرانس خود هستید و یا اگر می‌خواهید با فناوری‌های نوین، اتاق کنفرانس خود را بروز نمایید، زمان آن فرا رسیده که با یک مرجع اطلاعاتی معتبر و یک مشاور خبره ارتباط برقرار نمایید. تیم طراحی، تولید، فروش و خدمات پس از فروش شرکت مهندسی نوآوران تحقیق آمادگی ارائه خدمات به تما‌‌می‌ارگان‌ها و سازمان‌ها را دارد.