۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار/ آمریکا؛ مهد یونیکورن در جهان

۱ دی ۱۳۹۹، ۱۰:۳۴
کد خبر: 491579
استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار/ آمریکا؛ مهد یونیکورن در جهان

اصطلاح یونیکورن نخستین بار در سال 2013 و در توصیف استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار به کار گرفته شد. در حال حاضر، آمریکا با 235 عدد، میزبان بیشترین تعداد یونیکورن در جهان است.

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛ روند اقتصاد جهانی طی سالیان اخیر حاکی از نقش کلیدی شرکت‌های استارتاپی در ارتقاء سطح تولید و اشتغال در کشورهای مختلف است. بهبود وضعیت زیست‌بوم‌های استارتاپی توسط دولت‌ها با هدف افزایش تعداد و اندازه این شرکت‌ها را در همین راستا می‌توان تفسیر کرد. مساله‌ای که در نهایت منجر به شکل‌گیری استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار در اقصی نقاط جهان شد. در همین زمینه، در ادامه به معرفی یونیکورن و کشورهای بهره‌مند از آن خواهیم پرداخت.

تعریف یونیکورن

به طور کلی، استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار را یونیکورن می‌نامند. اصطلاح یونیکورن نخستین بار در سال 2013 و در یادداشتی از آیلین لی تحت عنوان "به باشگاه یونیکورن خوش آمدید؛ آشنایی با استارتاپ‌های یک میلیارد دلاری" به کار گرفته شد. این اصطلاح به معنی اسب تک شاخ بوده و به درصد اندک یونیکورن‌ها از مجموع شرکت‌های استارتاپی موجود اشاره دارد.

آمریکا، مهد یونیکورن

شواهد موجود حاکی از فعالیت بیش از 600 یونیکورن در اقصی نقاط جهان است. آمریکا و چین به ترتیب با میزبانی از 235 و 119 یونیکورن در صدر کشورهای جهان از این حیث قرار دارند. در همین رابطه، هند با 24، بریتانیا با 23 و آلمان با 12 یونیکورن رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص داده‌اند.

ارزشمندترین یونیکورن

در حال حاضر، شرکت چینی ByteDance (فعال در زمینه هوش مصنوعی) با ارزش بیش از 140 میلیارد دلار، عنوان ارزشمندترین یونیکورن جهان را به خود اختصاص داده است. این شرکت با برخورداری از 60 هزار کارمند (دو برابر تعداد کارمندان شرکت فیسبوک) در حال ارائه خدمات در بیش از 150 بازار مختلف در اقصی نقاط جهان است. در همین رابطه، تعداد کاربران ByteDance در ماه ژوئن امسال از مرز یک میلیارد نفر عبور کرد. در همین زمینه، شرکت‌های Didi Chuxing، Space X و Stripe به ترتیب با ارزش 62، 46 و 36 میلیارد دلار در رتبه‌های بعدی ارزشمندترین یونیکورن‌های جهان قرار دارند.

حوزه فین‌تک، خالق بیشترین یونیکورن

علیرغم تنوع نسبتا زیاد حوزه فعالیت یونیکورن‌ها، فین‌تک با میزبانی از 70 عدد (14.3 درصد)، کانون اصلی این شرکت‌ها به شمار می‌رود. در همین رابطه، حوزه‌های تجارت الکترونیک، نرم‌افزار و هوش مصنوعی به ترتیب با برخورداری از 61، 60 و 46 یونیکورن در رتبه‌های بعدی فهرست قرار دارند.