۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش ۷برابری سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های آموزشی هند/ آسیب ۷۰درصدی کرونا به شرکت‌های خدماتی

۲۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۰۳
کد خبر: 473877
 افزایش ۷برابری سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های آموزشی هند/ آسیب ۷۰درصدی کرونا به شرکت‌های خدماتی

بروز اپیدمی کووید 19 و عدم امکان حضور فیزیکی در بسیاری از دوره‌های علمی و آموزشی در کشور هند منجر به گسترش چشمگیر فعالیت استارتاپ‌های حوزه آموزش در این کشور شده است. در همین رابطه، شاهد افزایش بسیار زیاد حجم سرمایه‌گذاری صورت گرفته در این بخش طی چند ماه گذشته بوده‌ایم.

اقتصاد آنلاین سجاد رفیع؛ بروز اپیدمی کووید 19 و متعاقبا بحران اقتصادی ناشی از آن، فعالیت بسیاری از کسب و کارها در اقصی نقاط جهان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. بسیاری از شرکت‌ها در نتیجه کاهش سطح درآمد، ناچار به تعدیل نیرو و چه بسا اعلام ورشکستگی شده‌اند. فعالیت‌های استارتاپی نیز مصون از این حوادث نبوده و در برخی حوزه‌ها دچار آسیب‌های کم سابقه‌ای شده‌اند.

در این زمینه بخوانید

حضور ۷۵درصد از فین‌تک‌های بریتانیا در لندن

استرالیا؛ هفتمین زیست‌بوم استارتاپی برتر جهان

رتبه نهم مسکو در میان برترین زیست‌بوم‌های استارتاپی جهان

با این حال، این وضعیت در مورد تمام فعالیت‌ها صادق نیست و در این وضعیت نیز همچنان شاهد رشد سطح درآمد برخی از شرکت‌های استارتاپی هستیم. در همین رابطه، شواهد موجود حاکی از افزایش قابل توجه میزان سودآوری استارتاپ‌های حوزه آموزش در طول بحران اقتصادی کنونی است. در همین زمینه، در ادامه به بررسی وضعیت فعالیت‌های استارتاپی و به طور خاص استارتاپ‌های آموزشی کشور هند در این دوره خواهیم پرداخت.

وضعیت استارتاپ‌های آموزشی هند در دوران کرونا

میزان سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های آموزشی هند در نیمه نخست سال 2020 با جهشی فوق‌العاده به عدد 795 میلیون دلار رسیده است. این در حالی است که این عدد در مدت مشابه سال پیش از آن، تنها 108 میلیون دلار بوده است. در همین رابطه، بیش از 20 درصد از مجموع سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر (VC) در فضای استارتاپی هند طی این دوره به استارتاپ‌های حوزه آموزش اختصاص دارد.

به طور کلی، امضای قراردادهای کلان با استارتاپ‌های آموزشی هند توسط نهادها و شرکت‌های مختلف منجر به افزایش هر چه بیشتر ارزش و گستره فعالیت این استارتاپ‌ها شده است. در همین رابطه، می‌توان به تبدیل شدن شرکت آموزشی Byjus به دومین استارتاپ ارزشمند کشور هند و یا جذب 44 میلیون دلار سرمایه توسط برنامه آموزشی Vedantu اشاره کرد. در همین زمینه، حتی شاهد افزایش قابل توجه سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استارتاپ‌های آموزشی نوپای هند نظیر Pedagogy، CampK12 و Genius Corner نیز هستیم.

وضعیت مبهم برخی استارتاپ‌ها

 به طور کلی، شرکت‌های فعال در حوزه‌هایی نظیر حمل‌ و نقل، گردشگری، هتلداری و ... در هند با کاهش 70-30 درصدی سطح درآمد خود، بیشترین آسیب را از بروز اپیدمی کووید 19 متحمل شده‌اند. در همین رابطه، علیرغم وضعیت مناسب برخی فعالیت‌های استارتاپی، شواهد موجود حاکی از کاهش 11 درصدی میزان سرمایه جذب شده توسط استارتاپ‌های هندی در نیمه نخست سال 2020 نسبت به سال گذشته و رسیدن آن به عدد 4.1 میلیارد دلار است.