۰ نفر

سردرگمی مجدد کاربران فروشگاه‌های ایرانی آیفون

۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۴
کد خبر: 441855
سردرگمی مجدد کاربران فروشگاه‌های ایرانی آیفون

از هفته گذشته بسیاری از کاربرانی که حق اشتراک خود را برای استفاده از اپلیکیشن‌های iOS پرداخت کرده بودند دسترسی‌شان قطع شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، فروشگاه‌های ایرانی اپلیکیشن‌های سیستم عامل iOS با وجود گرفتن حق اشتراک، بار دیگر به مشکلی جدی برخورده‌اند. براساس گزارش‌های منتشر شده بسیاری از کاربرانی که برای دورزدن تحریم‌های اپل از فروشگاه‌های ایرانی با پرداخت حق اشتراک نه چندان کم استفاده می‌کردند این روزها با پیامک‌های «اکانت شما توسط اپل شناسایی شد» از سوی این فروشگاه‌ها روبه‌رو شده‌اند.

به خاطر تحریم‌های آمریکا پیش از این بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی ازجمله آنهایی که دارای تراکنش مالی هستند از فروشگاه نرم‌افزار اپل یا اپ‌استور حذف شده بودند. 

سال گذشته اپل، سیاست سختگیرانه‌ای درباره گواهی‌های توسعه‌دهنده سازمانی(Enterprise Developer Certificates) درنظر گرفت و حالا این ماجرای جهانی بیشترین ضربه را به کسب و کارهای ایرانی زده است.

به‌خاطر این سختگیری بسیاری از کاربرانی که امکان رهاکردن گوشی‌های آیفون یا تبلت‌های آیپد را نداشتند به سراغ چندین فروشگاه داخلی رفتند که قرار بود با دریافت هزینه، تحریم‌ها را دور بزنند و امکان استفاده از اپلیکیشن‌های ایرانی ازجمله اپلیکیشن‌های بانکی را فراهم کنند. اکنون به‌نظر می‌رسد اپل این شیوه را هم کشف کرده و دست به اقدامی گسترده در این رابطه زده است.

پول‌های بر باد رفته 

 بسیاری از کاربران فروشگاه‌هایی مثل سیب‌اپ و سیبچه طی روزهای اخیر با از کار افتادن اپلیکیشن‌هایی که برای آنها پول اشتراک پرداخت کرده بودند روبه‌رو شده‌اند. پس از کار افتادن سریع گواهی‌های توسعه‌دهنده سازمانی این فروشگاه‌های ایرانی به سراغ روش اد- هاک رفتند که به وسیله آن سریال منحصر به‌ فرد گوشی آیفون هر فرد (UDID) روی اکانت‌های دولوپرها یا توسعه دهندگان نرم‌افزاری اپل ثبت می‌شد. هر اکانت توسعه‌دهنده می‌تواند برنامه خود را روی صد گوشی مختلف تست کند. اکنون مشخص نیست که اپل چطور در یک اقدام جهانی گوشی‌هایی که در حال استفاده از این مسیر هستند را شناسایی کرده است.

پیش از این مشکلات مشابهی برای کاربران ایرانی این فروشگاه‌های نرم‌افزاری پیش آمده بود. بخش‌های پشتیبانی این فروشگاه‌های ایرانی برای گوشی‌های آیفون این روزها با حجم زیادی از تماس‌های تلفنی روبه‌رو شده‌اند که خواستار حل مشکل یا بازگرداندن پول پرداختی‌شان هستند. مقام‌های فروشگاه‌های دارای اختلال  گفته‌اند که در تلاش هستند تا این مشکل را هر چه زودتر بدون گرفتن هزینه اضافی از کاربران خود حل کنند.

هنوز اما تضمینی برای این ماجرا وجود ندارد و باید دید این فروشگاه‌ها به تعهدات خود در این رابطه عمل خواهند کرد یا خیر؟

ماجرایی که مختص اپل نیست

هرچند گوشی‌های آیفون برای نصب اپلیکیشن‌های داخلی بیشترین مشکل را دارند اما اندرویدها هم چندی پیش شاهد حذف خودکار برخی اپلیکیشن‌های روی گوشی‌شان از سوی گوگل بودند.

تحریم‌های فناوری چند سالی است که کاربران ایرانی را به‌شدت رنج می‌دهد. این ماجرا مختص به اپل هم نیست و شرکت‌های آمریکایی و حتی اروپایی دیگری ازجمله گوگل هم‌چنین تحریم‌هایی را اجرا کرده‌اند. مسئله این است که مثلا اپ‌های ایرانی در فروشگاه گوگل موجود هستند اما همین‌ها را اپل به بهانه تحریم‌ها حذف کرده است.

 این ماجرای جدید اما باعث بحث‌های بسیاری درباره استفاده از گجت‌های اپل در داخل کشور شد. دعوای میان کاربران اندروید و اپل یک ماجرای قدیمی است که هیچ وقت برنده‌ای نداشته است. گروهی طرفدار سیستم عامل منبع باز اندروید هستند که امکان دسترسی راحت به فایل‌های سیستمی و همچنین نصب راحت اپلیکیشن‌ها از منابع مختلف را می‌دهد. به‌عبارت دیگر شما به راحتی می‌توانید برای اندروید اپلیکیشن بنویسید و آن را به اشتراک بگذارید بدون آنکه نیاز به مجوزی داشته باشید.

در نقطه مقابل اندروید و سیاست‌های گوگل از ابتدا اپل اکوسیستم بسته‌ای را برای کاربران خود فراهم کرده است. به‌عبارت دیگر برای سیستم عامل موبایل اپل یا iOS اجرای اپلیکیشن نیاز به مجوز اپل دارد. اپل به صراحت در مقررات خود آورده است که هر نوع رد و بدل و انتقال مالی روی بستر iOS ممنوع است مگر اینکه قبلا با اپل هماهنگ شده باشد. احتمالا شما هم با این ماجرا به یاد FATF افتاده‌اید که به این ماجرا بی‌ربط نیست. در مقابل کاربران اپل می‌گویند این اکوسیستم پرمحدودیت باعث شده تا امنیت بیشتری وجود داشته باشد و به همین‌خاطر حملات بدافزاری به این گجت‌ها کمتر است.