۰ نفر

استخراج ارز دیجیتال در ماه‌های گرم توجیه اقتصادی ندارد

۱۸ خرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۲
کد خبر: 444386
استخراج ارز دیجیتال در ماه‌های گرم توجیه اقتصادی ندارد

عضو انجمن بلاک چین گفت: تعرفه برق برای استخراج ارزهای دیجیتال در ۴ ماه گرم سال حدود ۴ برابر ماه‌های دیگر است و فعالیت کردن در این محدوده زمانی توجیه اقتصادی ندارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از میزان، محمدرضا شرفی با اشاره به نحوه تعرفه گذاری ارزهای دیجیتال اظهار کرد: بر اساس اعلام مصوبه هییت دولت تعرفه برق برای استخراج ارز دیجیتال برای ۸ ماه سال هر کیلووات ۵۰۰ تومان و برای ماه‌های خرداد تا تابستان حدود ۲ هزار تومان برای هر کیلووات قیمت گذاری شده است.

عضو انجمن بلاک چین تصریح کرد: اعمال تعرفه برق بر صنعت ارزهای دیجیتال به صورت یکسان نبود و متاسفانه شاهد عدم وحدت رویه در این حوزه هستیم به طور مثال قیمت استخراج ارز دیجیتال در جزیره کیش با تعرفه ۱۱۰ تومان محاسبه می‌شود و این رقم در شهرهای دیگر متفاوت است.

وی با اشاره به نحوه قیمت گذاری تعرفه برق اظهار کرد: تعرفه برق تعیین شده برای استخراج دیجیتال، فعالان این حوزه را به سمت فعالیت‌های غیرمجاز سوق داده است و این روزها شاهد هستیم بسیاری از واحدهای صنعتی با وجود ممنوعیت وضع شده از سوی وزارت صمت در کنار فعالیت خود نسبت به استخراج ارز دیجیتال اقدام می‌کنند.

به گفته وی؛ قیمت ارزهای دیجیتال نوسانات فراوانی داشته است و تجربه قیمت در بازارها ۳ تا ۱۸ هزار دلار به ازای هر بیت کویین وجود دارد.

شرفی عنوان کرد: قوانین دست و پاگیر در این صنعت باعث فعالیت‌های غیررسمی شده و عملا هیچ آمار دقیقی از میزان فعالیت وجود ندارد و متعاقبا آن دریافت مالیات نیز امکان پذیر نیست.

عضو انجمن بلاک چین اظهار کرد: با توجه به تحریم‌های بین المللی و شیوع کرونا می‌توانستیم از ارزهای دیجیتال برای جبران کسر درآمد واحدهای صنعتی استفاده کرد، اما با فرصت سوزی از این شرایط عبور کردیم.

وی ادامه داد: میزان مصرف برق مورد نیاز این صنعت کمتر از ۲ هزار مگاوات است و هیچ فشاری بر شبکه وارد نخواهد کرد.

عضو انجمن بلاک چین بیان کرد: این قوانین دست و پاگیر باعث شده بسیاری از فعالان این حوزه کشورهای همسایه را برای سرمایه گذاری انتخاب کنند به دلیل اینکه علاوه بر تفاوت قیمت حمایت‌های مناسبی از این صنعت می‌شود.

به گفته وی؛ واردات دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال در گمرک با کندی پیش می‌رود.

شرفی در پایان گفت: یارانه انرژی به صنعت، کشاورزی و فعالیت‌های تجاری پرداخت می‌شود و بسیاری از فعالیت‌ها به مراتب از یارانه بیشتری برخودار هستند، اما نحوه قیمت گذاری در صنعت استخراج ارزهای دیجیتال باعث شده که فعالیت در این حوزه توجیه اقتصادی نداشته باشد.