۰ نفر

تکنولوژی‌­های پیشرو در ۲۰۲۱

۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۱
کد خبر: 491354
تکنولوژی‌­های پیشرو در ۲۰۲۱

جهان تکنولوژی در حالی پا به سال ۲۰۲۱ می‌گذارد که پیش‌بینی می‌شود اثرات کووید-۱۹ بر کل اقتصاد و صنعت تکنولوژی همچنان ادامه یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ براساس پیش‌بینی‌های مجله Inc ادامه گسترش دورکاری و استفاده از ویدئوکنفرانس، توسعه بهداشت و درمان از راه دور، آموزش آنلاین و یادگیری مجازی از مهم‌ترین تحولات تکنولوژیک در سال جدید خواهد بود.

بیایید تصور کنیم جهان به دوران پساکرونا رسیده است. باید تغییرات ایجاد شده را در اولویت‌های کاربری و الگوهای تجاری پیش‌بینی کنیم که بعد از این بحران هم ادامه خواهند داشت. باید دید کدام یک از تغییراتی که در این مدت رخ داده، بعد از این بحران هم وجود خواهد داشت. کوچ دیجیتالی، انسان‌دوستی و اهداف توسعه پایدار، کلیدواژه‌های محبوب و رایج سال ۲۰۲۱ خواهند بود. با این اوصاف شاهد تغییرات سریعی در نوآوری‌های تجاری و فنی برتری براساس تجربه افراد در طول دوره همه‌گیری خواهیم بود. در نهایت مجله آنلاین Inc. روندهای رایج تکنولوژی و تجارت در سال آینده میلادی را بررسی کرده است که آنها را در اینجا می‌خوانیم. مجازی شدن اقدامات درمانی و آزمایشی با توسعه واکسن کووید-۱۹: شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ باعث تغییرات جدیدی در صنعت دارویی شد و روند انجام آزمایش‌ها روی داروها را سریع‌تر و راحت‌تر کرد. محققان بسیاری از آزمایش‌های کلینیکی و درمانی را به‌صورت سنتی انجام داده‌اند و با اجرای مراحل مشاوره پزشکی آنلاین و جمع‌آوری داده‌ها از راه دور، به تدریج به سمت ساختارهای مجازی پیش می‌روند. آزمایش‌های کلینیکی از راه دور و دیگر تغییرات این‌چنینی ممکن است تا همیشه توسعه دارویی را متحول کنند. ما شاهد توسعه کیت‌های تست سریع کووید-۱۹ در سراسر جهان و همچنین روند تولید سریع‌تر واکسن در کشورهای آمریکا و انگلستان توسط شرکت‌های فایزر، مدرنا و آسترازنکا بوده‌ایم. هر دو واکسن‌های تولید شده توسط دو شرکت فایزر و مدرنا با استفاده از نوآوری‌های تکنولوژیک بزرگی توسعه یافته‌اند. با این اوصاف انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ شاهد نوآوری‌های بیشتری در زمینه تولید کیت‌های آزمایش کووید-۱۹ و واکسن‌های جدید آن باشیم.

 ادامه گسترش دورکاری و استفاده از ویدئوکنفرانس

هر دو اینها در دوره همه‌گیری به سرعت رشد کرده است و احتمالا روند رشد آن تا سال۲۰۲۱ هم ادامه پیدا خواهد کرد. استارت‌آپ زوم Zoom که در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی و در سال ۲۰۱۹ روانه بازار بورس شد، در این دوره به نامی آشنا برای اغلب مردم تبدیل شد. دیگر ابزارهای کاری مهم موجود مانند Webex شرکت سیسکو، Teams شرکت مایکروسافت، Hangouts گوگل، GoToMeeting و BlueJeans شرکت ورایزون هم با ارائه سیستم‌های ویدئوکنفرانس، دورکاری را در سراسر جهان راحت‌تر کردند. بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش دورکاری و ابزارهای لازم برای آن انجام می‌شوند. استارت‌آپ‌های Bluescape، Eloops، Figma، Slab وTandem پلت‌فرم‌های با ارائه خدمات همکاری آنلاین تصویری، امکان به اشتراک‌گذاری محتوا، تعامل، پیگیری پروژه‌ها، آموزش کارمندان و اجرای فعالیت‌های گروهی مجازی را فراهم می‌کنند. این ابزارها همچنین به یادگیری بهتر افراد و مستندسازی فعالیت‌ها کمک می‌کنند. در واقع به کمک این ابزارها، کاربران می‌توانند دفتر کار مجازی ایجاد کرده و از طریق آن با همکاران‌شان تعامل داشته و به راحتی امور مختلف را هماهنگ کرده و انجام بدهند.

