۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

طرح سئول برای پیوستن به جمع ۵شهر برتر استارتاپی/ نقش کلیدی دولت در موفقیت استارتاپ‌ها

۱۱ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۳۲
کد خبر: 486321
طرح سئول برای پیوستن به جمع ۵شهر برتر استارتاپی/ نقش کلیدی دولت در موفقیت استارتاپ‌ها

سئول در آخرین رتبه‌بندی موسسه StartupBlink توانست با 9 پله صعود نسبت به سال 2019، در رتبه بیست و یکم برترین شهرهای استارتاپی جهان قرار بگیرد. در همین رابطه، موسسه Genome ارزش زیست‌بوم استارتاپی پایتخت کره جنوبی را بیش از 39 میلیارد دلار برآورد کرده است.

اقتصاد آنلاین – سجاد رفیع؛ بسیاری از افراد، اقتصاد کره جنوبی را با برندهای خودروسازی و لوازم خانگی می‌شناسند. در همین رابطه، برخی از حوزه‌های بسیار پویای اقتصادی در این کشور همچنان برای طیف وسیعی از مردم جهان ناشناخته است. از جمله مهمترین این حوزه‌ها می‌توان به فعالیت‌های استارتاپی و نوآورانه در شهر سئول اشاره کرد.

موسسه Genome در آخرین گزارش خود، ارزش زیست‌بوم استارتاپی پایتخت کره جنوبی را بیش از 39 میلیارد دلار برآورد کرده است. شهری که در رتبه‌بندی موسسه StartupBlink در سال 2020 نیز توانست با 9 پله صعود نسبت به سال پیش از آن، در جایگاه بیست و یکم برترین شهرهای استارتاپی جهان قرار بگیرد.

میزبان 12 یونیکورن

به طور کلی، تعداد بالای یونیکورن (استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) در یک زیست‌بوم استارتاپی را می‌توان از جمله نشانه‌های بلوغ و شکوفایی آن زیست‌بوم دانست. در همین رابطه، وجود 12 یونیکورن در پایتخت کره جنوبی نشان‌دهنده وضعیت بسیار مناسب آن در این زمینه است. شرکت Socar به عنوان یکی از استارتاپ‌های مطرح در حوزه حمل و نقل، آخرین شرکتی بود که توانست در ماه اکتبر سال جاری به جمع یونیکورن‌های کره جنوبی بپیوندد.

نظام تامین مالی

گسترش منابع مالی و تسهیل دسترسی شرکت‌های استارتاپی به این منابع، به ویژه طی سالیان اخیر از جمله مهمترین دلایل ارتقاء زیست‌بوم استارتاپی سئول بوده است. طی چند سال گذشته، در کنار فعالیت گسترده سرمایه‌گذاران مخاطره‌پذیر داخلی، شاهد افزایش چشمگیر میزان جذب سرمایه‌گذاری خطرپذیر خارجی توسط شرکت‌های استارتاپی و به ویژه یونیکورن‌های کره جنوبی بوده‌ایم. علاوه براین، طی سال‌های اخیر، برخی از غول‌های صنعتی این کشور مانند سامسونگ نیز از طریق راه‌اندازی مراکز رشد و شتاب‌دهنده در جهت تقویت هر چه بیشتر فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در مناطق مختلف کره جنوبی گام برداشته‌اند.

نقش دولت

به طور کلی، دولت‌های کره‌جنوبی همواره نقشی کلیدی در روند توسعه اقتصادی این کشور ایفا کرده‌اند. رشد و شکوفایی زیست‌بوم استارتاپی سئول نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نقش‌آفرینی گسترده مقامات ملی و محلی در آن به وضوح قابل مشاهده است. در همین رابطه می‌توان به اصلاح برخی قوانین و همچنین ارائه انواع مشوق‌ها از سوی مسئولان کره‌ای در جهت تقویت فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی اشاره کرد.

تخصیص 54 میلیون دلار از سوی مقامات محلی سئول به شرکت‌های استارتاپی به منظور پوشش بخشی از هزینه دستمزد این شرکت‌ها در طول بحران اقتصادی کنونی، از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه است. علاوه بر این می‌توان به طرح 1.6 میلیارد دلاری مسئولان این شهر برای تبدیل آن به یکی از 5 شهر برتر استارتاپی جهان اشاره کرد.