۰ نفر

در پی شیوع کرونا صورت گرفت؛

حمایت ۱۵۱میلیاردی از کسب و کارهای نوپا

۲۸ شهریور ۱۳۹۹، ۲۰:۳۶
کد خبر: 467899
حمایت ۱۵۱میلیاردی از کسب و کارهای نوپا

مطابق گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران، از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور ۷۲درصد کسب و کارهای نوپا دچار خسارت شده اند، به همین منظور ۱۵۱میلیارد ریال وام کم‌بهره می‌گیرند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، ویروس کرونا علاوه بر تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی،خدماتی، صنعتی، گردشگری، هتل داری، رستوران ها و... آسیب زیادی به کسب و کارهای نوپا زد. یکی از مهمترین مسائلی که باعث آسیب زدن به کسب و کارها شد،کاهش مشتریان بود.

 تامین حقوق و دستمزد کارکنان، پرداخت حق بیمه، اجاره‌بها، مالیات و بازپرداخت وام‌ها بار مالی بزرگی بر روی بخش های مختلف کسب و کار آسیب دیده وارد کرد. بررسی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان می‌دهد که از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور 72درصد کسب‌وکارهای نوپا دچار خسارت شده‌اند.

کسب‌وکارهای نوپا 151میلیارد ریال وام کم‌بهره می‌گیرند

سازمان فناوری اطلاعات ایران، به عنوان دبیرخانه تسهیلات وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، در گزارشی به اقدامات انجام گرفته در راستای حمایت از کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از ویروس کرونا و فراهم آوردن شرایط لازم برای پشتیبانی از شرکت‌­های متقاضی پرداخته است.

بر اساس این گزارش، حمایت‌ها در قالب پرداخت تسهیلات کم‌بهره (9 درصد) برای شرکت‌هایی انجام شده که در حوزه خدمات فروش بلیط، تور و گردشگری، پلتفرم‌های ارائه خدمات تحویل غذا و پلتفرم‌های ارائه خدمات در محل و تولید نرم‌افزار فعال هستند.

این گزارش می‌افزاید سازمان فناوری اطلاعات به منظور دسترسی همگانی، شرایط ثبت نام در سامانه نوآفرین را به گونه‌ای طراحی کرده که کلیه متقاضیان بتوانند تقاضای خود را از طریق سامانه یاد شده ارائه کنند. همچنین، شرکت‌هایی که در این چهار حوزه فعال نباشند، این شانس را داشتند تا پس از بررسی در کمیته سه نفره، چنانچه آسیب آنها از کرونا احراز شود، تسهیلات یاد شده را دریافت کنند.

بر اساس گزارش سازمان فناوری اطلاعات، پس از اعلام عمومی طرح، 177 شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تقاضای خود را از طریق این سامانه ارائه کردند که پس از ارزیابی‌­های لازم و طرح موضوع در کارگروه وام وجوه اداره شده وزارت، تعداد75 شرکت حائز شرایط لازم تشخیص داده شدند. در مجموع پرداخت مبلغ 150.900 میلیون ریال به آنها مورد موافقت قرار گرفت و مراتب به منظور طی مراحل نهایی به شرکت پست بانک ایران منعکس شد.

علاوه بر این هماهنگی‌­هایی نیز با صندوق نوآوری و شکوفایی به عمل آمده است و 22شرکت نیز که حائز شرایط صندوق بودند، برای دریافت تسهیلات به صندوق مذکور معرفی گردیدند و مقرر گردید جمعاً مبلغ 641.750 میلیون ریال نیز تسهیلات کم بهره به شرکت‌های مذکور پرداخت گردد که مراحل اداری آن نیز در حال انجام است.80 شرکت دیگر نیز که ثبت نام کرده­‌اند به دلیل عدم کفایت و نقص مدارک ارسالی واجد شرایط تشخیص داده نشده‌اند و عدم امکان پرداخت تسهیلات به آنها ابلاغ شده است.