۰ نفر

فیلیپین پایتخت شبکه‌های اجتماعی جهان

۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۶:۴۶
کد خبر: 487170
فیلیپین پایتخت شبکه‌های اجتماعی جهان

طبق گزارش مؤسسه‌های پژوهشی Hootsuite و We Are Social در حال حاضر بیش از نیمی از مردم کره زمین یعنی حدود 3.96 میلیارد نفر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، هرچند شنیدن اخبار خوش از پیشرفت ساخت واکسن کرونا، برخی محققان را بر آن داشته تا ابراز عقیده کنند، میزان استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی در سال 2021 و با فروکش کردن کرونا کمتر می‌شود اما محققان مؤسسه پژوهشی Global Web Index اعتقاد دارند در بازارهای نوظهور، یعنی کشورهایی که در دوران کرونا تغییر شگرفی در میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند، این روند ادامه خواهد یافت چراکه عمده کاربران این کشورها جوان‌های 16تا 24 ساله هستند. یکی از این کشورها، فیلیپین است که آن را پایتخت شبکه‌های اجتماعی جهان می‌نامند چراکه با ضریب نفوذ 71 درصدی، یکی از بیشترین تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی را در آسیای جنوب شرقی در خود جای داده و از سوی دیگر بیشترین مدت زمان حضور کاربران جهان را در شبکه‌های اجتماعی دارد.

افزایش مدت حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی

 طبق گزارش مؤسسه‌های پژوهشی Hootsuite و We Are Social در حال حاضر بیش از نیمی از مردم کره زمین یعنی حدود 3.96 میلیارد نفر در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند. این رقم نشان از رشد سالانه 10.5 درصدی یعنی 376 میلیون کاربر شبکه اجتماعی دارد به این معنا که تقریباً هر ثانیه 12 کاربر جدید در شبکه‌های اجتماعی عضو می‌شوند. این درحالی است که بیشتر شبکه‌های اجتماعی برای استفاده از پلتفرم شان شرایط سنی تعیین کرده‌اند و تنها افراد بالاتر از 13 سال می‌توانند به عضویت آنها دربیایند وگرنه احتمالاً تعداد کاربران از این رقم فراتر می‌رفت.

آخرین آمار نشان می‌دهد درحال حاضر حدود دو سوم یعنی 65 درصد جمعیت مجاز جهان حداقل در یکی از شبکه‌های اجتماعی عضو هستند و این رقم به سرعت در حال افزایش است. امسال به‌دلیل شرایط کرونا و لزوم استفاده مردم جهان از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی برای دورکاری، آموزش از راه دور، پزشکی از راه دور و... رشد تعداد کاربران جدید روند سریعتری به خود گرفته است. در سال 2020 که دنیا در حال دست و پنجه نرم کردن با کووید19 است، مدت زمان حضور مردم در این پلتفرم‌ها نیز افزایش یافته است.

آمار نشان می‌دهد از سال 2017 تاکنون در برخی کشورها شاهد افزایش معنادار حضور کاربران شان در شبکه‌های اجتماعی هستیم که از جمله آنها می‌توان به فیلیپین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی اشاره کرد. کاربران جهان در سال 2012 به طور متوسط روزانه حدود 90 دقیقه در شبکه‌های اجتماعی حضور داشتند که این رقم در سال 2016 به 126 دقیقه و در سال 2017 روزانه به 135 دقیقه رسید. این آمار نشان می‌دهد مدت زمان حضور در شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر روبه افزایش است و هرسال کاربران زمان بیشتری را در فیس بوک، یوتیوب، توئیتر و... می‌گذرانند.

بازگشت فیلیپین به جایگاه 2018

اما در سال 2020 مردم کدام کشورها بیشتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و زمان بیشتری در این پلتفرم‌ها حضور دارند؟ در پاسخ باید گفت که متوسط مدت زمانی که کاربران جهان روزانه در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند امسال به حدود 2 ساعت و 22 دقیقه رسیده است، هرچند این رقم در کشورهای مختلف با یکدیگر تفاوت‌هایی نیز دارد.البته آمار نشان می‌دهد در رده‌های سنی مختلف نیز میزان حضور در شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد به‌عنوان مثال کاربران 16 تا 24 ساله بیشترین مدت زمان حضور در این پلتفرم‌ها را دارند، افراد 55 تا 64 ساله روزانه حدود یک ساعت و 13 دقیقه در این پلتفرم‌ها وقت می‌گذرانند و کاربران 35 تا 44 ساله نیز حدود 2 ساعت و 4 دقیقه در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند. طبق آمارها کاربران فیلیپین در سال 2020 بیش از کاربران سایر نقاط جهان روزانه در شبکه‌های اجتماعی حضور داشتند. جالب است بدانید درحالی که متوسط و میانگین جهانی حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی، روزانه 2 ساعت و 22 دقیقه است اما این رقم برای کاربران فیلیپینی به حدود 4 ساعت می‌رسد. فیلیپین در سال 2018 نیز در صدر این جدول قرار داشت اما در سال 2019 کاربران امارات متحده عربی جای فیلیپینی‌ها را گرفتند و با شیوع کرونا در سال 2020 باز هم فیلیپین به جایگاه قبلی خود بازگشت. اما چرا مردم فیلیپین بیش از کاربران سایر نقاط جهان به شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مند هستند؟ درحال حاضر بیش از 79 میلیون کاربر فعال در شبکه های  اجتماعی در فیلیپین وجود دارد و البته بیشترین گروه سنی کاربران در این کشور 18 تا 24 ساله هستند. همچنین انتظار می‌رود تعداد کاربران فیلیپینی شبکه‌های اجتماعی در سال 2025 به حدود 90میلیون نفر برسد که نشان از افزایش محبوبیت شبکه‌های اجتماعی در این کشور دارد. فیلیپین با ضریب نفوذ 71 درصدی، یکی از بیشترین تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی را در آسیای جنوب شرقی دارد اما هنوز زیرساخت‌های این کشور توانایی پاسخ دادن به نیازهای این جمعیت را ندارد. مجمع الجزایر فیلیپین مشتمل بر 7 هزار جزیره است که این موضوع کار ارتباطات را سخت می‌کند اما تلاش‌ها برای دسترسی کل مردم این کشور به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد.

