۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیوستن هنگ‌کنگ به جمع ۲۵قطب اصلی استارتاپی جهان/ فعالیت هفت یونیکورن هنگ‌کنگی

۸ مهر ۱۳۹۹، ۹:۱۲
کد خبر: 470527
 پیوستن هنگ‌کنگ به جمع ۲۵قطب اصلی استارتاپی جهان/ فعالیت هفت یونیکورن هنگ‌کنگی

سرعت رشد زیست‌بوم استارتاپی هنگ‌کنگ طی پنج سال گذشته، بیشتر از تمامی کشورهای منطقه شرق و جنوب شرقی آسیا و همچنین اقیانوسیه بوده است. مساله‌ای که در نهایت باعث قرار گرفتن این کشور در میان 25 قطب اصلی استارتاپی جهان شد.

اقتصاد آنلاینسجاد رفیع؛ بر اساس رتبه‌بندی صورت گرفته در سال گذشته میلادی، هنگ‌کنگ با پیشرفتی قابل ملاحظه توانسته است در جایگاه سوم پیشگامان نوآوری در مناطق شرق و جنوب شرقی آسیا و همچنین اقیانوسیه قرار بگیرد. این کشور توانست برای نخستین بار به جمع 25 قطب اصلی استارتاپی جهان بپیوندد. بر طبق گزارش موسسه InvestHKs، رشد قابل توجه هنگ‌کنگ در تقریبا تمام ابعاد زیست‌بوم استارتاپی، قابل مشاهده است. در همین راستا می‌توان به رشد 21 و 31 درصدی این کشور به ترتیب از حیث تعداد استارتاپ‌ها و شاغلین فعال در عرصه نوآوری در سال 2019 اشاره کرد. رسیدن میزان سرمایه‌گذاری در شرکت‌های استارتاپی به عدد بی‌سابقه 720 میلیون دلار و فعالیت هفت یونیکورن (استارتاپ‌هایی با ارزش بیش از یک میلیارد دلار) در این کشور، از دیگر نشانه‌های رشد کم نظیر هنگ‌کنگ در حوزه فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی است.

‎یکی از اقدامات مهم این کشور کوچک در جهت ارتقاء زیست‌بوم استارتاپی خود، تسهیل ورود متخصصان و سرمایه‌گذاران خارجی از طریق اعطای ویزای استارتاپی است. اقدامی که باعث ورود حجم بالایی از سرمایه و فناوری‎‌های بسیار پیشرفته به هنگ‌کنگ شده است. در حال حاضر، بیش از 34 درصد از موسسان شرکت‌های استارتاپی در هنگ‌کنگ را افراد غیر بومی از کشورهایی مانند آمریکا، بریتانیا، استرالیا، فرانسه، کانادا و ... تشکیل می‌دهند. از دیگر اقدامات دولتمردان این کشور در این زمینه می‌توان به ارائه انواع مشوق‌های مالیاتی به فعالیت‌های استارتاپی، ایجاد تعداد زیادی از مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها، ارائه انواع تسهیلات مالی و ... اشاره کرد.

‎امروزه کمتر بخشی از اقتصاد هنگ‌کنگ را می‌توان یافت که شرکت‌های استارتاپی به آن ورود نکرده باشند. در حال حاضر، تاثیر نوآوری‌ها و فناوری‌های ایجاد شده توسط این شرکت‌ها تقریبا در تمام حوزه‌ها قابل مشاهده است. در همین رابطه، پنج حوزه با بیشترین تعداد استارتاپ در هنگ‌کنگ عبارتند از: خدمات مالی، تجارت الکترونیک، حمل و نقل، خدمات رایانه‌ای و طراحی. تعداد استارتاپ‌ها در این پنج بخش به ترتیب برابر است با 456، 342، 342، 322 و 301 عدد.‌

‎آینده زیست‌بوم استارتاپی هنگ‌کنک

‎رشد بی‌نظیر فعالیت‌های نوآورانه و استارتاپی در هنگ‌کنگ، به ویژه طی پنج سال گذشته بر کسی پوشیده نیست. با این حال، حفظ این روند نیازمند سرمایه‌گذاری‌های هر چه بیشتر دولت در زمینه ایجاد مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌های کارآمد، آموزش نیروی کار ماهر و متخصص و ارتقاء زیرساخت‌های این کشور به ویژه در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در همین رابطه، گسترش و نهادینه‌سازی فرهنگ نوآوری از دیگر وظایف مهم دولت هنگ‌کنگ در این زمینه است.