۰ نفر

ردپای اپل در ساخت خودروی چینی

۱۷ دی ۱۳۹۹، ۱۴:۲۳
کد خبر: 495995
ردپای اپل در ساخت خودروی چینی

استارت‌آپ تازه تاسیس چینی بایتون (Byton) اعلام کرد که قرارداد همکاری استراتژیک را با غول تولیدی و تامین‌کننده شرکت اپل، یعنی فاکس‌کان (Foxconn) به امضا رسانده است تا به تولید نخستین خودروی برقی خود یعنی M-Byte کمک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، بایتون با رونمایی از شاسی‌بلند الکتریکی خود در CES 2018(نمایشگاه الکترونیک مصرفی)، نمادی از برتری فناوری را به همراه یک صفحه نمایش بزرگ 48اینچی در داخل، به نمایش گذاشت. این استارت‌آپ، یک سال بعد در نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت یک اتومبیل با هدف تولید نهایی را به نمایش گذاشت که توانست بیشتر وعده‌های فناورانه مدل مفهومی عرضه شده در CES 2018را حفظ کند. ازجمله همان صفحه نمایش 48اینچی که بزرگ‌ترین نمایشگر برای خودروهای تولید شده محسوب می‌شود و روی داشبورد M-Byte تعبیه شده است. همچنین 2نمایشگر 7اینچی روی فرمان و 8اینچی میان صندلی‌های جلو نیز به طرح مفهومی این خودرو اضافه شده است.

بایتون قول داد که نخستین شاسی‌بلندهای M-Byte را در سال2020به مشتریان چینی تحویل دهد، اما با از دست دادن زمان، حالا آنها می‌گویند که قصد دارند، نخستین شاسی‌بلندهای‌شان را در سال2022به مشتریان عرضه کنند. در این میان به‌نظر می‌رسد، شرکت فاکس‌کان چیزهای زیادی را روی میز مذاکره گذاشته باشد که در آینده بیشتر درباره آن خواهیم شنید. مقامات استارت‌آپ بایتون در این خصوص گفته‌اند، شرکتی که بیشتر به ساخت آیفون مشهور است تخصص فناوری تولید و سایر «منابع صنعتی» خود را برای حیات بخشیدن به شاسی‌بلند M-Byte به اشتراک می‌گذارد.

فاکس‌کان پیش‌تر برنامه‌هایی را برای پلتفرم اتومبیل‌های الکتریکی خود فاش کرده بود؛ بنابراین شاید چیزی بزرگ‌تر از یک همکاری مشترک بین این دو شرکت وجود داشته باشد. وقتی پای M-Byte به جاده باز شود، این استارت‌آپ قصد دارد 2 گزینه برای پیشرانه ارائه دهد: یک مدل دیفرانسیل عقب با بسته باتری 72کیلووات ساعتی و برد تقریبی 224مایل (حدود 360کیلومتر) و یک مدل 4چرخ محرک (دو دیفرانسیل) که شامل یک بسته باتری بزرگ‌تر 95کیلووات ساعتی با برد تقریبی 270مایل (434کیلومتر). در مدل اول، حداکثر قدرت موتور، 268اسب‌بخار خواهد بود، اما در مدل دومی، این میزان به 402اسب‌بخار نیز می‌رسد.

نکته بسیار مهم در این خودروها این است که با استفاده از سیستم شارژ سریع 150کیلوواتی، تقریبا 80درصد از انرژی مورد نیاز باتری فقط ظرف 35دقیقه تامین خواهد شد. بایتون قصد دارد این خودروها را با قیمت پایه 45هزار دلار به فروش برساند که با توجه به تمام فناوری‌هایی که این شرکت قصد دارد در خودروی خود قرار دهد، این قیمت بسیار خوب و ایده‌آل به‌نظر می‌رسد.

به‌دنبال ارائه نخستین خودروها به بازار چین، استارت‌آپ بایتون بسیار امیدوار است که فروش اتومبیل‌های خود را در اروپا و حتی ایالات متحده آغاز کند، اما با توجه به تأخیر در ارائه به بازار داخلی و همچنین بازارهای آسیایی، احتمالا با مشاهده M-Byte در کشورهای اروپای غربی و آمریکا همچنان فاصله زیادی خواهیم داشت. با این حال قابل ذکر است که استارت‌آپ بایتون تاکنون بیش از 50هزار سفارش از سراسر جهان دریافت کرده که این میزان نشان‌دهنده استقبال بسیار بالا از آن است.