این فیس‌بوک محبوب

اما کدام یک از شبکه‌های اجتماعی در فیلیپین از محبوبیت بیشتری برخوردارند؟ از شبکه‌های اجتماعی محبوب در فیلیپین می‌توان به فیس‌بوک و یوتیوب اشاره کرد. در سال 2020 تعداد کاربران آسیایی فیس‌بوک از مرز 800 میلیون نفر گذشته است و در فیلیپین حدود 93 درصد کاربران شبکه اجتماعی، در فیس بوک عضویت دارند که البته بیشتر این کاربران 18 تا 24 ساله هستند. فیلیپینی‌ها برای کسب خبر و معرفی و تبلیغ کالا و محصولات اعتماد زیادی به شبکه‌های اجتماعی دارند و به‌عنوان نخستین منبع از آن استفاده می‌کنند. در همین راستا تبلیغات آنلاین روی فیس بوک محبوبیت بالایی یافته و بیشتر تولیدکنندگان محصولات یا سرویس‌ها درفیلیپین تلاش می‌کنند در این فضای آنلاین بیشتر دیده شوند تا سود بیشتری هم کسب کنند. البته امنیت سایبری در این کشور همپای استفاده مردم از اینترنت و فضای مجازی رشد نکرده و تنها در سال 2019 بیش از 460 هزار حمله هکری در این کشور رخ داد و در برخی نیز اطلاعات کاربران لو رفته است. به همین دلیل برخی تصور می‌کردند شیب استفاده مردم از این پلتفرم‌ها به‌دلیل نشت اطلاعات و داده‌های کاربران کاهش یابد اما این اتفاق نیفتاد و این شیب همچنان روبه افزایش است. در فیلیپین یوتیوب دومین پلتفرم محبوب به شمار می‌رود و این محبوبیت روبه افزایش است. پس از یوتیوب هم کاربران در این کشور به اینستاگرام و لینکدین علاقه زیادی نشان داده‌اند.

کم‌ترین علاقه به شبکه‌های اجتماعی در ژاپن

کاربران نیجریه نیز پس از فیلیپین قرار گرفته‌اند و هر روز حداقل حدود 3 ساعت و 42 دقیقه را در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند. این درحالی است که آمارها نشان می‌دهد کاربران هندی حدود 2 ساعت و 36 دقیقه و کاربران چینی هم روزانه یک ساعت و 57 دقیقه از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. در بعضی از کشورهای توسعه یافته کاربران ساعات کمتری در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند که دلیل آن جمعیت بالای سالمند آنهاست. به‌عنوان مثال مردم ژاپن در روزهای عادی به طور متوسط 46 دقیقه را در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارند، هرچند این رقم در روزهای خاص همچون تعطیلات یا روزهای اوج کرونا بیشتر بود. کاربران در آلمان بیشتر از مردم ژاپن به شبکه‌های اجتماعی علاقه مندند و روزانه یک ساعت و 20 دقیقه روی این پلتفرم‌ها فعال هستند. کاربران بریتانیایی و امریکایی نیز روزانه به ترتیب حدود یک ساعت و 41 دقیقه و 2 ساعت و 8 دقیقه از زمان حضور در اینترنت خود را به شبکه‌های اجتماعی اختصاص می‌دهند. یکی‌ دیگر از مؤسسات پژوهشی که در زمینه میزان حضور کاربران در شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد، eMarketer است که در گزارش خود به‌ صورت منطقه‌ای به این موضوع پرداخته و آورده است: در قاره امریکا باید گفت که کاربران امریکای جنوبی با 3 ساعت و 29 دقیقه حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی بالاترین میزان فعالیت در شبکه‌های اجتماعی را به‌نام خود ثبت کرده‌اند و این رقم برای کاربران امریکای شمالی روزانه به حدود 2 ساعت و 6 دقیقه می‌رسد.

در بخشی از این گزارش هم آمده است: در آسیا این میزان 2 ساعت و 16 دقیقه است و آفریقایی‌ها نیز روزانه 3 ساعت و 10 دقیقه در شبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند. طبق این گزارش، متوسط حضور کاربران اروپایی در شبکه‌های اجتماعی پایین‌تر است و در اروپا کاربران به‌طور متوسط کمتر از دو ساعت در این فضا حضور دارند.