۰ نفر

«ستار هاشمی»، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات:

دولت بنای اپلیکیشن‌سازی ندارد

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۹:۱۸
کد خبر: 436245
دولت بنای اپلیکیشن‌سازی ندارد

تب کرونا همچنان داغ است و دولت‎ها همچنان در کنار این موضوع که در پی تحقیق برای شناخت و مهار این پدیده جدید هستند، در تلاش‌اند در کنار حفظ سلامتی شهروندان، اقتصاد کشورشان را نیز از این بحران نجات دهند؛ بحرانی که با شیوع بیماری کووید۱۹ کلید خورده؛ اما هنوز نقطه پایانی برای آن در نظر گرفته نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، مژده باقری در شرق نوشت: بسیاری از کسب‌وکارها با بحران کرونا دست به گریبان‌اند و برخی از کسب‌وکارها توانسته‌اند از این بحران جان سالم به در ببرند و حتی برخی از آنها روزهایی رو به رشد را تجربه کرده‌اند. ۳۱۴ میلیون نصب برنامه در ۴۵ روز بنا به گزارش دوره اول کرونا تهیه‌شده در کافه‌بازار نشان می‌دهد، بار سرگرمی و خدمات آنلاین روی اپلیکیشن‌های حوزه موبایل افتاده است. نحوه مواجهه کسب‌وکارها و بنگاه اقتصادی، برای کاهش اثرات منفی شیوع کرونا متفاوت بوده، برخی از آنها دست به تعدیل نیرو زدند، برخی تلاش کردند با راه‌های متفاوت سرپا بمانند، برخی از زیرساختی که باید، برخوردار نبودند و حتی برخی نیاز به کمک‌های دولت داشتند. اما اینکه در‌این‌میان دولت چگونه و با چه مسائلی به یاری آنها شتافته و چقدر توانسته مؤثر باشد، مسئله دیگری است. تمام این سؤالات، اقداماتی را که دولت در این مدت کرده و در آینده مد نظر قرار داده است، پیش‌روی ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات، قرار دادیم و سعی کردیم به جواب‌های قانع‌کننده‌ای برسیم که در ادامه می‌خوانید.

 جناب هاشمی مسئله‌ای که وجود دارد، این است که رسانه‌های آنلاین و خبرگزاری‌ها این روزها، رویکرد صدا‌و‌سیما را گرفته‌اند و با نام‌آوردن از برندهای خارجی و معرفی‌نکردن داخلی‌ها به تولیدکنندگان ایرانی پشت کرده‌اند. دولت برآوردی از میزان خسارت مالی دارد که به کسب‌وکارها وارد می‌شود؟

نکته بسیار درستی است. در کشور ما به واسطه متخصصان و نیروی انسانی و جوانان خوش‌فکر، یک اکوسیستم بسیار قوی نوآوری و فناوری شکل گرفته که لازم است همانند دیگر صنایع و حوزه‌های اقتصادی کشور از آن صیانت شود. در همین راستا قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور مصوب سال 97 به این موضوع تصریح ویژه دارد. از‌این‌روی جا دارد وزارت صمت به‌عنوان متولی اجرائی این قانون، اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد. از طرفی لازم است دوستان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در‌این‌باره اهتمام داشته باشند.

وزارت ارتباطات همانند سال‌های گذشته به‌عنوان حامی جدی اکوسیستم نوآوری کشور، از این موضوع کاملا دفاع خواهد کرد. ما معتقدیم سرویس‌های داخلی هر چقدر که بیشتر زیر بار استفاده بروند، می‌توانند خدمات خود را بیشتر گسترش دهند و کیفیت قابل رقابتی با محصولات خارجی داشته باشند؛ کما‌اینکه بسیاری از این سرویس‌های داخلی هم‌اکنون نیز، در مقیاس جهانی پذیرفته شده‌اند.

 اپلیکیشن‌سازی در دولت، رقابت با بخش خصوصی نیست؟ اپلیکیشن‌های مطرحی وجود دارند که می‌توانستند برای فاصله‌گذاری هوشمند استفاده شوند. چرا این همکاری اتفاق نیفتاد و چرخ از اول اختراع شد؟

مبنا و بنای کار وزارت ارتباطات و سازمان‌های دولتی به‌هیچ‌وجه رقابت با اپلیکیشن‌های خصوصی نبوده و بنای تصدی‌گری وجود نداشته است. هر جا هم اتفاقی در راستای تصدی باشد، به نظر ما نیاز به اصلاح دارد.

اما در مواردی که به نقش و وظایف حاکمیتی مربوط است، مردم توقع ویژه‌ای دارند؛ به‌ویژه در حوزه حریم خصوصی و حفظ اطلاعات و ارائه خدمات حاکمیتی؛ که با داده‌های باز Open APIs امکان وقوع و بهره‌برداری وجود ندارد، دولت دست به تسهیل می‌زند. دولت بنای اپلیکیشن‌سازی ندارد؛ اما اینکه بتواند خدمات عمومی و دولتی را بر روی یک مدیا و سیستم قابل دسترس برای عموم مردم (مانند اپلیکیشن‌های تلفن هوشمند) ارائه دهد، راهبردی خوب و اساسی است که در راستای ساماندهی دولت الکترونیک نیز خواهد بود.

طبعا هر جایی که بخش خصوصی بتواند به ارائه خدمات بپردازد، دولت نباید ورود کند. هر چقدر بتوانیم داده‌های بیشتری را آزاد‌سازی کنیم یا APIهای بیشتری را از نهادهای دولتی در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم، این اتفاق رخ خواهد داد. ما باید با سیاست‌گذاری مراقب داده‌های شخصی باشیم و حفظ حریم خصوصی مردم برای‌مان اولویت داشته باشد.

 در این مدت یک‌سری اپ‌ها ضررده شده‌اند و با وام هم نمی‌شود نجات‌شان داد و به چرخش مالی نیاز دارند. برای بعد از کرونا برای این اپلیکیشن‌ها چه برنامه‌ای دارید؟

نکته کاملا درستی است؛ چه درباره اپلیکیشن‌ها و خدماتی که در این مدت متضرر شده‌اند که برخی از مشکلات آنها با مسئله وام حل نمی‌شود و چه کسانی که توانستند در این ایام سرویس‌های مناسبی به مردم ارائه دهند. مشهود است که تمام این سرویس‌ها نیاز به حمایت دارند.

باید این نکته را در نظر بگیریم که اکوسیستم نوآفرینی ما در واقع تابعی از  اقتصاد کلان کشور است. این موضوع صرفا مخصوص و محدود به اپلیکیشن‌ها و خدمات آنلاین کشور نیست و در کلان اقتصاد کشور در صنایع مختلف و حوزه‌های متفاوت با این چالش مواجه هستیم. ما در وزارت ارتباطات از ظرفیت‌های قوانین در اختیارمان در این حوزه در این مدت نهایت استفاده را کرده‌ایم؛ از‌جمله توسعه خدمات دولت الکترونیک، استفاده از ظرفیت وام وجوه اداره‌شده برای حمایت از اشتغال کسب‌وکارهایی که تعدیل نیرو نداشتند. همچنین از ظرفیت‌های فنی و زیر‌ساختی تلاش کردیم نهایت استفاده را داشته باشیم.