۰ نفر

7روش برای سرحال کردن گوشی‌های قدیمی

۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۴۰
کد خبر: 438400
7روش برای سرحال کردن گوشی‌های قدیمی

ری‌استارت مرتب، آپدیت سیستم‌عامل و فعال‌کردن حالت Lite در کروم می‌تواند گوشی شما را تاحدودی چابک کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ گوشی قدیمی اندروید شما به کمک نیاز دارد؟ شاید به‌خاطر حجم عکس‌ها و برنامه‌های اضافی، کُند شده است. گوشی شما خیلی زود باتری خالی می‌کند یا اینکه شما به دستگاه‌تان کم‌توجهی می‌کنید؟ خبر خوب این است که می‌توانید گوشی خود را نجات دهید. با کمی کار و حوصله به خرج دادن، می‌توانید گوشی اندروید تنبل خود را به‌ اندازه کافی، تازه و سرحال کنید تا حداقل کمی بیشتر در کنار هم باشید. سایت پی‌سی‌ورلد، 7روش را معرفی کرده تا بتوانید گوشی قدیمی خود را کمی جوان‌تر و چابک‌تر کنید.

1- گوشی خود را به‌طور مرتب ری‌استارت کنید

بیایید از یک کار ساده شروع کنیم. ممکن است چندان در مورد ری‌استارت گوشی خود فکر نکنید، مگر اینکه یک آپدیت داشته باشید، اما مثل کامپیوتر شخصی، این کار می‌تواند خیلی از مشکلات گوشی بدحال شما را رفع کند. یک ری‌استارت ساده 30ثانیه‌ای می‌تواند با خالی کردن حافظه، حذف برنامه‌ها و فرایندهای زمینه‌ای (کش) و غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های فعال، سرعت گوشی را بیشتر کند. حتی اگر شما به شکل کاملا وظیفه‌شناسانه‌ای، اپلیکیشن‌هایی را که اخیرا استفاده کرده‌اید هم ببندید، ممکن است آنها هنوز روی بعضی از حافظه‌های رم قرار داشته باشند.

2- آپدیت‌های اندروید را بررسی کنید

هرچند گوشی‌های پیکسل و نکسوس به‌طور خودکار آپدیت می‌شوند، اما بیشتر گوشی‌ها این کار را نمی‌کنند. بسته به تنظیمات شما، حتی ممکن است یک نوتیفیکشن دریافت نکنید که به شما بگوید آپدیت‌ها موجود است. بنابراین شما باید مطمئن شوید که گوشی شما با جدیدترین تغییرات امنیتی، آپدیت و باگ‌ها برطرف شده است. صفحه آپدیت سیستم یا نرم‌افزار عموما در بخش تنظیمات قرار دارد. بسته به ‌مدت زمانی که شما آپدیت‌ها را انجام داده‌اید، ممکن است چندین آپدیت در انتظار شما باشد. بنابراین پس از انجام آپدیت، دوباره آنها را بررسی کنید.

3- اپلیکیشن‌های بدون استفاده را حذف کنید

از آنجا که بسیاری از اپلیکیشن‌ها از دید ما مخفی می‌مانند، به‌راحتی می‌توان ده‌ها بازی و برنامه استفاده نشده را از بخش اپلیکیشن‌ها حذف کرد. اگر گوشی شما 128گیگابایت فضای ذخیره داشته باشد، خوب است، اما اگر 32گیگابایت یا کمتر از آن داشته باشید، فضای آزاد شما به سرعت می‌تواند پر شود. دقیقا مانند یک کامپیوتر شخصی، اگر در حال مقاومت در برابر محدودیت گوشی خود هستید، احتمالا وظایف مهم سیستم، آنگونه که لازم است اجرا نخواهند شد. بنابراین به اپلیکیشن‌های گوشی خود نگاهی بیندازید و از هر اپلیکیشنی که مدت‌هاست استفاده نکرده‌اید، خلاص شوید.

4- فایل‌های حجیم را به کارت حافظه یا Google Drive منتقل کنید

اگر تعداد اپلیکیش‌های شما کم است، هنوز هم می‌توانید فایل‌هایی را در گوشی خود پیدا کنید که فضای باارزش شما را اشغال و گوشی شما را کُند کرده‌اند، مثل موسیقی، فیلم و عکس. اگر نمی‌خواهید آنها را کاملا حذف کنید، می‌توانید آنها را در خارج از گوشی خود و در گوگل درایو ذخیره کرده یا به کارت حافظه منتقل کنید. کافی است به بخش Files یا My Files (در گوشی‌های سامسونگ) بروید تا حجیم‌ترین فایل‌های خود را پیدا کنید.

5- نمایشگر را دوباره تنظیم کنید

احتمالا هنگام خرید گوشی خود، صفحه نمایش خود را آنگونه که میلتان بوده، تنظیم کرده‌اید، اما ممکن است ارزش دوباره نگاه کردن به آن را داشته باشد. با چند ترفند، می‌توانید عمر باتری گوشی خود را طولانی کنید:

  فعال کردن حالت تاریک: اگر گوشی اندروید شما دارای صفحه OLED است، استفاده از حالت تاریک، در واقع عمر باتری را افزایش می‌دهد، زیرا از انرژی کمتری برای روشنایی صفحه استفاده می‌کند.

  کاهش وضوح صفحه نمایش: مانند مانیتورهای PC، بسیاری از گوشی‌ها گزینه‌ای برای ایجاد وضوح کمتر در تنظیمات Display دارند که این کار تأثیر فوری بر عمر باتری خواهد داشت. از آنجا که صفحه نمایش بسیار کوچک است، شما نمی‌توانید تفاوت چندانی احساس کنید.

  صفحه نمایش همیشه روشن را خاموش کنید: اینکه می‌توانیم یک نگاه کوتاه به گوشی خود بیندازیم تا نوتیفیکیشن‌های دریافتی و ساعت را ببینیم، خوب است، اما صفحه نمایش همیشه روشن می‌تواند قاتل یک باتری باشد.

6- حالت Lite را در کروم روشن کنید

اگر به‌مدت طولانی در انتظار بارگذاری صفحات وب هستید، ممکن است گوشی شما برای پردازش سریع داده‌ها تقلای زیادی بکند. خوشبختانه کروم یک راه‌حل دارد. به قسمت تنظیمات داخل اپلیکیشن بروید و اسکرول کنید تا حالت Lite را ببینید. روی آن ضربه بزنید و کلید را فعال کنید تا صفحات سریع‌تر بارگذاری شوند.

7-بازگشت به تنظیمات کارخانه را اجرا کنید

تنها راه برای اطمینان از اینکه یک اپلیکیشن یا پردازش نامناسب کش، گوشی شما را کُند نکرده، پاک کردن همه داده‌های شماست. برای این کار، اول مطمئن شوید که بک‌آپ گرفته‌اید. پس به قسمت تنظیمات بک آپ بروید و برای آخرین بار دوباره بک‌آپ بگیرید، سپس گزینه تنظیم مجدد را پیدا کنید، به آن ضربه بزنید و تأیید کنید تا گوشی شما دوباره ری‌استارت شود.

ضرورت آپدیت

صفحه آپدیت سیستم یا نرم‌افزار عموما در بخش تنظیمات قرار دارد. بسته به ‌مدت زمانی که شما آپدیت‌ها را انجام داده‌اید ممکن است چندین آپدیت در انتظار شما باشد. بنابراین پس از انجام آپدیت، دوباره آنها را بررسی کنید