۰ نفر

در جهت گسترش فعالیت‌های اقتصادی نوآورانه و دانش‌بنیان رخ داد؛

ارائه خدمات ویژه به شرکت‌های خلاق/ تسهیل فضای کسب و کار برای شرکت‌های دانش‌بنیان

۱۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۶
کد خبر: 457775
ارائه خدمات ویژه به شرکت‌های خلاق/ تسهیل فضای کسب و کار برای شرکت‌های دانش‌بنیان

تسهیل فضای کسب و کار از جمله اصطلاحات پر تکرار در ادبیات اقتصادی کشور است. در زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان کشور، برای تحقق این مساله، خدمات مختلفی عرضه می‌شود که از آن جمله می‌توان به خدمات بازاریابی، پشتیبانی مالی و همچنین برخی خدمات خاص مانند دوره‌های آموزشی، بیمه تکمیلی، طراحی سایت و ... اشاره نمود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پایگاه خبری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شرکت­ها و بنگاه­های اقتصادی در کشور برای راه­‌اندازی و اداره یک کسب و کار ممکن است با موانع و سدهای مختلفی رو به رو شوند. دریافت ده‌­ها مجوز مختلف از ارگان­ها و دستگاه­های دولتی، از جمله این موانع محسوب می­شود. اخذ هر کدام از این مجوزها ممکن است زمان زیادی به طول بینجامد. وجود قوانین دست و پا گیر و موازی، از جمله دیگر عوامل کاهنده سهولت در فضای کسب و کار کشور است.

عقد تفاهم­‌نامه برای تسهیل کسب و کارهای دانش­بنیان و خلاق

شرکت­های دانش­‌بنیان، فناور و خلاق ویژگی خاص خود را دارند. بسیاری از این شرکت­ها از یک استارتاپ یا هسته خلاق دانشگاهی به وجود آمده­اند. در همین راستا، لازم است که شرایط گلخانه­‌ای ویژه‌­ای برای رشد و تعالی این شرکت­ها ایجاد شود. در شش سال اخیر، معاونت علمی و فناوری ریاست­‌جمهوری با ده­ها سازمان و ارگان مختلف، تفاهم­‌نامه‌­های دو جانبه و چند جانبه به امضاء رسانده است تا شرایط کسب و کار برای بیش از ۵۰۰۰ شرکت دانش­‌بنیان، ۸۰۰ شرکت خلاق و بیش از ۶۰۰۰ استارتاپ در کشور تسهیل شود. تسهیل شرایط کسب و کار، تنها محدود به تسهیل در تعامل با ارگان­های دولتی نیست و ارائه انواع حمایت­ها، از جمله اقدامات ضروری در جهت ایجاد فضای مناسب برای فعالیت شرکت­های دانش‌­بنیان و خلاق است.

تسهیل فضای کسب و کار در حوزه صنایع خلاق

در حوزه صنایع خلاق، ستاد توسعه فناوری­های نرم و هویت­‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست­‌جمهوری تا کنون بیش از ۲۴ تفاهم­‌نامه مختلف را به منظور تسهیل فضای کسب و کار شرکت­های خلاق، با ارگان­ها و نهادهای مختلف به امضاء رسانده است. برنامه توسعه زیست‌­بوم شرکت­های خلاق نیز با ارائه بسته­‌های خدماتی مختلف سعی دارد تا در همین راستا گام بردارد. یازده خدمت ارائه شده در این برنامه شامل استقرار شرکت­های خلاق در محدوده منازل مسکونی، تسهیلات نظام‌­وظیفه، خدمات بیمه تکمیلی، نشست­های پرسش و پاسخ، استقرار در پارک­های علم و فناوری، دوره‌­ها و سمینارهای مختلف آموزشی، خدمات طراحی سایت و سئو، خدماتهاست، استقرار در فضای کار اشتراکی، مشاوره‌­های حقوقی و خدمات حسابداری می‌باشد. لازم به ذکر است که این یازده خدمت به غیر از سبد خدماتی متنوعی است که در حوزه توسعه بازار و همچنین تامین مالی و جذب سرمایه به شرکت­های خلاق ارائه می­شود.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست­‌جمهوری برای توضیح اهمیت تسهیل فضای کسب و کار با ارائه مثالی گفت: برای ایجاد یک دامداری و تولید گوشت نیاز به ۴۰ مجوز است ولی برای واردات گوشت به سه مجوز نیاز است و گوشت قاچاق هم این مجوز را نیاز ندارد، لذا ساختار باید تغییر کند. در همین رابطه، در مجلس شورای اسلامی نیز قانونی تحت عنوان ᾿قانون بهبود محیط کسب و کار῾ تصویب شده است که شامل پنجاه و سه مورد مشخص برای تسهیل فضای کسب و کار در کشور است. معاونت علمی و فناوری ریاست­‌جمهوری به منظور اجرایی کردن این قانون و قوانین مشابه و حمایت هر چه بیشتر از فعالان فناور و شرکت­های فعال در زیست­‌بوم اقتصاد دانش‌­بنیان، اقدام به ایجاد صدها مرکز مختلف مانند شتاب‌­دهنده‌­ها، مراکز و کارخانه‌­های‌نوآوری، پارک­های علم و فناوری، مراکز رشد، صندوق­های‌تامین مالی، خانه‌­های خلاق، فن‌بازارها و کارگزاری‌های مختلف کرده است.