۰ نفر

دردسر باگ اکسل برای آزمایشگاه‌های کرونا

۱۶ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۱۱
کد خبر: 472536
دردسر باگ اکسل برای آزمایشگاه‌های کرونا

محدودیت‌های نرم‌افزار اکسل، باعث شده است بسیاری متوجه نشوند که کرونا مثبت هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، محدودیت یک میلیون ردیفی در صفحه نرم‌افزار اکسل شرکت مایکروسافت باعث شده که «اداره سلامت عمومی انگلستان» در نزدیک به 16هزار نتیجه آزمایش کرونا دچار اشتباهاتی شود.

به گزارش روزنامه گاردین، خطای داده‌ها در این نرم‌افزار که منجر به از دست رفتن 15841آزمایش مثبت از آمار رسمی روزانه شده، به این معنی است که بیش از 50هزار فرد بالقوه آلوده به ویروس کرونا ممکن است از دایره ردیابی خارج شده باشند و به آنها گفته نشده که خود را قرنطینه کنند. «اداره سلامت عمومی انگلستان» مسئول جمع‌آوری نتایج آزمایش‌ها از آزمایشگاه‌های دولتی و خصوصی و انتشار نتایج آن به‌صورت روزانه است و اطلاعات مختلف در مورد پرونده‌ها و آزمایش‌های انجام شده را به‌روزرسانی می‌کند.

توسعه سریع برنامه آزمایش‌ها به این معنی است که بسیاری از کارها هنوز به‌صورت دستی انجام می‌شود و آزمایشگاه‌های مختلف به‌صورت جداگانه، صفحه‌های بزرگ گزارش‌های خود را برای «اداره سلامت عمومی انگلستان» که شامل نتایج آزمایش‌هاست ارسال می‌کنند.

اگرچه این سیستم از روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری بیماری کووید-19بهبود یافته است، اما زمانی که برخی از کارها همچنان با تماس تلفنی و قلم و کاغذ انجام می‌شود، هنوز هم خودکار نیست. در این خصوص، روزنامه گاردین دریافته‌ است که یک آزمایشگاه گزارش آزمایش روزانه خود را در قالب یک فایل CSV برای «اداره سلامت عمومی انگلستان» ارسال کرده است؛ ساده‌ترین قالب ممکن در پایگاه داده‌ها که فقط شامل یک فهرست از اطلاعات جداشده به‌وسیله ویرگول است.

این گزارش سپس در نرم‌افزار اکسل بارگذاری شد و آزمایش‌های جدید در پایین فهرست به پایگاه‌ داده‌های اصلی اضافه شد. پرونده‌های CSV می‌توانند هر اندازه‌ای باشند، اما یک پرونده اکسل، تنها می‌تواند یک میلیون و 48هزار و 567ردیف داشته باشد.

البته اگر «اداره سلامت عمومی انگلستان» از نسخه‎های قدیمی‌تر اکسل استفاده کرده باشد، آنگاه باید گفت که این نرم‌افزار تنها 65هزار و 536ردیف می‌تواند داشته باشد! طبیعی است که با چنین وضعی، برخی از اطلاعات باید حذف شده باشند. این بدان معناست که هنگامی که آزمایشگاه بیش از یک میلیون آزمایش انجام داده باشد، برخی گزارش‌ها در نرم‌افزار به‌صورت خودکار به‌دلیل محدودیت حذف شده و در گزارش «اداره سلامت عمومی انگلستان» نیز درج نشده است و از همه بدتر اینکه، عده‌ای با جواب مثبت آزمایش کرونا، تصور کرده‌اند که به این ویروس آلوده نشده‌اند.