 باقی‌ماندن تحویل و ارسال بدون تماس به‌عنوان یک عادت جدید

 در آمریکا میزان تمایل مردم به انجام کارها بدون تماس تا ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است. تحویل اجناس به‌صورت بدون تماس حالا یک عادت و هنجار جدید است. DoorDash، Postmates و Instacart استارت‌آپ‌هایی هستند که خدمات دلیوری و تحویل متنوعی را ارائه می‌کنند و حالا در دوره همه‌گیری حسابی موردتوجه قرار گرفته‌اند؛ تا جایی که DoorDash در سال‌جاری برای اولین بار سهامش را در بازار بورس عرضه کرد. اپلیکیشن‌های دلیوری چینی مانند Meituan Dianping که اولین شرکت چینی ارائه‌دهنده خدمات تحویل بدون تماس در ووهان بود، از خودروهای خودران برای تحویل اقلام خواربار به خانه‌های مردم استفاده می‌کرد. درحالی‌که Meituan این تکنولوژی را سال گذشته آزمایش کرد، به تازگی از این سرویس به‌صورت عمومی و رسمی رونمایی کرده است. چین تنها کشوری نیست که به‌دنبال استفاده از روبات‌ها برای تحویل اجناس به مردم است؛ استارت‌آپ‌هایی مانند Manna، Starship Technologies و Nuro در آمریکا هم درحال استفاده از روبات‌ها و اپلیکیشن‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای این کار هستند.

 شکوفایی بهداشت و درمان از راه دور

 موسسات بهداشتی و مراقبتی در تلاش هستند تا جلوی شیوع کووید-۱۹ را در میان بیماران و کارمندان بگیرند. بسیاری از اقدامات خصوصی و عمومی حالا بیشتر روی مراقبت از راه دور مانند ویدئوچت میان دکتر و بیمار، تشخیص به کمک هوش مصنوعی و تحویل دارو و نسخه بدون ایجاد تماس، متمرکز هستند. با این اوصاف است که حالا میزان ویزیت‌های مبتنی بر تکنولوژی‌های مراقبت از راه دور نسبت به زمان پیش از شیوع کرونا تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. پیش‌بینی‌های موسسه تحقیقاتی IHS Technology نشان می‌دهد ۷۰ میلیون آمریکایی در سال ۲۰۲۰ از خدمات مراقبت از راه دور استفاده کرده‌اند. در همین راستا موسسه تحقیقاتی Forrester Research هم تخمین زده است که تعداد ویزیت‌های مجازی در آمریکا تا اوایل سال ۲۰۲۱ به حدود یک میلیارد برسد. Teladoc Health، Amwell، Livongo Health، One Medical و Humana بعضی از شرکت‌های عمومی هستند که خدمات مراقبت از راه دور را برای نیازهای دوره همه‌گیری ارائه می‌کنند. با این حال اما استارت‌آپ‌ها هم چندان از این روند عقب نیستند. استارت‌آپ‌هایی مانند MDLive، MeMD، iCliniq، K Health، ۹۸point۶، Sense.ly و Eden Health تلاش کرده‌اند تا خدمات‌شان را متناسب با نیاز رو به افزایش این خدمات در سال ۲۰۲۰ ارائه کنند و همچنان در سال آینده میلادی هم به ارائه راهکارهای خلاقانه ادامه بدهند. علاوه بر خدمات مراقبت از راه دور، انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ شاهد پیشرفت‌هایی در درمان‌های بیوتکنولوژی و هوش مصنوعی و همچنین فرصت‌های یادگیری ماشینی برای بهبود روند تشخیص، درمان به موقع و همچنین درمان و مراقبت از طریق روبات‌ها هم باشیم.

 آموزش آنلاین و یادگیری مجازی به‌عنوان بخشی از سیستم آموزشی

 شیوع سریع کووید-۱۹ باعث رشد چشمگیر صنعت یادگیری مجازی و آموزش آنلاین شد. در طول دوران همه‌گیری در ۱۹۰ کشور جهان مدارس به ناچار تعطیل شدند و این اتفاق تقریبا ۶/ ۱ میلیارد نفر را در سراسر دنیا تحت‌تاثیر قرار داد. این فرصت بزرگی برای مدارس، دانشگاه‌ها و حتی مراکز مربیگری بود تا کلاس‌ها را به‌صورت مجازی و به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار کنند. حالا بسیاری از موسسات واقعا به دنبال آن هستند تا بعد از برگشتن به شرایط عادی هم همچنان بخشی از برنامه‌های آموزشی خودشان را به‌صورت آنلاین ارائه کنند. ۱۷zuoye، Yuanfudao، iTutorGroup و Hujiang در چین، Udacity، Coursera، Age of Learning و Outschool در آمریکا و Byju’s در هندوستان بعضی از بهترین پلت‌فرم‌های آموزش آنلاین در جهان هستند که در طول دوره همه‌گیری به جامعه جهانی خدمت‌رسانی کرده و قرار است همچنان به این کار در سال ۲۰۲۱ و سال‌های بعد هم ادامه دهند.

