۰ نفر

تشدید رکود در بازار موبایل

۱۴ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۱۹
کد خبر: 478888
تشدید رکود در بازار موبایل

افزایش نرخ ارز و کاهش عرضه گوشی تلفن همراه، تقاضای خرید مشتریان کم‌درآمد را کاهش داده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، کمبود و قیمت‌های چند میلیون تومانی برخی انواع گوشی‌های موبایل برندهای مشهور و گرانی سایر گوشی‌ها موجب شده تا تقاضای ناشی از نیاز خانوارها به آموزش آنلا‌ین دانش‌آموزان به خرید و تعمیر گوشی‌های کارکرده سوق پیدا کند و رکود حاکم بر بازار گوشی موبایل و تبلت تشدید شود.

این روزها کمتر خریداری از قدرت خرید و ریسک‌پذیری برای پرداخت 30تا 60میلیون تومان بابت گوشی آیفون برخوردار است. این امر موجب تعویق تقاضای خرید یا تعویض گوشی شده و اغلب مردم سعی می‌کنند نیاز خود را با گوشی‌های کارکرده یا تعمیر و استفاده از گوشی‌های موجود برطرف کنند. این امر زمینه رشد تقاضا و رونق خرید و فروش و تعمیرگوشی موبایل وتبلت‌های کارکرده را فراهم کرده اما فعالان صنفی با اذعان به تأثیر کمبود و گرانی گوشی و کاهش قدرت خرید بر تشدید رکود بازار، به تعدیل و تثبیت نرخ ارز و افزایش ثبت سفارش و واردات موبایل بعد از نتایج احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چشم دوخته‌اند.

کاهش 15برابری ثبت سفارش گوشی موبایل

رئیس کمیسیون ساماندهی و تنظیم بازار انجمن واردکنندگان تلفن‌همراه با بیان اینکه ثبت سفارش واردات گوشی موبایل در شهریور و مهر نسبت به تیرماه امسال ۱۰ تا ۱۵ برابر کاهش پیدا کرده گفت: تخصیص نیافتن ارز و اعمال محدودیت‌های قانون سقف و سابقه در حوزه واردات گوشی موبایل، باعث شده شرکت‌ها نتوانند نسبت به ثبت سفارش کالاهای جدید اقدام کنند. اگرچه اکنون بسیاری از شرکت‌ها میزان سقف خود را پر کرده‌اند اما وارد نشدن گوشی موبایل باعث می‌شود تا نیاز آینده بازار به این کالا تامین نشود.

رضا قربانی با تأکید بر اینکه بازار گوشی‌های گران‌قیمت در رکود به سر می‌برد، افزود: یکی از دلایل مهم، گران‌شدن قیمت گوشی، بالا رفتن قیمت ارز است. نکته دوم مربوط به طرفداران آیفون‌۱۲ است که منتظر مشخص‌شدن وضع رجیستر‌شدن این گوشی‌ها هستند. او درباره اثر طرح رجیستری گوشی‌های مسافری از 12مهر‌ماه امسال و رجیستری حضوری این گوشی‌ها صرفا در مبادی ورودی بر کاهش واردات و عرضه گوشی موبایل افزود: بنا بر اعلام سامانه همتا ۹۷‌درصد گوشی‌های مسافری رجیستر شده در کشور با سوءاستفاده همراه بوده است. اما با این روش اکنون باید وارد‌کنندگان گوشی تلفن همراه نیز مانند تمام وسایل دیگر به محض ورود به کشور حقوق، عوارض گمرکی و سود بازرگانی را پرداخت کنند. او با بیان اینکه اجرای این طرح کوچک‌ترین تأثیری بر بازار آیفون نداشته است، افزود: در گذشته برای واردات تلفن همراه از مسیر مسافری، ازگذرنامه مسافران سوء‌استفاده می‌کردند تا به واسطه آن گوشی‌های گران‌قیمت را رجیستر کنند، اما اکنون امکان استفاده از این روش وجود ندارد.

