۰ نفر

یک مقام مسئول اعلام کرد؛

واردات موبایل بالای ۳۰۰یورو همچنان ممنوع است/ نیم میلیون دستگاه تلفن‌همراه در گمرک منتظر تخصیص ارز

۲۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۱۱
کد خبر: 452237
واردات موبایل بالای ۳۰۰یورو همچنان ممنوع است/ نیم میلیون دستگاه تلفن‌همراه در گمرک منتظر تخصیص ارز

مدیر سامانه همتا گفت: از ابتدای امسال هیچ ارزی برای واردات تلفن همراه بالای ۳۰۰یورو تخصیص نیافته و اینکه گفته می‌شود این تصمیم پس گرفته شده اساسا جمله غلطی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادآنلاین، حسین یوسفیان امروز در نشست خبری اصحاب رسانه با اعضای انجمن واردکنندگان موبایل اظهار کرد: هم منابع ارزی دولت کاهش یافته و هم هزینه‌های ما از ۱.۳ به ۲.۴میلیارد یورو افزایش یافته که این موضوع مشکل ما را دو چندان کرده است.

او درباره خبر ممنوعیت واردات تلفن همراه‌های بالای ۳۰۰یورو تاکید کرد: تصمیم ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰یورو نه تنها به زیان بازار نیست، بلکه برای تامین نیاز بازار در بلندمدت هم ضروری خواهد بود.

به گفته یوسفیان، اینکه گفته شده تصمیم ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای ۳۰۰یورو پس گرفته شده اساسا جمله غلطی است چرا که به دلیل مشکلات ارزی، بانک مرکزی از ابتدای امسال ارزی به این گوشی‌ها تخصیص نداده است.

در این زمینه بخوانید

چه کسانی از واردات گوشی‌های لاکچری سود می‌برند؟

کاهش قیمت موبایل با ترخیص ۵۰۰هزار گوشی

قیمت موبایل پس از تکذیب ممنوعیت واردات

وی افزود: در سال گذشته ۴.۲میلیارد یورو صرف واردات تلفن همراه شده که که ۱.۳ میلیارد آن را بانک مرکزی تامین کرده و بالغ بر ۱.۱ میلیارد نیز از رویه مسافری وارد شده که عمدتا از پوشش مسافری برای ثبت گوشی‌های قاچاق استفاده شده و تقاضای زیادی را در بازار آزاد ارز ایجاد کرده که خود یکی از عوامل گرانی نرخ ارز بوده است.

یوسفیان در ادامه به اخباری مبنی بر ۳ برابر شدن واردات گوشی اشاره و بیان کرد: سال قبل ۳.۲ میلیون دستگاه به صورت تجاری و مسافری وارد شده و امسال ۲.۶ میلیون دستگاه تجاری و مسافری وارد شده بنابراین مجموع واردات امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۶۰۰ هزار دستگاه کاهش داشته که علت این اشتباه، عدم محاسبه آمار گوشی های مسافری بوده است.

یوسفیان خاطرنشان کرد: طبق شنیده ها حدود ۵۰۰ هزار گوشی از گمرک ترخیص نشده که نشان می‌دهد تخصیص ارز برای موبایل با با محدودیت مواجه است.

نماینده سامانه همتا اظهار کرد: متوسط مصرف موبایل در ایران به طور سالانه ۲۵ میلیون دستگاه بوده و پس از طرح رجیستری و نوسانات ارزی، این رقم به ۱۵ میلیون موبایل رسیده که گوشی‌های بالای ۳۰۰ یورو از لحاظ تعدادی ۹ درصد بازار را در برمی‌گیرند اما همین گروه کوچک، ۳۵ درصد منابع مالی بازار موبایل را به خود اختصاص می‌دهند.

به گفته یوسفیان، از ۱.۴ میلیون گوشی بالای ۳۰۰ یورو در سال۹۸، ۹۴۰هزار گوشی از طریق مسافری وارد کشور شده که ۵۵۰ هزار مورد آن (بیش از نیمی از این تعداد) متعلق به برند اپل بوده درحالیکه از ۴۶۰ هزار گوشی تجاری بالای ۳۰۰ یورو، تنها ۴۰ هزار گوشی بوده است.

این مقام مسئول در سامانه همتا با بیان اینکه سال گذشته نیم میلیارد دلار صرف واردات اپل شده تصریح کرد: این درحالیست که برند گفته شده تنها ۴ درصد از بازار سهم موبایل کشور را پوشش داده، درحالیکه کل ارز مصرفی تایر سنگین کشور به طور متوسط حدود ۲۵۰ میلیون یورو و کل ارز مورد نیاز صنعت پوشاک حدود ۴۰۰ میلیون یورو در سال است.

او با تاکید بر اینکه اعلام خبر ممنوعیت گوشی‌های بالای ۳۰۰یورو از طرف انجمن برای از بین بردن رانت این بازار بوده نه ایجاد رانت افزود: انتشار این خبر تاثیری در رفتار بازار نداشته به طوریکه در تاریخ ۱۶تیرماه و همزمان با انتشار خبر ممنوعیت واردات، ۹۵۱دستگاه گوشی اپل در کشور فعال شده که در مقایسه با چند روز قبل تغییری نداشته، ضمن اینکه در همین روز ۳۰۰۰گوشی مسافری ثبت شده که در این بخش هم شاهد هیجان خاصی نبودیم.

رجیستری مانع قاچاق موبایل نشد

در ادامه این نشست، حسین غروی‌رام رئیس انجمن واردکنندگان موبایل و لوازم جانبی از عدم تاثیر طرح رجیستری بر قاچاق تلفن همراه خبر داد و گفت: طرح رجیستری نتوانسته قاچاق گوشی را متوقف کند، بلکه برخی افراد گوشی را قاچاق و پس از رجیستری بدون گارانتی در بازار به فروش می‌رسانند.

او درباره قیمت موبایل اظهار کرد: حتی با وجود افزایش نرخ ارز، قیمت  تلفن‌همراه اصلا گران نیست بلکه قاچاقچیان با قاچاق گوشی های بالای ۳۰۰ یورو بازار ارز را نیز بر هم زدند که در این راستا پیشنهاد من این است که مردم با مراجعه به تعزیرات و بازرسی وزارت صنعت از این وضعیت شکایت و خواسته خود را مطالبه کنند.

وی در پایان بیان کرد: ما اکنون واردات موبایل مسافری نداریم و گوشی‌های بسیاری به اسم مسافری، قاچاق و رجیستر می‌شود.