 افزایش توسعه زیرساخت شبکه ۵G، کاربردها و خدمات

 بدون شک تقاضا برای اینترنت پرسرعت‌تر و تغییر به سمت خانه‌ها و شهرهای هوشمند و البته حمل‌ونقل خودران نیازمند پیشرفت شبکه‌های ۵G و ۶G است. در سال آینده میلادی شاهد زیرساخت و خدمات جدید یا پیشرفت‌های کاربردی برای هر دو شرکت‌های بزرگ و استارت‌آپ‌ها خواهیم بود. بسیاری از اپراتورهای مخابراتی خدمات ۵G را ارائه می‌کنند؛ کاری که استرالیا پیش از شیوع کووید-۱۹ انجام داد. شرکت ورایزون در ماه اکتبر امسال از گسترش شبکه ۵G خود خبر داد که در دسترس بیش از ۲۰۰ میلیون نفر قرار خواهد گرفت. در چین گسترش ۵G به سرعت اتفاق افتاده است. با این حال اما شرکت سوئدی اریکسون حاکمیت این بازار را در سراسر دنیا در اختیار خودش دارد. درحال‌حاضر بیش از ۳۸۰ اپراتور در توسعه ۵G سرمایه‌گذاری کرده‌اند. بیش از ۳۵ کشور جهان درحال‌حاضر خدمات ۵G را به‌صورت تجاری ارائه کرده‌اند. استارت‌آپ‌هایی مانند Movandi درحال کار برای انتقال داده از طریق ۵G در فواصل دورتر هستند. استارت‌آپ‌هایی مانند Novalume به شهرداری‌ها برای مدیریت شبکه روشنایی چراغ‌ها و انتقال داده شهرهای هوشمند از طریق حسگرها کمک می‌کنند. استارت‌آپ Nido Robotics هم امکان جست‌وجوی کف دریا را با استفاده از پهپادها فراهم می‌آورد. این پهپادها به کمک ۵G راهبری بهتری داشته و از اینترنت اشیا برای ارتباط با دستگاه‌های دیگر کمک می‌گیرند. استارت‌آپ‌هایی مانند Seadronix در کره‌جنوبی از ۵G استفاده می‌کنند تا کشتی‌های خودران را به حرکت دربیاورند. شبکه‌های ۵G امکان ارتباط دستگاه‌ها با یکدیگر در لحظه را فراهم آورده و به کشتی‌های این امکان را می‌دهند تا به‌صورت خودران و بدون سرنشین حرکت کنند. توسعه تکنولوژی ۵G و ۶G در سال ۲۰۲۱ پروژه‌های شهر هوشمند را در سراسر دنیا پیش برده و از بخش حمل‌ونقل خودران حمایت می‌کنند.

رشد سریع هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و اتوماسیون صنعتی

 انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ شاهد تقاضای گسترده و رشد سریع برای هوش مصنوعی و تکنولوژی اتوماسیون صنعتی باشیم. همان‌طور که تولید و زنجیره تامین به سمت عملکرد کامل خود برمی‌گردد، کمبود نیروی کار انسانی به چالشی جدی تبدیل خواهد شد. اتوماسیون با کمک هوش مصنوعی، روبات‌ها و اینترنت اشیا راهکار جایگزین کلیدی و مهمی برای به راه انداختن چرخ تولید خواهد بود. بعضی از بهترین شرکت‌های تکنولوژی که با استفاده از تلفیق هوش مصنوعی و روباتیک اتوماسیون صنعتی را به‌کار گرفته‌اند، عبارتند از: UBTech Robotics، Roobo و XYZ Robotics از چین، CloudMinds، Bright Machines، Vicarious، Fetch Robotics، Covariant، Locus Robotics و Built Robotics از آمریکا و بالاخره Kindred Systems از کانادا.

