۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

وضعیت استارتاپ‌های اروپا در سال۲۰۲۰/ شرکت‌ها و مسئله ریسک‌‌گریزی سرمایه‌گذاران

۱۳ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۵۷
کد خبر: 494770
وضعیت استارتاپ‌های اروپا در سال۲۰۲۰/ شرکت‌ها و مسئله ریسک‌‌گریزی سرمایه‌گذاران

بروز اپیدمی کووید 19 و بحران اقتصادی ناشی از آن، بسیاری از کسب‌و‌کارها از جمله شرکت‌های استارتاپی را تحت تاثیر قرار داده است. در همین رابطه، شاهد مراجعه 49 درصد از استارتاپ‌های اروپایی به سیستم بانکی برای دریافت تسهیلات دولتی در ماه‌های ابتدایی بحران بوده‌ایم.

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛ اپیدمی کووید 19 و بحران اقتصادی ناشی از آن منجر به بروز برخی تغییرات اساسی در عرصه اقتصادی جهان شده است. در همین رابطه می‌توان به کاهش سطح فروش و درآمد بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، همزمان با رشد چشمگیر برخی دیگر از آن‌ها اشاره کرد که در ادامه به بررسی برخی از تاثیرات بحران مذکور بر زیست‌بوم استارتاپی قاره اروپا در سال 2020 خواهیم پرداخت.

بسیاری از استارتاپ‌های اروپا در ماه‌های نخست اپیدمی کووید 19 شاهد سقوط سطح فروش و درآمد خود، به ویژه در کشورهایی مانند ایتالیا بودند. بیش از 49 درصد از این استارتاپ‌ها تا پایان ژوئن سال 2020 و به منظور دریافت تسهیلات دولتی به سیستم بانکی مراجعه کردند. استارتاپ‌هایی که عمدتا در مراحل ابتدایی رشد خود قرار داشتند.

همچنین بیش از 35 درصد از شرکت‌های استارتاپی مورد مطالعه، شاهد کاهش حداقل 25 درصدی درآمد خود طی دو ماه نخست بحران بودند. بروز اختلال در فرایند جذب سرمایه توسط این شرکت‌ها از دیگر پیامدهای شیوع ویروس کرونا بود. در همین رابطه می‌توان به تعویق قراردادهای سرمایه‌گذاری در 40 درصد از استارتاپ‌های اروپا طی دوره مذکور اشاره کرد.

نیمه تاریک زیست‌بوم استارتاپی اروپا

قاره اروپا به عنوان میزبان بیش از یک سوم شرکت‌های استارتاپ‌ها، همواره به عنوان یکی از مهمترین قطب‌های نوآوری و فعالیت‌های استارتاپی در جهان مطرح بوده است. با این حال، وجود برخی چالش‌های اساسی در زیست‌بوم استارتاپی این قاره منجر به افزایش میزان آسیب‌پذیری شرکت‌های فعال در آن (در مقایسه با همتایان آمریکایی آن‌ها) شده است. حجم بیشتر خسارات وارده به فعالیت‌های استارتاپی اروپا در مقایسه با فعالیت‌های مشابه در آمریکا طی بحران اخیر را در همین راستا می‌توان تفسیر کرد و در ادامه به معرفی برخی از این چالش‌ها خواهیم پرداخت.

1) دشواری جذب سرمایه: میزان پایین ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران اروپایی در مقایسه با همتایان آمریکایی آن‌ها، مسئله جذب سرمایه توسط استارتاپ‌های این قاره به ویژه در حجم وسیع را تبدیل به امری چالش‌ برانگیز کرده است.

2) دشواری جذب نیروی کار متخصص: وجود برخی قوانین خاص در مواردی مانند اختیار خرید سهام (stock-option) در کشورهای اروپایی منجر به کاهش جذابیت زیست‌بوم استارتاپی این منطقه (در مقایسه با زیست‌بوم استارتاپی آمریکا) برای نیروی کار متخصص شده است.

3) عدم تکامل قطب‌های نوآوری و فناوری: میزان تجمع سرمایه و نیروی متخصص در شهرهای لندن، پاریس، برلین و ... به عنوان مهمترین قطب‌های نوآوری و فناوری در اروپا، به مراتب کمتر از همتایان آمریکایی آن‌ها است. در همین رابطه شاهد تاسیس دفاتر مرکزی تنها 30 درصد از استارتاپ‌های اروپایی در این قطب‌ها هستیم. این در حالی است که این نسبت در مورد شرکت‌های استارتاپی آمریکا بیش از 50 درصد است.