گرمی بازار دست دوم‌ها

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی، ارتباطی و لوازم جانبی  از رشد نسبی تقاضا برای خرید گوشی و تبلت کارکرده و تعمیر اینگونه اقلام گفت: نیاز ماهانه بازار به گوشی موبایل در شرایط عادی 1.5میلیون دستگاه است اما تعطیلی متعدد بازار به‌دلیل شیوع کرونا موجب شده با تقاضای انباشته برای حداقل 3میلیون دستگاه گوشی در بازار مواجه باشیم که این امر به اضافه افزایش نرخ ارز زمینه کمبود و گرانی گوشی موبایل و تبلت در بازار را فراهم کرده است.

مهدی محبی افزود:تخصیص نیافتن ارز برای واردات گوشی موبایل و کاهش مبادلات تجاری به‌دلیل شیوع کرونا و از سوی دیگر افزایش تقاضا برای گوشی و تبلت با تعطیلی مدارس و آموزش آنلاین زمینه کمبود و گرانی و افزایش تقاضا برای گوشی کارکرده و تعمیر گوشی‌های دست‌دوم را فراهم کرده است. به گفته او علاوه بر مشکلات واردات گوشی تامین قطعات و لوازم جانبی نیز با مشکل مواجه شده و زمینه افزایش هزینه تعمیر گوشی و تبلت را فراهم کرده است.

فشار گرانی بر تقاضای انباشته گوشی موبایل

رئیس اتحادیه فروشندگان دستگاه‌های صوتی، تصویری، گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی هم  گفت: باید بپذیریم که قیمت گوشی موبایل تابع نرخ ارز است و افزایش قیمت و مشکلات تخصیص ارز واردات زمینه کمبود و افزایش قیمت انواع گوشی تلفن همراه در بازار را فراهم کرده است. ابراهیم درستی، با بیان اینکه گوشی وارداتی موجود در گمرک ترخیص شده و اکنون گوشی برای ترخیص و عرضه به بازار وجود ندارد، افزود: 95درصد نیاز بازار به گوشی موبایل از طریق واردات تامین می‌شود و واردات این کالا نیازمند تامین و تخصیص ارز است اما باید بپذیریم که اکنون کشور در تنگنای ارزی قرار داشته و روزگار سختی را می‌گذراند. باید توجه کرد که تامین دارو و سبد کالای خانوار در اولویت نخست تخصیص ارز قرار دارد و نمی‌توان انتظار تخصیص ارز برای واردات گوشی موبایل را داشت.

نماینده وزیر صمت دراتاق اصناف با بیان اینکه بدیهی است وقتی وضعیت عرضه و تقاضای گوشی تلفن همراه در بازار با یکدیگر همخوانی ندارد، باید انتظار کمبود و افزایش قیمت‌ها را داشت. اما افزایش قیمت این اقلام موجب تشدید رکود حاکم بر بازار شده و امیدواریم این رکود و کاهش قدرت خرید مردم مانع از افزایش بیشتر قیمت گوشی تلفن همراه در بازار شود.

درستی با بیان اینکه شرایط ناشی از شیوع کرونا، تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها وضرورت آموزش آنلاین تقاضا برای انواع گوشی موبایل و تبلت را افزایش داده است، افزود: این تقاضای انباشته و افزایش قیمت‌ها ضرورت نظارت بر عرضه گوشی با نرخ ارز زمان واردات را دوچندان کرده زیرا دوره زمانی حداقل دوماهه مورد نیاز برای ثبت سفارش و واردات گوشی موبایل از کشورهای مبداء و نوسان نرخ ارز موجب آشفتگی در بازار این کالا شده است. به گفته او باید نرخ ارز زمان ثبت سفارش و واردات گوشی موبایل مبنای تعیین قیمت فروش این کالا در بازار قرار گیرد و سازمان حمایت باید نظارت کند تا واردکنندگان گوشی را به قیمت تمام‌شده زمانی که ارز مورد نیاز برای واردات این کالا را خریداری کرده‌اند، به بازار عرضه کنند.