۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تاثیرات کرونا بر زیست‌بوم استارتاپی آمریکای لاتین/ ستاره‌های احتمالی سال ۲۰۲۱

۱۵ دی ۱۳۹۹، ۱۱:۲۰
کد خبر: 495327
تاثیرات کرونا بر زیست‌بوم استارتاپی آمریکای لاتین/ ستاره‌های احتمالی سال ۲۰۲۱

اپیدمی کووید 19 و بحران اقتصادی ناشی از آن منجر به بروز برخی تغییرات اساسی در زیست‌بوم استارتاپی منطقه آمریکای لاتین شده است. در همین رابطه می‌توان به رشد چشمگیر برخی شرکت‌های استارتاپی این منطقه، همزمان با تنزل درآمد برخی دیگر از آن‌ها اشاره کرد. شرکت‌هایی که می‌توان از آن‌ها تحت عنوان برندگان احتمالی سال 2021 نام برد.

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛  اپیدمی کووید 19 و بحران اقتصادی ناشی از آن منجر به بروز برخی تغییرات بنیادین و عمدتا منفی در زیست‌بوم استارتاپی منطقه آمریکای لاتین شده است. در همین زمینه، در ادامه به بیان برخی از معدود اتفاقات مثبت رخ داده در این زیست‌بوم در سال گذشته میلادی خواهیم پرداخت.

• میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی توسط مکزیک در نیمه نخست سال 2020، با کاهش تنها 0.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به عدد 17.7 میلیارد دلار رسید. این در حالی است که بسیاری از کشورهای جهان طی این دوره شاهد کاهش چشمگیر حجم سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی خود بوده‌اند.

• نتایج مطالعات صورت گرفته حاکی از رشد 132 درصدی سرمایه‌گذاری خطرپذیر در مکزیک طی چهار ماه نخست سال 2020 نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

فین‌تک از جمله حوزه‌های دارای نرخ رشد بسیار بالا در منطقه آمریکای لاتین در دوران کرونا بوده است. شواهد موجود حاکی از جذب 525 میلیون دلار سرمایه توسط استارتاپ‌های این حوزه در نیمه نخست سال 2020 است.

استارتاپ‌های برتر سال 2021

در ادامه و بر اساس عملکرد شرکت‌های استارتاپی منطقه آمریکای لاتین در سال 2020، به معرفی پنج مورد از ستاره‌های احتمالی زیست‌بوم استارتاپی این منطقه در سال 2021 خواهیم پرداخت.

1) شرکت Addi: این شرکت در سال 2018 تاسیس شده و در حوزه خرید و فروش آنلاین فعالیت می‌کند. گستره خدمات Addi شامل کشورهای برزیل و کلمبیا است. مجموع سرمایه ورودی به این شرکت پس از جذب 15 میلیون دلار در ماه می 2020، به عدد 31.3 میلیون دلار رسیده است.

2) شرکت Colbi: این شرکت در سال 2015 در شهر سائوپائولو برزیل تاسیس شد. Colbi در زمینه مدیریت حمل و نقل فعالیت کرده و مجموع سرمایه جذب شده توسط آن به عدد 17 میلیون دلار می‌رسد.

3) شرکت Cora: بنگاه‌های کوچک و متوسط با وجود سهم 67 درصدی خود در GDP برزیل، چندان بهره‌ای از سیستم بانکداری سنتی این کشور نمی‌برند. در همین رابطه، شرکت Cora در سال 2019 و با هدف ارائه خدمات مالی به بنگاه‌های کوچک و متوسط برزیل آغاز به کار کرد. مجموع سرمایه ورودی به این شرکت تاکنون 10 میلیون دلار بوده است.

4) شرکت Finanzero: این شرکت در سال 2015 در شهر سائوپائولو برزیل تاسیس شده و به ارائه خدمات در زمینه خرید و فروش آنلاین می‌پردازد. مجموع سرمایه جذب شده توسط Finanzero تا به حال به 15.8 میلیون دلار رسیده است.

5) شرکت Habi: میانگین زمان لازم برای فروش یک واحد مسکونی در شهر بوگوتا کلمبیا بیش از 14 ماه است. در همین زمینه، شرکت Habi در سال 2019 و با هدف تسهیل فرایند خرید و فروش مسکن در این شهر پایه‌گذاری شد. این شرکت تاکنون موفق به جذب 15.5 میلیون دلار سرمایه شده است.