۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

اندونزی، سنگاپور و ویتنام؛ فعال‌ترین قطب‌های فین‌تک در جنوب شرق آسیا/ کووید ۱۹ و تاثیر آن بر فناوری‌های پرداخت الکترونیکی

۱۹ شهریور ۱۳۹۹، ۹:۵۴
کد خبر: 465683
 اندونزی، سنگاپور و ویتنام؛ فعال‌ترین قطب‌های فین‌تک در جنوب شرق آسیا/ کووید ۱۹ و تاثیر آن بر فناوری‌های پرداخت الکترونیکی

تعامل گسترده موسسات مالی و فین‌تک‌ها و همچنین ورود منابع مالی سرشار به این حوزه، منجر به تبدیل سه کشور اندونزی، سنگاپور و ویتنام به قطب‌های استارتاپ‌های حوزه مالی در منطقه جنوب شرقی آسیا شده است. در همین رابطه، بروز اپیدمی کووید 19 و متعاقبا افزایش مبادلات آنلاین نیز باعث تسریع رشد و گسترش این بخش شده است.

اقتصاد آنلاینسجاد رفیع؛ فین‌تک‌ را می‌توان بزرگترین فعالیت استارتاپی منطقه جنوب شرقی آسیا از حیث میزان جذب سرمایه‌‌گذاری‌های مخاطره‌پذیر دانست. میزان ورود سرمایه به این حوزه در سال گذشته با رشد هشت برابری نسبت به پنج سال پیش از آن، به عدد بی سابقه یک میلیارد و ششصد میلیون دلار رسیده است. همچنین شواهد موجود حاکی از هفت برابر شدن میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی توسط فین‌تک‌های منطقه در مقایسه با سال 2015 است. در همین رابطه، ارزش استارتاپ‌های حوزه مالی در کشورهای جنوب شرقی آسیا در سال جاری میلادی به عدد 108 میلیارد دلار رسیده است.

اندونزی، سنگاپور و ویتنام را می‌توان به عنوان مهمترین قطب‌های فعالیت‌های فین‌تک در این منطقه در نظر گرفت. تعامل گسترده موسسات مالی و استارتاپ‌های فعال در این حوزه، سیستم آمار و اطلاعات کارآمد، ورود منابع مالی سرشار داخلی و خارجی (به ویژه طی سالیان اخیر) و اقبال مردم نسبت به انواع اپلیکیشن‌های مالی از جمله مهمترین دلایل موفقیت این سه کشور در این حوزه است. در همین رابطه، بروز اپیدمی کووید 19 و متعاقبا افزایش خرید و پرداخت آنلاین نیز باعث جهش درآمدی استارتاپ‌های فعال در این زمینه شده است.

ارزش اقتصاد دیجیتال در اندونزی، با رشد چهار برابری، به 40 میلیارد دلار در سال 2019 رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال 2025 به 130 میلیارد دلار برسد. در ویتنام نیز علیرغم پرداخت نقدی هزینه 90 درصد از خریدهای آنلاین، رشد بسیار سریع فناوری‌های پرداخت دیجیتال، نوید روزهای به مراتب بهتری را برای این حوزه می‌دهد. رشد سالانه 144 درصدی خدمات بانکی اینترنتی در این کشور طی پنج سال گذشته، موید این موضوع است.

 در این زمینه بخوانید:

اقدامات استارتاپ‌ها برای ارتقاء محیط و سبک زندگی بشر

ابزاری به نام ویزای استارتاپی

به طور کلی، شواهد موجود حاکی از آن است که علیرغم رشد چشمگیر فعالیت‌های فین‌تک در منطقه جنوب شرقی آسیا و ایجاد استارتاپ‌های قدرتمندی مانند PayFazz، FinAccel و Nium در این منطقه، همچنان فضای بسیار زیادی برای اقدامات و طرح‌های جدید در این حوزه وجود دارد. در همین زمینه، پیش‌بینی‌ها حاکی از رشد بسیار زیاد فین‌تک‌های فعال در زمینه بیمه، مدیریت ثروت و ساخت و ساز طی سال‌های آینده است.