۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تلاش غول‌های فناوری برای جلوگیری از رشد استارتاپ‌های نوپا/ بحران‌های اقتصادی؛ خاستگاه پیدایش بازیگران جدید عرصه فناوری

۲ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۱۴
کد خبر: 469114
تلاش غول‌های فناوری برای جلوگیری از رشد استارتاپ‌های نوپا/ بحران‌های اقتصادی؛ خاستگاه پیدایش بازیگران جدید عرصه فناوری

در شرایط رشد و توسعه روزافزون شرکت‌های بزرگ عرصه فناوری مانند گوگل، مایکروسافت و فیسبوک، رقابت با آن‌ها تبدیل به چالشی بسیار بزرگ برای استارتاپ‌های نوپا شده است. اقدامات این شرکت‌ها در زمینه خرید سهام و یا تولید خدمات مشابه با خدمات شرکت‌های کوچک نیز در این زمینه، مزید بر علت شده است.

اقتصاد آنلاینسجاد رفیع؛ ظهور غول‌های عرصه فناوری مانند گوگل، مایکروسافت و فیسبوک و رشد روزافزون دارایی و مقیاس بازار آن‌ها، رقابت با آن‌ها را تبدیل به چالشی بزرگ برای استارتاپ‌های نوظهور کرده است. در توصیف توانمندی‌های شرکت‌های بزرگ این حوزه می‌توان به استمرار و حتی تسریع روند رشد آن‌ها، همزمان با بروز اپیدمی کووید 19 اشاره کرد. در شرایطی که بسیاری از صنایع و شرکت‌ها درکشورهای مختلف جهان، تحت تاثیر بحران اقتصادی ناشی از بروز این اپیدمی، شاهد افت چشمگیر فروش و درآمد خود هستند، شرکت‌های آمازون و فیسبوک به ترتیب رشد 80 و 45 درصدی ارزش سهام خود نسبت به سال گذشته را تجربه کرده‌اند. افزایش اقبال نسبت به غول‌های فناوری، صرفا محدود به عموم آحاد جامعه نبوده و امروزه شاهد وابستگی هر چه بیشتر دولت‌ها در اقصی نقاط جهان به خدمات این شرکت‌ها هستیم. در همین رابطه، می‌توان به استفاده دولت انگلستان از خدمات شرکت‌های اپل و گوگل به منظور طراحی اپلیکیشن‌های مرتبط با کنترل شیوع ویروس کرونا در این کشور اشاره کرد.

علاوه بر مباحث فوق، شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری به شکل مستمر در جهت جلوگیری از ظهور رقبای جدید گام برمی‌دارند. خرید سهام شرکت‌های نوظهور و طراحی خدمات مشابه با خدمات ‌آن‌ها از جمله اقدامات غول‌های فناوری در این زمینه است. خرید اینستاگرام و واتساپ (در مراحل ابتدایی رشد) توسط شرکت فیسبوک به ترتیب با قیمت‌های یک و شانزده میلیارد دلار را در همین راستا می‌توان تفسیر کرد. کوچک بودن این مبالغ را می‌توان از طریق مقایسه آن‌ها با ارزش 600 میلیارد دلاری شرکت فیسبوک در سال گذشته میلادی بهتر درک کرد. در زمینه طراحی خدمات مشابه نیز می‌توان به پیاده‌سازی قابلیت گذاشتن استوری در اینستاگرام و واتساپ به تقلید از Snapchat اشاره کرد.

در این زمینه بخوانید:

با این حال، مباحث فوق به معنای عدم امکان موفقیت شرکت‌های استارتاپی نوظهور در مقابل غول‌های فناوری نیست. فراموش نکنیم که شرکت‌های بزرگ امروز، خود روزگاری در زمره شرکت‌های کوچک قرار داشتند. داشتن استراتژی‌های راهبردی و عملیاتی کارآمد، استفاده از شیوه‌های نوین و اثرگذار در حوزه بازاریابی و صد البته، برخورداری از سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر نقش حیاتی را در این زمینه ایفا می‌کنند. در همین رابطه، اتخاذ سیاست‌های مناسب می‌تواند باعث تبدیل بحران اقتصادی فعلی به یک فرصت برای استارتاپ‌های نوپا شود. فراموش نکنیم که شرکت‌های موفقی مانند Uber (فعال در زمینه خدمات تاکسیرانی) و Airbnb (فعال در حوزه مسکن و مراکز اقامتی) از دل بحران مالی سال 2008 ظهور کردند.