۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

روزهای آفتابی استارتاپ‌های آفریقا/ جذب بیش از یک میلیارد دلار سرمایه

۲۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۱۰
کد خبر: 490811
روزهای آفتابی استارتاپ‌های آفریقا/ جذب بیش از یک میلیارد دلار سرمایه

طی چند ماه اخیر، علیرغم پیامدهای منفی اپیدمی کووید 19 برای بسیاری از بخش‌های اقتصادی آفریقا شاهد روند رو به رشد فعالیت‌‌های نوآورانه و استارتاپی در این قاره بوده‌ایم. روندی که طی سالیان گذشته همواره برقرار بوده و همزمان با شیوع ویروس کرونا به اوج خود رسیده است.

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛ عملکرد نسبتا موفق کشورهای آفریقایی در کنترل اپیدمی کووید 19 و تلفات انسانی ناشی از آن به معنای مصونیت این کشورها در مقابل پیامدهای اقتصادی این بیماری نیست. در همین رابطه، برخی کارشناسان از بروز نخستین بحران بزرگ اقتصادی در قاره آفریقا طی 25 سال گذشته سخن می‌گویند. با این حال، این مساله به معنای وخامت حال تمام بخش‌های اقتصادی این قاره نیست. شیوع ویروس کرونا علیرغم پیامدهای منفی برای بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی منجر به تقویت برخی از این فعالیت‌ها، به ویژه طرح‌های نوآورانه و استارتاپی شده است. در همین زمینه، شاهد ارتقاء زیست‌بوم استارتاپی بسیاری از کشورهای آفریقایی، همزمان با بروز اپیدمی کووید 19 بوده‌ایم. در ادامه به ارائه گزارشی از عملکرد شرکت‌های استارتاپی مستقر در این کشورها در زمینه جذب سرمایه خواهیم پرداخت.

به طور کلی، مساله تامین مالی را می‌توان یکی از مهمترین مولفه‌ها در فرایند شکل‌گیری، تکامل و رشد شرکت‌های استارتاپی دانست. در همین رابطه، مجموع سرمایه‌گذاری جذب شده توسط استارتاپ‌های آفریقا در سال گذشته میلادی، برای نخستین بار از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده است. این در حالی است که این عدد در سال 2015، تنها 200 میلیون دلار بوده است.

عملکرد موفق فعالان حوزه نوآوری و کارآفرینی در آفریقا منجر به افزایش توجه سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بین‌المللی به این قاره شده است. در همین رابطه، در آوریل سال 2019 شاهد ورود Jumia به عنوان نخستین استارتاپ آفریقایی به بورس نیویورک بوده‌ایم. خرید استارتاپ Paystack (شرکت نیجریه‌ای فعال در حوزه خدمات مالی دیجیتال) توسط شرکت آمریکایی Stripe به مبلغ 200 میلیون دلار از جمله دیگر نمونه‌های افزایش محبوبیت شرکت‌های استارتاپی آفریقا در سطح جهان است.

بر اساس شواهد موجود، کشورهای نیجریه، کنیا و مصر بیشترین نفع را از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی برده‌اند. در همین رابطه، بسیاری از کارشناسان با توجه به جمعیت بالای این سه کشور، به نقش بسیار مهم نیروی انسانی و اندازه بازار در مسیر ارتقاء زیست‌بوم استارتاپی کشورهای آفریقایی اشاره می‌کنند. البته این موضوع به معنای عدم توفیق کشورهای کوچکتر قاره آفریقا در این حوزه نیست. در همین رابطه می‌توان به تاثیر مثبت اقدامات دولتمردان کشورهایی مانند تونس و سنگال در گسترش روزافزون فعالیت‌های استارتاپی اشاره کرد.