۰ نفر

بر اساس آخرین آمار موجود؛

۵۶۰۰میلیارد ریال تسهیلات کرونایی به بیش از ۴۰۰شرکت آسیب دیده اختصاص یافت

۲۹ آذر ۱۳۹۹، ۱۹:۲۵
کد خبر: 491206
۵۶۰۰میلیارد ریال تسهیلات کرونایی به بیش از ۴۰۰شرکت آسیب دیده اختصاص یافت

بر اساس آخرین آمار موجود در معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و صندوق نوآوری و شکوفایی، به بیش از ۴۰۰ شرکت آسیب دیده از کرونا در حدود ۵۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ویژه تخصیص یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، بخش‌‎های آموزش، تحقیقاتی و دانش بنیان کشور در دوران شیوغ کرونا با دشواری‌های بسیاری در زمینه کسب درامد روبرو بوده‌اند و بحران عمومی کرونا زیان قابل توجهی را به فعالان این عرصه وارد کرده است.

به رغم تصور اولیه درباره رونق گرفتن بازار استارتاپ‌ها در عصر پاندمی، بسیاری از کسب‌و‌کارهای این بخش با زیان مالی قابل توجهی روبرو بوده‌اند. البته بسیاری از استارتاپ‌ها با توجه به اتکای بازار به خدمات غیرحضوری توانستند رشد قابل توجهی داشته‌اند، اما این همه ماجرا نیست.

مرکز بررسی‌های استراتژیک نهاد ریاست جمهوری در گزارشی که اخیرا منتشر کرده، خسارت‌های بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را برآورد کرده است. در بخشی از این گزارش، زیان مالی شرکت‌های دانش بنیان و بخش فناوری اطلاعات محاسبه شده است.

خسارت شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها

بیش از ۹۰ درصد از ۵۳۹۴ شرکت دانش بنیان، به ویژه در بخشهای فناوری زیستی، کشاورزی و صنایع غذایی، مواد پیشرفته، ساخت تجهیزات و ماشین‌آلات، برق، الکترونیک، فوتوالکترونیک و مخابرات، فناوری اطلاعات و خدمات تجاری‌سازی، با مشکلات عدیده‌ای در حوزه کاهش تقاضای محصولات، کاهش درآمد و فروش، عدم توان پرداخت حق بیمه نیروی انسانی، فقدان نهاده‌ها و تجهیزات مورد نیاز و کمبود سرمایه در گردش روبه رو هستند.

از طرفی دیگر بر اساس برآوردهای انجام‌شده بسیاری از استارتاپهای فعال در حوزه پلت‌فرمهای اینترنتی با مشکلات عدیده‌ای نظیر کاهش فروش، تعدیل کارکنان و مواردی از این دست روبه‌رو هستند. به عنوان نمونه استارتاپ‌های حوزه گردشگری با کاهش ۸۰ درصد فروش، استارتاپ‌های اطلاع‌رسانی خدمات تفریحی و فرهنگی مانند رزرو و فروش بلیط یا پلت‌فرمهای تخفیف گروهی به‌طور متوسط با کاهش ۸۵ درصدی فروش و استارتاپهای حوزه جابه‌جایی اینترنتی بار و مسافر با کاهش بیش از ۲۰ درصدی تعداد سفر مواجه بوده‌اند.

بر اساس آخرین آمار موجود در معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و صندوق نوآوری و شکوفایی، به بیش از ۴۰۰ شرکت آسیب دیده از کرونا در حدود ۵۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ویژه تخصیص یافته است.

همچنین از طریق صندوقهای غیردولتی پژوهش و فناوری از شرکتهای فناور غیر دانشبنیان نیز که از این بیماری آسیب دیده‌اند، حمایت‌هایی به وسیله این معاونت و صندوق نوآوری و شکوفایی انجام شده است. در این راستا به بیش از ۹۲ شرکت بالغ بر ۶۱۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.

با توجه به حمایتهای انجام‌شده در این معاونت، صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر صندوقهای و سازمانهای حمایتی در حوزه دانش بنیان از مشاغل آسیب دیده، برآورد می‌شود، بیش از ۱۰۰۰۰ میلیارد ریال به این حوزه خسارت وارد شده باشد.

به این مبلغ می‌بایست افت میزان فروش شرکتهای دانش بنیان که در سال گذشته بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است را نیز اضافه نمود که متأسفانه آمار دقیقی از آن در دسترس نیست.

بخش ICT

بررسی‌ها حاکی از آن است که از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور ۷۲ درصد کسب وکارهای نوپا دچار خسارت شده‌اند به‌طوری که تأثیر این همه‌گیری بر خدمات نرم افزاری ۸۶ درصد، کسب‌وکارهای حضوری ۷۵ درصد، خدمات آنلاین ۷۱ درصد و خدمات پزشکی آنلاین ۴۱ درصد بوده است.

همچنین بررسی ۱۷۷ شرکت متقاضی برای دریافت تسهیلات از دبیرخانه تسهیلات وجود اداره شده منجر به ارائه تسهیلات به مبلغ ۷۹۲۶۵۰ میلیون ریال شده است.