 افزایش استفاده از تکنولوژی‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

 واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در سال ۲۰۲۰ رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. این تکنولوژی‌ها حالا بخشی از زندگی روزمره هستند؛ از سرگرمی گرفته تا تجارت. شیوع کووید-۱۹ و تمایل کسب‌وکارها به اجرای الگوهای دورکاری نیاز آنها را به استفاده از این تکنولوژی‌ها افزایش داد. در سال آینده میلادی هم واقعیت مجازی و واقعیت افزوده با استفاده از آواتار واقعیت افزوده، راهبری داخلی واقعیت افزوده، دستیار از راه دور، تلفیق هوش مصنوعی با واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، رایانش ابری مبتنی بر واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، رویدادهای ورزشی مجازی و تشخیص چهره، امکان انتقال منابع مختلف میان بخش‌های متفاوت هر کسب‌وکار را فراهم می‌آورند. به‌کارگیری تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی با رشد توسعه شبکه ۵G و گسترش پهنای باند افزایش بیشتری هم خواهد داشت. شرکت‌هایی مانند Microsoft، Consagous، Quytech، RealWorld One، Chetu، Gramercy Tech، Scanta، IndiaNIC و Groove Jones نقش مهمی در شکل‌دهی دنیای ما در آینده نزدیک ایفا خواهند کرد؛ نه به خاطر ارائه کاربردهای مختلف واقعیت مجازی و واقعیت افزوده، بلکه به‌عنوان پرچمدار تمام تکنولوژی‌های مجازی.

 ادامه رشد صنعت وسایل حمل‌ونقل کوچک و شخصی

درحالی‌که بازار این صنعت در آغاز شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ دچار رکود شد، اما حالا درحال بازگشت به شرایط پیش از شیوع کرونا است. حالا یک بار دیگر میزان استفاده از دوچرخه‌ها و اسکوترهای الکترونیکی رو به افزایش است، چون آنها گزینه‌های جایگزین خوبی برای حمل‌ونقل عمومی آن هم در شرایط فاصله‌گذاری اجتماعی به حساب می‌آیند. درحال حاضر بازار وسایل حمل‌ونقل کوچک و شخصی در مقایسه با روزهای پیش از شیوع کرونا تا ۹ درصد برای وسایل شخصی و تا ۱۲ درصد برای وسایل اشتراکی و عمومی رشد پیدا کرده است. با این اوصاف انتظار می‌رود صدها مایل خطوط دوچرخه‌سواری جدید در شهرهای بزرگ دنیا کشیده شود. میلان، بروکسل، سیاتل، مونترال، نیویورک و سانفرانسیسکو هر کدام ۲۰ مایل مسیر دوچرخه‌سواری خودشان را افزایش داده‌اند. دولت انگلستان هم اعلام کرد فروش خودروهای دیزلی و بنزینی بعد از سال ۲۰۳۰ در این کشور متوقف خواهد شد و این به معنای افزایش تقاضا برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل کوچک و شخصی خواهد بود. استارت‌آپ‌هایی مانند Bird، Lime، Dott، Skip، Tier و Voi مهم‌ترین پیشتازان این صنعت در جهان هستند. در چین هم استارت‌آپ‌های Ofo، Mobike و Hellobike در این حوزه مشغول فعالیت هستند.

 ادامه توسعه و رونق صنعت حمل‌ونقل خودران

 کارشناسان انتظار دارند در سال ۲۰۲۱ شاهد پیشرفت‌های بزرگی در زمینه حمل‌ونقل خودران باشیم. شرکت هوندا به تازگی از تولید انبوه وسایل نقلیه خودران خودش آن هم بدون نیاز به هیچ راننده‌ای خبر داده است. سیستم اتوپایلوت شرکت تسلا نه تنها امکان رانندگی بین خطوط و تغییر مسیر در میان خطوط را فراهم می‌کند، بلکه امسال امکان تشخیص علائم سرعت و چراغ راهنمایی سبز را هم ارائه می‌کند. شرکت فورد هم به این رقابت پیوسته و پیش‌بینی کرده است سرویس به اشتراک‌گذاری سفر با خودروهای خودران را در سال ۲۰۲۱ رونمایی کند. این شرکت همچنین تا اوایل سال ۲۰۲۶ خودروهای خودران خودش را به‌صورت عمومی برای فروش عرضه خواهد کرد. خودروسازان دیگری مانند مرسدس بنز، هم در تلاش هستند بعضی از تکنولوژی‌های خودران را در مدل‌های جدید سال ۲۰۲۱ خودشان استفاده کنند. شرکت جنرال موتورز هم تمایل دارد قابلیت سوپر کروز خودش را تا سال ۲۰۲۳ در ۲۲ مدل جدید اضافه کند. این بازار رقابتی همچنین شاهد افزایش استفاده از تکنولوژی خودران در خودروهای شرکت‌های تاکسی آنلاین و اشتراکی مانند

 Lyft و Waymo خواهد بود. با این اوصاف است که میلیاردها دلار برای خرید استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه صرف می‌شود. در همین راستا شرکت جنرال موتورز استارت‌آپ Cruise را به قیمت یک میلیارد دلار خرید؛ اوبر شرکت Otto را با قیمت ۶۸۰ میلیون دلار خرید، فورد شرکت Argo AI را با قیمت یک میلیارد دلار از آن خود کرد و اینتل هم شرکت Mobileye را به قیمت ۳/ ۱۵ میلیارد دلار خرید.