۰ نفر

چگونه متن، فایل یا وب‌سایت موقت را به اشتراک بگذاریم؟

۲۳ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۶
کد خبر: 452445
چگونه متن، فایل یا وب‌سایت موقت را به اشتراک بگذاریم؟

ساخت و راه‌اندازی وب‌سایت در حالت عادی، زمانبر و پیچیده است. در حالی که بعضی اوقات شما فقط می‌خواهید سریعا یک سایت موقت و دم‌دستی داشته باشید که اطلاعات محدودی را در اختیار کاربران بگذارید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، برای این کار، گزینه بهتری هم هست؛ وب‌سایت‌های موقتی! وب‌سایت‌های موقتی می‌توانند گزینه‌های خوبی برای نمایش چیزهای مختلف یا حتی تست کردن کد باشند. در این مطلب به شما یاد می‌دهیم چگونه وب‌سایت موقت بسازید یا در موارد خاص‌تر، چگونه متن یا فایلی را به‌طور موقت با بقیه به اشتراک بگذارید.

    سایت‌های موقت

راه‌های گوناگونی برای ایجاد رایگان یک وب‌سایت موقت وجود دارد. نخستین‌شان، سرویس جالب https://www.publishthis.email است که کاملا رایگان است و در چند ثانیه برایتان سایت می‌سازد! البته نیاز به تغییر آی‌پی رایانه خود دارید. روش کارکرد آن هم منحصر به‌فرد است؛ استفاده از ایمیل، اما چگونه؟

برای شروع، در هر سرویس ایمیلی که استفاده می‌کنید (مهم نیست جیمیل باشد یا هر سرویس دیگری)، یک ایمیل جدید باز کنید و برای آن عنوان (Subject) مورد نظرتان را بنویسید. این عنوان،‌ نام سایت‌تان خواهد بود! بدنه ایمیل هم در ادامه، محتوای سایت را تشکیل می‌دهد. نکته قابل توجه این است که در نوشتن این محتوا می‌توانید از امکانات فرمت متنی که سرویس ایمیل‌تان در اختیار می‌گذارد، مانند برجسته کردن (bold)، فهرست‌ها و لینک‌ها بهره بگیرید. حتی در میان متن‌تان تصویر هم می‌توانید بگذارید (شامل تصاویر گیف). تمام اینها به‌طور کامل در همان قالبِ ایجاد ایمیل و بدون نیاز به هیچ کدنویسی.

هنگامی که کارتان تمام شد، ایمیل را به آدرس page@publishthis.email ارسال کنید. بعد از چند ثانیه، پاسخی دریافت خواهید کرد که در آن لینک به وب‌سایت جدیدتان قرار دارد! این لینک را می‌توانید با دیگران به اشتراک بگذارید تا به سایت بیایند و مطلبتان را ببینند. 

توجه داشته باشید که این یک سرویس بسیار ساده است و عملا برای نمایش یک مطلب و به اشتراک‌گذاری آن به کار می‌رود. بنابراین، انتظار یک سایت کامل را از آن نداشته باشید. آدرس تمام سایت‌‌هایی که با این سرویس ساخته می‌شوند تحت دامنه خود سرویس هستند و در آن نمی‌توانید زیردامنه داشته باشید. همچنین امکان ویرایش صفحه ساخته‌شده نیز وجود ندارد. به جای آن، در ایمیلی که دریافت می‌کنید، لینکی برای حذف صفحه هست که به وسیله آن می‌توانید به آسانی صفحه را حذف و صفحه‌ای جدید با محتوای متفاوت بسازید!

اگر بخواهید یک مرحله حرفه‌ای‌تر عمل کنید و سایت‌های تک‌صفحه‌ای زیبا و مدرن، اما بی‌نیاز از برنامه‌نویسی، داشته باشید، سرویس‌های مختلفی از جمله carrd.co، pagexl.com یا 8b.com پاسخگویتان هستند. در این سرویس‌ها، قالب‌های گوناگونی برای وب‌سایت شخصی، شرکتی یا... وجود دارد که انتخاب می‌کنید، محتوایتان را در آن اضافه کرده و سپس منتشر کنید. در این سرویس‌ها هم معمولا گزینه‌ای برای حذف سایت وجود دارد، اگر دیگر نخواستید آن سایت فعال باشد.

    نمایش موقت متن

گاهی می‌خواهید فقط یک متن ساده را با افراد به اشتراک بگذارید. برای این هدف، یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین سرویس‌ها، pastebin.com است. به این سایت که وارد می‌شوید (برای ورود نیاز است آی‌پی رایانه خود را تغییر دهید)، در بالا قسمتی برای نوشتن متن وجود دارد که با توجه به کارکرد این سایت برای اشتراک متن‌های ساده، هیچ‌گونه امکانات فرمت‌دهی یا قابلیت‌های دیگر را ندارد.

