۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

گردهمایی فعالان حوزه استارتاپ در "یلدا سامیت"

۲۷ آذر ۱۳۹۹، ۱۰:۳۰
کد خبر: 490631
گردهمایی فعالان حوزه استارتاپ در "یلدا سامیت"

گردهمایی بزرگ مدیران و فعالان حوزه استارتاپ کشور با هدف بررسی چالش‌ها و عملکرد این حوزه در سال گذشته میلادی طی روزهای 26 و 27 آذر 1399 به صورت آنلاین برگزار می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ همایش یلدا سامیت با هدف بررسی چالش‌ها و عملکرد زیست‌بوم استارتاپی کشور طی روزهای 26 و 27 آذر به صورت آنلاین برگزار می‌شود. شب گذشته و در نخستین مرحله از این رویداد شاهد برنامه‌های متنوعی از جمله سخنرانی برخی از کارشناسان حوزه کسب و کار و همچنین میزگرد مدیران استارتاپ‌های برتر کشور بودیم. در همین رابطه، در ادامه به بیان گوشه‌ای از دیدگاه‌های مطرح در این رویداد خواهیم پرداخت.

فیلترینگ و تحریم؛ مهمترین موانع حوزه فین‌تک

از جمله برنامه‌های جذاب در نخستین شب رویداد "یلدا سامیت" می‌توان به سخنرانی مصطفی نقی‌پورفر دبیر انجمن صنفی فین‌تک ایران در مورد چالش‌های حوزه خدمات مالی دیجیتال در کشور اشاره کرد. نقی‌پور‌فر با اشاره به سال‌های 2008-2012، از این دوره به عنوان عصر شکوفایی استارتاپ‌های حوزه مالی در جهان نام برد. به گفته وی، علیرغم رقابت بانک‌ها با این استارتاپ‌ها در مراحل ابتدایی رشد آن‌ها، در حال حاضر شاهد رویکرد مثبت مراکز مالی سنتی به پدیده فین‌تک هستیم. در همین رابطه، دبیر انجمن صنفی فین‌تک کشور از بانک‌های سنتی به عنوان مهمترین سرمایه‌گذاران در حوزه خدمات مالی دیجیتال در جهان نام برد.

نقی‌پورفر در بخش دیگری از سخنان خود از فیلترینگ و تحریم به عنوان مهمترین چالش‌های پیش روی استارتاپ‌های حوزه مالی در کشور نام برد. وی همچنین با انتقاد از نبود یک استراتژی مشخص در بانک مرکزی در زمینه حمایت از نوآوری‌های مالی، برخی اقدامات این بانک را مغایر با رسالت اصلی آن یعنی تنظیم‌گری دانست. این کارشناس حوزه خدمات مالی دیجیتال با ذکر نمونه‌هایی از پولشویی با استفاده از پول دارای پشتوانه، نگرانی نهادهای امنیتی کشور در مورد استفاده افراد از ارزهای دیجیتال با هدف پولشویی را مردود دانست.

روزهای تلخ گردشگری

در بخش میزگرد برنامه، چهار نفر از برترین مدیران استارتاپی کشور از جمله محمد جواد شکوری مقدم (مدیر آپارات و فیلیمو)، مجید حسینی نژاد (بنیان‌گذار علی بابا)، حمید محمدی (بنیان‌گذار دیجی کالا) و محمد خلج قاسم آبادی (مدیر اسنپ) به تشریح وضعیت کسب و کار خود و تاثیر تحریم و اپیدمی کووید 19 بر آن پرداختند.

حسینی نژاد با اشاره به پیامدهای منفی تحریم‌های اقتصادی بر فعالان حوزه گردشگری، خروج برخی ایرلاین‌ها از کشور را یکی از مهمترین چالش‌های این استارتاپ طی سالیان اخیر دانست. بنیان‌گذار علی بابا همچنین از کاهش 95 درصدی درآمد این شرکت در نتیجه شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اجتماعی ناشی از آن سخن گفت. وی مساله استرداد مبالغ سفرهای لغو شده را مشکلی بزرگ برای این مجموعه دانست که همچنان نیز برقرار است.

در همین زمینه، حمید محمدی نیز از مواردی مانند خروج شرکت‌های معتبر خارجی و ایجاد اخلال در زنجیره تامین کالا به عنوان مهمترین پیامدهای تحریم‌های بین‌المللی برای اقتصاد کشور سخن گفت. بنیان‌گذار دیجی کالا تحریم و کرونا را به ترتیب عامل کاهش تقاضای خرده فروشی آنلاین (به دلیل تنزل قدرت خرید مردم) و افزایش آن (به دلیل محدویت‌های ترددی) دانست. وی همچنین در بخشی از سخنان خود از افزایش اختلاف دستمزد داخل و خارج از ایران و متعاقبا مهاجرت طیف وسیع‌تری از نخبگان، به عنوان یکی از چالش‌های اساسی حوزه استارتاپی کشور نام برد.

شکوری مقدم نیز از خروج شرکت‌های بین‌المللی و متعاقبا رکود فعالیت‌های تبلیغاتی، به عنوان یکی از مهمترین پیامدهای تحریم‌ بر پلتفرم‌های تحت مدیریت خود نام برد. با این حال، وی بروز اپیدمی کووید 19 و محدودیت‌های اجتماعی ناشی از آن را یکی از عوامل اصلی افزایش استقبال مردم از آپارات و فیلیمو طی چند ماه اخیر دانست.

قاسم آبادی نیز با اشاره به افزایش قیمت و هزینه خودرو در نتیجه تحریم‌های اقتصادی، افزایش نرخ خدمات اسنپ در ماه‌های اخیر را امری اجتناب‌ناپذیر دانست. وی با اشاره به تلاش این مجموعه برای تبدیل اپیدمی کووید 19 به فرصت، از گسترش دایره فعالیت‌های اسنپ همزمان با بروز این اپیدمی سخن گفت.