۰ نفر

تازه‌های گوگل برای دنیای سخت‌افزار

۱۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۲۰
کد خبر: 471366
تازه‌های گوگل برای دنیای سخت‌افزار

در عصر دوری و دورکاری و رویدادهای آنلاین، گوگل هم در آخرین ساعات ماه سپتامبر و در رویدادی زنده و آنلاین از جدیدترین‌های خودش رونمایی کرد تا به این ترتیب چهار دستگاه به سری محصولات سخت‌افزاری گوگل اضافه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این محصولات همان‌طور که انتظار می‌رفت شامل گوشی‌های جدید پیکسل، کروم‌کست جدید و اسپیکر هوشمند تازه این شرکت هستند.

پیکسل‌های جدید و ارزان‌قیمت

پیکسل ۵ جدیدترین گوشی رده‌بالای گوگل در کنار دو گوشی پیکسل ۴a و پیکسل ۴a ۵G –که با تاخیر معرفی شده‌اند- در این رویداد رونمایی شدند. پیکسل ۵ با طراحی ساده و ارزان‌تر، در واقع جایگزین پیکسل ۴ شده است. نکته جالب درباره این گوشی آن است که در آن به جای سیستم تشخیص چهره، از الگوی قدیمی اسکنر اثر انگشت در پشت دستگاه استفاده شده. در واقع گوگل امسال استراتژی خود را تغییر داده و دیگر به‌دنبال ارائه محصولی با مشخصاتی قابل رقابت با گوشی‌های پرچمدار بازار نیست، بلکه سعی کرده است تا محصولی جدید با قیمتی پایین‌تر را عرضه کند. 

با این حال، از جمله برتری‌های پیکسل ۵ نسبت به مدل قبلی‌اش، بهره‌مندی از استاندارد ضدآب IPX۸، فناوری شارژ معکوس، حافظه رم بیشتر و پنل محافظ گوریلا گلس ۶ اشاره کرد. این گوشی از نمایشگر OLED با اندازه ۵ اینچی بهره می‌برد که وضوحی برابر ۱۰۸۰ در ۲۳۶۰ پیکسلی دارد. این گوشی از یک دوربین سلفی با وضوح ۸مگاپیکسلی در بالای نمایشگر و سمت چپ آن بهره می‌برد و دوربین پشتی دو گانه آن با لنزهای واید و اولتراواید امکان عکاسی با وضوح ۲/ ۱۲ و ۱۶ مگاپیکسلی را برای کاربران فراهم می‌آورد. این گوشی برخلاف رقبای رده‌بالای خودش، از پردازنده میان‌رده اسنپ‌دراگون ۷۶۵G بهره می‌برد، درحالی‌که جدیدترین گوشی‌های سامسونگ و وان‌پلاس پردازنده ‌اسنپ‌دراگون ۸۶۵ را به‌عنوان قلب تپنده خود در اختیار دارند. پیکسل ۵ دارای رم ۸ گیگابایتی و حافظه ۱۲۸ گیگابایتی بوده و از بدنه ضد آب، از شبکه ارتباطی ۵G و تکنولوژی شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کند. بدنه این گوشی به‌طور کامل از آلومینیوم بازیافت شده ساخته شده است. در این گوشی ویودی ۵/ ۳ میلی‌متری حذف شده و در مقابل روی ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی مانند نرم‌افزار دوربین تمرکز شده است تا آن را از رقبای دیگر متمایز کند. پیکسل ۵ قرار است از نیمه ماه اکتبر با قیمت ۶۹۹ دلار به بازار عرضه شود. 

گوشی پیکسل ۴a ۵G با ابعادی بزرگ‌تر، نسخه مبتنی بر ۵G گوشی میان‌رده پیکسل ۴a است. این گوشی از نمایشگر ۲/ ۶ اینچی –در مقایسه با نمایشگر ۸/ ۵ اینچی پیکسل ۴a- و باتری بزرگ‌تری بهره می‌برد، اما درست مانند پیکسل ۵ دو دوربین در پشت و همان پردازنده اسنپ‌دراگون ۷۶۵G را دارد. این درحالی است که بدنه و طراحی آن درست مانند نسخه کوچک‌تر و ارزان‌تر خود یعنی پیکسل ۴a، از پلاستیک است. در پیکسل ۴a ۵G، ورودی ۵/ ۳ میلی‌متری هدفون حذف نشده است و همچنین شاهد استفاده از رم ۶ گیگابایتی و حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایتی در آن هستیم. با این حال اما در این گوشی خبری از پشتیبانی از فناوری شارژ بی‌سیم و بدنه ضد آب نیست. براساس اعلام گوگل، گوشی پیکسل ۴a ۵G از روز نوزدهم ماه نوامبر با قیمت ۴۹۹ دلار به بازار خواهد آمد. 