پس از این‌که متنتان را اضافه کردید، زمان انقضای (Paste Expiration) آن را به دلخواه تعیین می‌کنید. همچنین Paste Exposure مشخص می‌کند متن، عمومی و در دسترس همه باشد یا خصوصی و فقط با اشتراک آدرس به آن دسترسی داشته باشند (برای متن‌های خصوصی باید در سایت حساب کاربری ایجاد کنید). دقت داشته باشید هر کسی که متن شما را ببیند، امکان کپی کردنش را هم خواهد داشت، سوای این‌که تنظیمات آن روی چه موردی باشد. علاوه بر اینها، اگر بخواهید می‌توانید برای متن عنوانی هم در نظر بگیرید. هنگامی که آماده به اشتراک‌گذاری بودید، روی دکمه Create New Paste می‌زنید تا آدرس این متن برای ارسال به دیگران در اختیارتان گذاشته شود. 

به‌جز Pastebin، سرویس‌های دیگری هم برای همین کارکرد وجود دارد که تقریبا به‌طور مشابه عمل می‌کنند. controlc.com سایت شسته‌رفته‌ای است که به شما امکانات فرمت متن و هایلایت کد را هم می‌دهد. همچنین در آن می‌توانید برای متن‌هایتان رمز عبور هم بگذارید تا حتی با داشتن آدرس، هر کسی نتواند متن را ببیند. البته این سرویس هنگام نمایش متن، تبلیغات نشان می‌دهد که کمی‌ روی اعصاب است! 

سرویس قابل توجه دیگر در این زمینه، privatebin.net است که تمرکزش بر امنیت و امکانات خاص است. در این سرویس می‌توانید متن را به‌صورت ساده یا نشانه‌گذاری شده منتشر کنید یا کد بنویسید و برای آن رمز هم بگذارید. علاوه بر این، با گذاشتن تیک Open Discussion به افراد این امکان را می‌دهید که ذیل متنتان، نظر بگذارند. اما جالب‌تر از تمام اینها، گزینه «سوزاندن پس از خواندن» (Bun after reading) است که همان‌طور که از نامش پیداست، متن‌ پس از خوانده شدن، نابود می‌شود. البته زمان انقضای بین ۵دقیقه تا یک روز هم می‌توانید برای متنتان تعیین کنید.

    به‌اشتراک‌گذاری موقت فایل

زمانی‌که افراد به‌طور مداوم در شبکه‌های اجتماعی یا پیام‌رسان‌ها، انواع فایل‌ها را با بقیه به اشتراک می‌گذارند، شاید معرفی سرویس‌هایی برای به اشتراک‌گذاری فایل چندان موضوعیت نداشته باشد. اما اینجا تمرکزمان بر موقت بودن است و احتمالا وقت‌هایی بوده که بخواهید موقتا یک فایل را با یک یا چند نفر به اشتراک بگذارید. خوشبختانه سایت‌های زیادی برای این کار موجود است.

سایت sharefast.me یک سایت ساده و سریع‌ است که در آن فایل مورد نظرتان را می‌اندازید، زمان انقضا را از یک دقیقه تا یک روز تعیین می‌کنید و آدرس تولیدشده را در اختیار بقیه می‌گذارید. سایت به شما امکان تعیین آدرس دلخواه و رمز عبور برای دسترسی به فایل را هم می‌دهد.

سایت خوب دیگر، wetransfer.com است که فضای مینیمال و جذاب را برای آپلود و ارسال فایل ارائه می‌کند (برای ورود به سایت نیاز است آی‌پی رایانه خود را تغییر دهید). در wetransfer  نیازی به ایجاد حساب کاربری ندارید، کافی است فایل را انتخاب کنید، ایمیل خودتان (برای ارسال) و ایمیل مقصد را به همراه یک پیام (اختیاری) بنویسید و تمام! فایل از طرف ایمیل شما به ایمیل مقصد ارسال می‌شود. بخش موقت قضیه هم اینجاست که در حالت پیش‌فرض، فایل‌ها پس از هفت روز از این سرویس حذف می‌شوند. برای کاربران Pro امکان تعیین زمان انقضا و همچنین گذاشتن رمز عبور روی فایل هم ارائه می‌شود.

اگر می‌خواهید فایل‌های با ابعاد بزرگ را موقتا به اشتراک بگذارید، دو سرویس sendtransfer.com و fromsmash.com گزینه‌های ایده‌آلی هستند. در اولی، فایل‌هایی با حجم تا ۱۰ گیگ را می‌توانید آپلود و ارسال کنید و در دومی، بدون محدودیت حجم (اما با محدودیتِ اولویت‌بندی برای فایل‌های بزرگ‌تر از ۲ گیگ). در هر دوی این سرویس‌ها فایل‌ها حداکثر تا ۱۴روز روی سرور باقی می‌مانند و پس از آن از بین می‌روند. در sendtransfer ولی این امکان را دارید که زمان انقضا را از یک تا ۱۴ روز تعیین کنید.