۰ نفر

تمرکز بر تأمین غذای مردم جهان؛

جایزه ۱۵میلیون دلاری برای تولید گوشت مصنوعی

۲۰ آذر ۱۳۹۹، ۲۲:۰۸
کد خبر: 488845
جایزه ۱۵میلیون دلاری برای تولید گوشت مصنوعی

درحال حاضر جهان جمعیتی 7.7 میلیارد نفری دارد و با توجه به روند رو به رشد افزایش جمعیت جهان، این تعداد تا سال 2050 به بیش از 10میلیارد نفر خواهد رسید و البته 815 میلیون نفر با سوء تغذیه دست و پنجه نرم خواهند کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، روزنامه ایران نوشت؛  افزایش جمعیت درحالی رخ می‌دهد که منابع زمین، خاک و آب نه تنها افزایش نمی‌یابند بلکه روز به روز هم از میزان زمین‌های زراعی در جهان کاسته می‌شود و تعداد کشاورزان نیز روندی کاهشی دارد بنابراین سیر کردن شکم مردم جهان در آینده‌ای نه چندان دور کار راحتی نخواهد بود.

به همین دلیل اکنون همه نگاه‌ها به سوی فناوری و کشاورزی هوشمند است تا این خلأ پر شود. در این زمینه برنامه‌های زیادی اجرا شده و یکی از آنها مسابقه‌ای است که توسط مؤسسه امریکایی XPRIZE برگزار می‌شود.

گفتنی است XPRIZE یک مؤسسه غیرانتفاعی به مدیریت انوشه انصاری در کالیفرنیاست که مسابقاتی را به منظور تشویق و ترغیب شرکت‌ها و افراد برای توسعه تکنولوژی به نفع بشریت برگزار می‌کند. این مؤسسه از سال 1994 فعالیت خود را آغاز کرده و بنیانگذار آن نیز «پیتر دیاماندیس» است.

این بار نیز این مؤسسه مسابقه the Next Billion Xprize را به منظور تمرکز بر تأمین غذای مردم جهان در آینده با مشارکت مؤسسه ASPIRE از ابوظبی برپا کرده است. XPrize جایزه 15میلیون دلاری برای توسعه گوشت‌های جایگزین گوشت گاو، گوسفند، مرغ ، ماهی و... تعیین کرده است. تیم‌های برنده باید گوشت تولیدی در آزمایشگاه‌های خود را درست مانند گوشت واقعی طبخ کنند و البته این گوشت همان ارزش غذایی را داشته باشد و درعین حال گاز گلخانه‌ای کمتری در چرخه تولید آنها ایجاد شود.

همچنین این گروه‌ها باید راهکاری برای توزیع این گوشت‌های مصنوعی در جهان نیز ارائه بدهند. «پیتر دیاماندیس» یکی از بنیانگذاران این جایزه گفت: XPrize تلاش دارد تا گوشت ماهی و ماکیان مصنوعی با ارزش غذایی همسان با نمونه‌های حیوانی یا حتی بالاتر، اما با قیمتی پایین‌تر در دسترس مردم جهان قرار بگیرد. ما معتقدیم با این جایزه تعداد زیادی از شرکت‌های تحقیقاتی بر این موضوع حیاتی تمرکز می‌کنند و در نهایت هم غذای مورد نیاز مردم جهان در آینده تأمین خواهد شد.

فعالان حوزه فناوری در سراسر جهان می‌توانند تا 28 آوریل 2021 برای شرکت در این مسابقه ثبت‌نام کنند و برندگان این چالش و مسابقه the Next Billion Xprize هم در سال 2024 اعلام خواهد شد. در این سال برندگان عملاً گوشت مصنوعی تولید شده خود را می‌توانند به بازار جهانی ارائه بدهند.

به هرحال سیر کردن شکم بیش از 10میلیارد نفر بدون این که اکوسیستم طبیعی زمین و حیات وحش لطمه بخورد کار سختی است که گاه نیز غیرممکن به نظر می‌رسد اما فعالان عرصه فناوری مدت هاست که به‌دنبال راهکارهایی هستند تا پروتئین مورد نیاز بدن مردم جهان از راه‌های غیرسنتی و آزمایشگاهی به دست آنها برسد. موضوع پرورش گوشت‌های آزمایشگاهی مدت زیادی است که مورد توجه دانشمندان بوده و هفته گذشته برای اولین بار در جهان گوشت مرغ و گوشت گاو پرورش داده شده در آزمایشگاه با نام تجاری Eat Just وImpossible Foods در سنگاپور تأییدیه‌های لازم را برای فروش گرفت. البته باید گفت که این گوشت‌های آزمایشگاهی فعلاً قیمت بالایی دارند و احتمالاً هر کسی توانایی خرید آن را نخواهد داشت مگر این که به تدریج تغییراتی در زنجیره تولید و عرضه آن ایجاد شود.

Eat Just از کشت سلول‌های جانوران زنده با استفاده از بیورآکتور استفاده می‌کند و در نهایت این سلول‌ها به گوشت قابل خوردن با همان ارزش غذایی گوشت واقعی تبدیل می‌شوند درحالی که میزان آنتی بیوتیک آن صفر است.سخنگوی Eat Just می‌گوید: گوشت آزمایشگاهی این کمپانی نسبت به نمونه حیوانی آن 78 تا 96 درصد گاز گلخانه‌ای کمتری منتشر می‌کند و همچنین تا 99 درصد کمتر به زمین نیاز دارد. همچنین میزان مصرف آب برای تولید این گوشت نیز نسبت به نمونه حیوانی تا 96 درصد کمتر است که این ارقام کاملاً قابل توجه هستند.