 کروم‌کست با کنترل از راه دور

در این رویداد گوگل همچنین از نسخه جدید دستگاه استریمینگ خودش یعنی کروم‌کست رونمایی کرد که کمی با مدل‌های محبوب قبلی خودش متفاوت است. این دستگاه همچنان به‌عنوان دریافت‌کننده کروم‌کست کار می‌کند تا به این ترتیب کاربران امکان ارسال عکس، فایل صوتی و ویدئویی از گوشی موبایل‌شان را داشته باشند، با این حال اما این محصول جدید از قابلیت تازه تلویزیون هوشمند هم بهره می‌برد که به نام گوگل تی‌وی شناخته می‌شود. کروم‌کست جدید در واقع یک دانگل HDMI کمی بزرگ‌تر از نسخه‌های قبلی است که ۴۹ درصد آن از پلاستیک بازیافتی ساخته شده و به راحتی به تلویزیون متصل می‌شود. نکته مهم درباره این محصول جدید، مجهز بودن آن به یک کنترل از راه دور است که در واقع رابط کاملی برای یک تلویزیون هوشمند به حساب می‌آید و نسخه مدرن‌تری از کنترلی است که تلویزیون‌های اندرویدی مختلف مانند تلویزیون‌های سونی و استریمینگ باکس Shield شرکت انویدیا در اختیار دارند. این دانگل از آخرین فرمت‌های تلویزیون شامل ۴K HDR و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند. دستگاه کنترل از راه دور آن یک دکمه گوگل آسیستانت دارد و یک میکروفن برای دریافت فرمان‌های صوتی. این محصول از قابلیت جست‌وجوی یکپارچه جدیدی هم بهره می‌برد که امکان یافتن برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های مختلف را در اپلیکیشن‌ها یا فروشگاه‌های آنلاین متفاوت برای کاربرانش فراهم می‌کند. با اینکه کروم‌کست جدید سرویس استریمینگ بازی Stadia گوگل را در اختیار ندارد، اما از سرویس‌های محبوب نتفلیکس، آمازون پرایم‌ویدئو و دیزنی پلاس پشتیبانی می‌کند. البته طبق ادعای گوگل، در نیمه اول سال ۲۰۲۱ امکان پشتیبانی از سرویس استریمینگ بازی Stadia به این دستگاه اضافه خواهد شد. گوگل اعلام کرده است که دستگاه کروم‌کست جدیدش را از نیمه ماه اکتبر، در سه رنگ خاکستری، صورتی و آبی و با قیمت ۹۹/ ۴۹ دلار روانه بازار خواهد کرد.

 اسپیکر تازه گوگل نست اودیو

نست اودیو جایگزین تازه گوگل برای اسپیکرهای هوشمند خود است که از سال ۲۰۱۷ در بازار با نام هوم شناخته شده‌اند. اسپیکر جدید مبتنی بر دستیار هوشمند گوگل طراحی شبیه نسخه کوچک‌تر اسپیکر Big Home Max دارد؛ البته با بدنه‌ای کاملا فابریکی، لامپ‌های LED مخفی در جلو و کلیدهای لمسی صدا و کنترل پلی‌بک در بالا. این اسپیکر هوشمند از لبه‌های گرد و بدنه مستطیلی ‌شکل بهره می‌برد که به‌صورت ایستاده و عمودی روی سطوح قرار می‌گیرد. همانند نست‌مینی، اسپیکر نست اودیو هم به چراغ‌های LED چهاررنگی مجهز شده است که در موقع شنیدن صدای کاربر یا ارائه پاسخ روشن می‌شوند. قدرت پخش صدای این اسپیکر بی‌سیم تا ۷۵ درصد بیشتر و قدرت بیس آن تا ۵۰ درصد بالاتراز از نسخه‌های قبلی خودش است. این دستگاه دارای توییتر ۱۹ میلی‌متری و ووفر ۷۵ میلی‌متری هم هست. نست اودیو از اکولایزر خودکار و قابلیت Ambient IQ هوشمند بهره می‌برد که صدای افراد، اخبار، پادکست‌ها و کتاب‌های صوتی را براساس صداهای پس‌زمینه تنظیم می‌کند.  دو اسپیکر هوشمند نست اودیو می‌توانند به‌عنوان یک جفت اسپیکر استریو عمل کنند. این محصول از تراشه هوش مصنوعی گوگل برای امکان تشخیص صدای سریع‌تر و بهتر بهره می‌برد و ۷۰ درصد بدنه آن از پلاستیک بازیافتی ساخته شده است. اسپیکر هوشمند نست اودیو در رنگ‌های سفید و زغالی از نیمه ماه اکتبر و با قیمت ۹۹/ ۹۹ دلار به بازار عرضه خواهد شد. 

 منشی تلفنی مبتنی بر هوش مصنوعی

Hold for Me یا منتظرم باش، قابلیت جدیدی است که گوگل برای کاربران گوشی‌های هوشمند جدیدش یعنی پیکسل ۵ و دو گوشی پیکسل ۴a معرفی کرده است. این قابلیت در واقع یک منشی تلفنی خودکار و هوشمند است که هنگام تماس با یک مرکز تماس و زمانی که کاربر در صف انتظار است، این امکان را به او می‌دهد تا گوشی‌اش را زمین بگذارد و به کارهای دیگرش رسیدگی کند تا زمانی را که نوبت به او می‌رسد، با یک اعلان یا نوتیفیکشن اعلام کند. به این ترتیب کاربران گوشی‌های هوشمند جدید گوگل می‌توانند برای همیشه با آهنگ انتظار تکراری و آزاردهنده مراکز تماس خداحافظی کنند. گویا این قابلیت ابتدا برای کاربران گوشی‌های جدید پیکسل در آمریکا فعال خواهد شد و به تدریج برای این کاربران در دیگر نقاط دنیا هم در دسترس قرار خواهد گرفت.