۰ نفر

قانونی شدن تجهیزات ماینینگ

۶ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۲۸
کد خبر: 492977
قانونی شدن تجهیزات ماینینگ

فعالان حوزه ماینینگ با ثبت دستگاه های خود در سامانه بهین‌یاب از امروز، می توانند فعالیت خود را به صورت قانونی آغاز کنند تا یکی از چالش‌های مهم این حوزه از بین برود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، فعالان حوزه استخراج رمزارز از امروز شنبه ششم دی‌ماه می‌توانند برای ثبت دستگاه‌های استخراج رمزارز خود اقدام کنند. به این ترتیب، امکان فعالیت قانونی برای مالکان این دستگاه‌ها، پس از ثبت در سامانه «بهین‌یاب» که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت راه‌اندازی شده و همچنین با پرداخت عوارض گمرکی فراهم می‌شود.

استقبال فعالان حوزه ماینینگ

نایب‌رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور  با اشاره به امیدوارکننده بودن این اقدام می‌گوید: از 1.5سال پیش، ماینرها درگیر این موضوع بودند تا اینکه حدود 5‌ماه پیش مصوبه هیأت دولت در این زمینه ابلاغ شد. «سید امید علوی» این حرکت دولت را برای حمایت از تولید و صنعت ماینینگ مثبت ارزیابی می‌کند و ادامه می‌دهد: از حدود 2سال پیش که مخالفت‌ها با این صنعت آغاز شد، مهم‌ترین مانعی که در آن زمان مطرح می‌شد، واردات قاچاق این دستگاه‌ها به کشور بود.

او با اشاره به اینکه از آن زمان تاکنون برای بسیاری از ماینرها مشکلاتی ایجاد شده، می‌گوید: حدود 2هزار پرونده تعزیراتی برای فعالان این حوزه تشکیل شد و آنها را درگیر عواقب و جرایم تعزیراتی کشور کرد.

نایب‌رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نصر می‌گوید: علاوه بر اینکه این اتفاق باعث بدنامی این صنعت شد، سرمایه‌های بسیاری را هم به مخاطره انداخت. همچنین این مسئله ناامیدی‌های بسیاری را در جامعه رقم زد.علوی با استقبال از این اقدام دولت می‌گوید: با این قوانین جدید، کمترین اتفاقی که می‌افتد این است که مشکل این پرونده‌ها رفع می‌شود و جوانان و صنعتگرانی که درگیر چنین مشکلاتی شده بودند، امیدوار می‌شوند. به این ترتیب دستگاه‌های توقیف شده، رفع توقیف و پرونده‌ها مختومه می‌شود. همچنین فعالان این حوزه به‌صورت قانونی می‌توانند برای واردات دستگاه‌های ماینینگ و فعالیت قانونی در این حوزه اقدام کنند.

حکایت حامل‌های انرژی

با این حال، همچنان یکی از مهم‌ترین موانع موجود در این حوزه، بالا بودن نرخ حامل‌های انرژی است.

نایب‌رئیس کمیسیون بلاکچین و رمزارز نصر با اشاره به مصوبه 13مرداد98 که نرخ حامل‌های انرژی برای این صنعت را نرخ متوسط صادراتی درنظر گرفته، می‌گوید: روشن کردن دستگاه‌هایی که مشکل قانونی آنها هم با ثبت در سامانه بهین‌یاب رفع می‌شود، مقرون به صرفه نیست. اما اگر در نرخ‌گذاری حامل‌های انرژی تغییری صورت بگیرد، ما می‌توانیم شاهد جهش تولید در صنعت استخراج باشیم. البته این موضوع از سوی کمیته رفع موانع تولید و معاون اول ریاست‌جمهوری در حال پیگیری است. علوی ادامه می‌دهد: اکنون حدود 15مرکز فعال در زمینه استخراج داریم، درحالی‌که حدود هزار درخواست مجوز به وزارت صمت آمده و این وزارتخانه برای آنها جواز تاسیس صادر کرده است. در 1.5سال گذشته صنعت ماینینگ از شرکت ملی گاز بی‌بهره بوده و در این مدت حتی یک انشعاب گاز به این صنعت واگذار نشده است. این موضوع نشان‌دهنده این است که بالا بودن نرخ گاز برای صنعتگران این حوزه جذابیتی به‌منظور فعالیت ایجاد نمی‌کند تا گاز را به برق تولید کنند. او می‌گوید: اگر نیروگاهی تاسیس شود و برق آن به وزارت نیرو فروخته شود، گاز برای هر مترمکعب 5تومان محاسبه می‌شود. اگر کارخانه‌ای تاسیس کنید و بخواهید از گاز در آن کارخانه استفاده کنید، هر مترمکعب گاز 100تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که اگر مزرعه استخراج رمزارز راه‌اندازی کنید و بخواهید از گاز استفاده کنید، آنگاه شرکت ملی گاز هر مترمکعب گاز را با شما به مبلغ 2080تومان حساب می‌کند. به‌علت همین تفاوت فاحش در محاسبه نرخ گاز، ما نمی‌توانیم شاهد پیشرفت در صنعت استخراج رمزارز باشیم. علوی می‌گوید: امیدوارم که دولت در ماه‌های پایانی فعالیتش با اصلاح این رویه، نام نیکی از خود باقی بگذارد. قوانین اینگونه باعث شده که بسیاری از فعالیت‌ها در این حوزه به‌صورت زیرزمینی انجام شود و دولت از درآمدی که می‌تواند داشته باشد محروم شود. درخواست ما این است که باتوجه به سرعت رشد فناوری‌های نوین، دست‌اندرکاران، بهبود شرایط برای فعالیت صنعت استخراج را تسریع کنند تا کشور در این حوزه از بقیه کشورها عقب نماند.