۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تشکیل جلسه کمیسیون فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی / ضرورت توسعه زیست‌بوم حمل و نقل هیبریدی و برقی در کشور

۲۱ آبان ۱۳۹۹، ۹:۴۵
کد خبر: 480788
تشکیل جلسه کمیسیون فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی / ضرورت توسعه زیست‌بوم حمل و نقل هیبریدی و برقی در کشور

جلسه‌ کمیسیون فناوری و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف بررسی "راه‌های توسعه زیست‌بوم حمل و نقل هیبریدی و برقی کشور" به ریاست ابراهیم سوزنچی در سالن فرهنگ دبیرخانه شورا برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، صبح سه‌شنبه مورخ 1399.8.20 جلسه کمیسیون فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع "توسعه زیست‌بوم حمل و نقل هیبریدی و برقی" به ریاست ابراهیم سوزنچی و با حضور جمعی از پژوهشگران و مسئولان صنعت خودرو از جمله علی ملکی (دبیر کمیسیون و رئیس پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف)، فرشاد مقیمی (مدیر عامل ایران‌ خودرو) و منوچهر منطقی (مدیر عامل اسبق ایران خودرو) برگزار شد.

گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری

در ابتدای این جلسه، نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به ارائه گزارشی در مورد وضعیت صنعت خودروهای برقی و هیبریدی در جهان پرداخت که از جمله مهمترین نکات آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- شواهد موجود حاکی از حرکت کشورهای برخوردار از منابع طبیعی سرشار به سمت خودروهای هیبریدی و استقبال کشورهای فاقد منابع از خودروهای برقی است.

- ورود بسیاری از کشورهای دارای سطوح درآمدی متوسط به حوزه خودروهای هیبریدی و برقی منجر به افزایش تقاضا و متعاقبا سرمایه‌گذاری در این حوزه شده است.

- سرمایه‌گذاری‌های کلان فرانسه طی سالیان گذشته، این کشور را تبدیل به پیشتاز فناوری‌های مرتبط با صنعت خودروهای هیبریدی و برقی کرده است.

- رشد سریع زیرساخت‌ها از جمله ایستگاه‌های شارژ باتری طی سالیان اخیر (به ویژه در دو کشور چین و آمریکا) منجر به ایجاد بستر لازم برای رشد هر چه بیشتر تولید خودروهای هیبریدی و برقی شده است.

ضرورت ورود حاکمیت به موضوع

در ادامه جلسه، فرشاد مقیمی با اشاره به اهمیت بالای وجود هماهنگی میان بخش‌ها و سازمان‌های مختلف در مسیر توسعه حمل‌ و نقل هیبریدی و برقی کشور، ورود بخش‌های بالادستی حاکمیت به این موضوع را ضروری خواند. مدیر عامل ایران‌خودرو در همین رابطه، ارائه مشوق‌های لازم برای افزایش استقبال آحاد مختلف جامعه از نسل جدید خودروها را امری حیاتی و البته بسیار پر هزینه دانست. وی با اشاره به شرایط ویژه ایران از حیث زیرساخت‌های جاده‌ای و منابع طبیعی، از اولویت سرمایه‌گذاری بر روی طراحی و تولید خودروهای هیبریدی در مقایسه با خودروهای برقی سخن گفت.

عدم وجود سیاست‌های جامع و بلندمدت

در بخش دیگری از این جلسه، منوچهر منطقی با انتقاد از عدم وجود یک سیاست بلندمدت و مورد پذیرش دولت‌های مختلف در این حوزه، توسعه حمل و نقل هیبریدی و برقی را یکی از گام‌های مهم در کاهش مصرف سوخت و آلایندگی در کشور دانست. وی با اشاره به مساله تولید باتری ، از آن به عنوان محصولی بسیار مهم در صنعت خودروهای هیبریدی و برقی یاد کرده و افزایش فعالیت‌های تحقیق و توسعه در این زمینه را گامی کلیدی در مسیر تحول حمل و نقل جاده‌ای کشور دانست.