۰ نفر

اثرات تحریم‌ها و سیاست‌های محیط کلان بر صنعت نرم‌افزار

۲۳ آبان ۱۳۹۹، ۹:۰۹
کد خبر: 481248
اثرات تحریم‌ها و سیاست‌های محیط کلان بر صنعت نرم‌افزار

نائب رئیس کمیسیون نرم افزارهای پیشرفته سازمانی نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر حوزه نرم‌افزار، اظهار داشت: در حوزه سخت‌افزار ما وابستگی مستقیم داریم و عملا تحریم بصورت مستقیم و سریع بر واردات تجهیزات سخت‌افزاری اثر می گذارد، اما در حوزه نرم‌افزار اینطور نیست و اثرات تحریم بر صنعت نرم افزار غیر مستقیم و با تاخیر رخ می نماید.

به گزارش اقتصادآنلاین، نائب رئیس کمیسیون نرم افزارهای پیشرفته سازمانی نظام صنفی رایانه‌ای ادامه داد: در وهله اول به نظر می رسد تحریم برای صنعت نرم‌افزار بیش از اینکه تهدید باشد، در نقش فرصت عمل کند! و منجر به افزایش تولید و فروش محصولات نر‌م‌افزاری داخلی شود، اما این گونه نیست  و بدان معنی نیست که تحریم هیچ تاثیری در صنعت نرم افزار ندارد بلکه اثر تحریم به صورت ثانویه و با تاخیر برای صنعت نرم‌افزار نمایان می شود. مواردی همچون عدم دسترسی به منابع تولید نرم افزارها در سطح جهانی ، اختلاف جدی سطح دستمزد نیروهای کار و تولید این صنعت که متاثر از افزایش نرخ ارز ناشی از تحریم ها  بوجود آمده است، منجر به ترک نیروی کار ، فرار مغزها و نیروهای خبره‌ای شده است که برای تولیدات نرم‌افزاری به مثابه مواد اولیه، لازم و ضروری هستند.

اثرات تحریم بر صنعت نرم افزار غیر مستقیم و با تاخیر رخ می دهد که نهایتا منجر به کاهش ظرفیت تولید و کوچک شدن بازار شده است

سید مجید اورعی با بیان اینکه شرکت‌ها به تنهایی نمی‌توانند مانع بروز مشکلات محیط کسب‌وکار شوند، گفت: تشکل صنفی می‌تواند با دریافت نقطه نظرات خبرگان و فعالان صنعت و  ارائه آمار و اطلاعات ، سیاست‌گذاری‌ها را تعدیل کند.

وی درباره تاثیر گذاری محیط بر کسب ‌و کار حوزه نرم‌افزار توضیح داد: هر کسب‌ وکاری دو محیط دارد، یک محیط نزدیک است که همان حوزه صنعت کسب و کار می باشد. عوامل تاثیر گذار محیط نزدیک از تامین‌کننده ، تولید کننده ، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده هستند. تامین‌کننده شرکت‌های نرم‌افزاری، نیروهای انسانی هستند که با مشارکت آنها در فرآیند تولید در خطوط تولید کارخانه (شرکت های نرم افزاری) محصولات این صنعت را آماده می کنند . محصولات نرم افزاری از طریق توزیع کنندگان به دست مشتری می‌رسد و مصرف‌کننده  آن هم یکی از سه دسته صنعت ، دولت و یا عموم مردم هستند. بدیهی است تحریم ها با کاهش توان خرید در هر سه دسته فوق به خصوص در بخش دولت که عملا بزرگترین خریدار نرم افزارهای تولیدی شرکت های داخلی است عملا منجر به کوچک شدن بازار نرم افزار در ایران شده است.

مسئول کارگروه تحول دیجیتالی دولت در سازمان نصر ادامه داد: کسب‌وکارها همچنین یک محیط کلان دارند که اثرگذاری مستقیمی بر محیط نزدیکشان دارد و اینها عوامل سیاسی، اجتماعی و امنیتی هستند. شاید کنترل و تاثیر گذاری بخشی از این محیط در حوزه اختیارات کسب‌و‌کارها و صنف باشد لیکن  بخشی از آن خارج از اختیارات آن ها است. مهم‌ترین کاری که صنف می‌تواند انجام دهد،‌ اثرگذاری روی این پارامترهای اقتصادی، سیاسی اجتماعی است که به محیط کلان کسب‌و‌کار وابسته‌اند.

صنف می‌تواند در سیاست‌های کلان کشور و نهادهایی که سیاست‌گذاری می‌کنند، تاثیرگذار باشد.

اورعی با بیان اینکه شرکت‌ها به تنهایی نمی‌توانند مانع بروز مشکلات محیط کسب‌وکار شوند، گفت: صنف می‌تواند در سیاست‌های کلان کشور و نهادهایی که سیاست‌گذاری می‌کنند، تاثیرگذار باشد. تشکل صنفی که از یک جامعه ۱۸ هزار نفری که عمده آنها ازجنس شرکت های فناور ، دانش بنیان ، مغز افزاری و  نرم‌افزاری هستند با ارائه آمار و اطلاعات و نقطه نظرات خبرگان صنعت که همان مدیران کسب‌و‌کارها هستند، می تواند سیاست‌گذاری‌ها را تعدیل کند.

نماینده سازمان نظام صنفی در کارگروه تعامل پذیری دولت الکترونیکی با مرور شرایط و تاثیر قطعی اینترنت در سال گذشته و اثر آن در حوزه صنعت نرم افزار افزود امروزه تولید محصولات شرکت‌های نرم‌افزاری کاملا به دسترسی آزاد به اینترنت و شبکه جهانی وابسته‌ شده است ، او گفت: زمانی اینطور بود که می‌شد تولیدات نرم افزاری را مستقل از اینترنت انجام داد، اما الان اصلا چنین شرایطی را نداریم. امروزه در بسیاری از فرآیندهای تولید نرم‌افزار از سرویس‌های ابری جهانی استفاده می شود و به محض اینکه ارتباط جهانی قطع ‌شود، فرآیند تولید در شرکت های نرم افزاری هم متوقف می‌شود. وقتی این شرکت‌ها دسترسی به منابع جهانی را از دست می‌دهند، عملا کیفیت تولیدات شان هم به شدت کاهش یافته و هزینه های تولید آنها افزایش می یابد. بنابراین تشکل صنفی باید بتواند در ارتباط مستمر با نهادهای حاکمیتی و امنیتی تاثیرگذار مانند شورای عالی فضای مجازی، از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری کند.