۰ نفر

چگونه امنیت سایت‌ها را افزایش دهیم؟

۲۵ آبان ۱۳۹۹، ۱۹:۰۳
کد خبر: 481967
چگونه امنیت سایت‌ها را افزایش دهیم؟

امنیت وب یکی از مسائل مهم برای کسب و کارها محسوب می ‎شود. سالانه شمار بالایی از سایت ‎های تجاری مورد حمله هکرها قرار می ‎گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز، همانطور که رایانه‎ های شخصی در تلاش برای استفاده از بسته ‎های امنیتی مختلف به منظور کاهش شانس درز اطلاعات یا سرقت ‎شان هستند، برندها نیز باید به دنبال استفاده از راهکارهای مطمئن به منظور جلوگیری از سرقت اطلاعات سایت ‎شان با بروز هرگونه مشکل امنیتی باشند.

امروزه بسیاری از مردم دارای اطلاعات پایه‎ ای در مورد امنیت شبکه و سایت هستند. این امر مسیر مناسبی پیش روی برندها برای افزایش امنیت سایت‎ شان قرار می ‎دهد. برخی از مهمترین دلایل توجه به امنیت سایت شامل موارد ذیل است:

• حفاظت از اطلاعات کاربران و تداوم اعتماد آنها به برند

• حفاظت از اعتبار برند

• تضمین فعالیت بی‎دردسر برند به ویژه خرده فروشی های آنلاین

بدون تردید یک خرده فروشی در صورت مواجهه با مشکلات حاد در زمینه تضمین امنیت کاربران با مشکلات زیادی در حوزه فروش مواجه خواهد شد. امروزه امنیت اطلاعات برای کاربران اهمیت بسیار زیادی دارد. این امر در کنار توجه به حریم خصوصی دغدغه اصلی کسب و کارها، به ویژه گونه آنلاین آن، محسوب می ‎شود.

تکنیک ‎های هک سایت در طول سال‎ های اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است. هکرها و سودجویان در طول دهه‎ های متمادی روش ‎های تازه‎ ای برای سرقت اطلاعات پیدا کرده‎اند. این امر در کنار برخی از اشتباهات اولیه از سوی برندها در زمینه حفاظت از اطلاعات ‎شان موجب بروز مشکلات جدی می ‎شود. پرسش مهم در این میان اقدامات احتمالی برندها برای جلوگیری از بروز مشکلات مربوط به امنیت شبکه و سایت رسمی است.

استفاده از توصیه‎ های حرفه‎ ای در زمینه حفاظت از سایت همیشه ایده جذابی بوده است. بسیاری از برندها برای حفاظت از سایت‎ شان به سراغ همکاری با آژانس ‎های امنیت شبکه و آنلاین می ‎روند. این امر اطمینان بسیار زیادی در زمینه امنیت سایت ‎ها به همراه دارد. نکته مهم در این میان تلاش برای کاهش هزینه‎ های برند با استفاده از برخی توصیه‎ ها به صورت درون ‎شرکتی است. سالانه مقدار قابل توجهی از هزینه برندها صرف حفاظت از اطلاعات‎ شان می‎ شود. نکته مهم در این میان توجه به وضعیت کسب و کار از نظر مالی است. بهره‎ گیری از برخی از توصیه‎ های ساده شانس برندها برای فعالیت بهینه و اقتصادی را به شدت افزایش می ‎دهد. هدف اصلی در ادامه مقاله کنونی بررسی برخی از راهکارهای مطمئن برای حفاظت از سایت رسمی برندهاست. بدون تردید نکات موردبحث برای هر کارآفرین فعال در عرصه سایت و اینترنت نیز کاربردی خواهد بود بنابراین مخاطب هدف توصیه‎ های ذیل فراتر از شرکت ‎های تجاری معتبر و بزرگ است.

نصب پلاگین های امنیتی

پلاگین های امنیتی سطح کلی ایمنی سایت ‎ها را افزایش می ‎دهد. امروزه برندها امکان انتخاب از میان دامنه وسیعی از پلاگین های امنیتی را دارند. نکته مهم در این میان انتخاب از میان پلاگین های رایگان یا پولی است. مزیت اصلی پلاگین های پولی دامنه محدود به اشتراک ‎گذاری پلاگین مورد نظر و ضریب امنیتی بالاترش است بنابراین در صورت تلاش برای توسعه کسب و کار در سطحی وسیع باید استفاده از پلاگین های پولی موردنظر قرار گیرد.

امروزه بسیاری از آژانس ‎ها و کارشناس‎ های امنیت سایبری اقدام به ارزیابی پلاگین های امنیتی می ‎کنند. مهمترین مسئله در این میان ارزیابی نیازهای کسب و کار و سپس خرید یک پلاگین یا استفاده از نسخه رایگان است. بسیاری از برندها در طول مدت زمانی طولانی نسبت به استفاده از هرگونه پلاگین مقاومت نشان می ‎دهند. این دسته از کارآفرینان بروز مشکلات امنیتی را فقط مربوط به سایت ‎های دیگر می ‎دانند. احتمال مواجهه با مشکلات امنیتی برای هر برندی وجود دارد بنابراین باید مشکل موردنظر را جدی تلقی کرد.

استفاده از HTTPS

پروتکل امن انتقال ابرمتن یا به اختصار HTTPS نقش مهمی در افزایش امنیت فضای آنلاین داشته است. این امر به معنای استفاده از یک دامنه گسترده، امن و یکپارچه برای انتقال اطلاعات مربوط به سایت است. بسیاری از برندها به هنگام راه‎ اندازی سایت رسمی نسبت به استفاده از این پروتکل توجهی نشان نمی‎ دهند. این امر در بلندمدت مشکلات بسیار زیادی برای برندها ایجاد می ‎کند.

امروزه موتورهای جست ‎وجو یکی از معیارهای طبقه‎ بندی سایت ‎ها را استفاده‎ شان از پروتکل HTTPS قرار داده ‎اند. بر این اساس هر سایتی برای کسب رتبه‎ های بهتر در پلتفرم گوگل و دیگر موتورهای جست ‎وجو باید نسبت به استفاده از پروتکل HTTPS اقدام نماید. بسیاری از برندها به اشتباه این پروتکل را فقط پس از مواجهه با مشکلات امنیتی مورد استفاده قرار می ‎دهند. این امر مشکلات بسیار زیادی برای برندها ایجاد می ‎کند. اگر نکات امنیتی و مربوط به استفاده درست از پروتکل ‎های امنیتی مورد توجه برندها از همان ابتدای امر باشد، فرآیند فعالیت ‎شان بسیار ساده و ایمن ‎تر دنبال خواهد شد.

به ‎روز رسانی مداوم سیستم ‎های مدیریت محتوا

به‎ روز رسانی مداوم ابزارها و نرم ‎افزارهای مورد استفاده کسب و کار مهمترین نکته در ناکام گذاشتن هکرها محسوب می ‎شود. بسیاری از سیستم ‎های امنیتی در صورت عدم به‎ روز رسانی سریع از سوی کاربران به سرعت آسیب ‎پذیر می ‎شوند بنابراین باید در بازه‎ های زمانی مشخص نسبت به آپدیت نرم ‎افزارهای مختلف برند اقدام کرد. در غیر این صورت ریسک ‎های امنیتی بسیار زیادی در مسیر فعالیت کسب و کارمان ایجاد خواهد شد.

خوشبختانه امروزه توسعه ‎دهندگان نرم ‎افزارهای مختلف به سرعت نسبت به انتشار نسخه‎ های تازه نرم ‎افزارشان اقدام می‎ کنند. این امر تاثیر بسیار مثبتی بر روی وضعیت امنیت برندها دارد بنابراین در صورت مشاهده عدم به‎ روز رسانی سریع یک نرم ‎افزار باید نسبت به استفاده از آن تجدیدنظر اساسی کرد. در غیر این صورت شاید مشکلات امنیتی برند و سایت شما تداوم پیدا کند.

استفاده از رمزهای عبور مطمئن

کارشناس‎ های امنیت اینترنت و شبکه توصیه ‎های مختلفی در مورد افزایش امنیت سایت رسمی برندها دارند. یکی از توصیه‎ های عمومی در این میان استفاده از رمزهای عبور مطمئن و ترکیبی است. بسیاری از کاربران رمزهای عبوری ساده و قابل حدسی دارند. این امر کار هکرها برای سوء استفاده از داده ‎های آنها را بسیار ساده می ‎کند.

امروزه اغلب برندها از رمزهای ترکیبی برای سایت و دیگر اکانت ‎های شان استفاده می ‎کنند. این امر احتمال حدس زدن رمزهای عبور را به صفر نزدیک می ‎کند. همچنین در صورت تلاش هکرها برای نفوذ به سایت رسمی برند فرآیند نفوذ آنها بسیار دشوار و طولانی خواهد شد.

یکی از راهکارهای دیگر برای افزایش امنیت سایت به عنوان مکمل رمزهای ترکیبی مربوط به تغییر رمزهای عبور در بازه ‌های زمانی مشخص است. برندهای بزرگ به طور هفتگی رمزهای مربوط به سیستم‌ های سایت ‌شان را تغییر می‌ دهند. این امر نقش مهمی در کاهش مشکلات امنیتی و نفوذ هکرها ایفا می‌ کند.

امروزه بسیاری از برندها در تلاش برای ایجاد سایت ‌هایی امن برای مخاطب هدف‌شان هستند. نکته مهم در این میان استفاده از توصیه ‎های مناسب و کاربردی است. نکات مورد بحث در این مقاله شاید در نگاه نخست بسیار ساده باشد، اما تاثیر مهمی بر روی افزایش ضریب امنیت سایت برندها دارد بنابراین رعایت ‎شان وضعیت برندها را از نظر مدیریت سایت بهبود خواهد بخشید.