۰ نفر

دنیای دیجیتال چه نقشی در تغییر سبک زندگی مردم داشته است؟

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۷
کد خبر: 434748
دنیای دیجیتال چه نقشی در تغییر سبک زندگی مردم داشته است؟

در دوره معاصر و در شرایط تهدید بیماری‌ها یا سیل و زلزله، ارائه خدمات سلامت الکترونیک می‌تواند کمک شایانی برای جلوگیری از شیوع بیماری یا کاهش چشمگیر تبعات ناشی از وقوع بلایای طبیعی باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،  حالا که جهان درگیر ویروس کرونا شده است، اهمیت استفاده از شبکه الکترونیک سلامت بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. اما استفاده از شبکه الکترونیک سلامت چگونه می‌تواند به حفظ سلامت و تغییر سبک زندگی نه‌چندان سالم ما کمک کند؟ این موضوع را در گفت‌وگو با محمد جلیلی، کارشناس دیجیتال مارکتینگ مطرح کرده‌ایم و او از نقش استارتاپ‌ها و نرم‌افزارها در بهبود سلامت مردم و نفوذ آن در زندگی روزمره صحبت کرده است.

کرونا  و تعجیل در یک طرح قدیمی

سال‌هاست که در کشور از اهمیت تشکیل پرونده سلامت الکترونیک برای هر شهروندی، سخن به میان آورده می‌شود. با اینکه اهمیت ایجاد پرونده الکترونیک سلامت در قوانین توسعه‌ای کشور بارها مورد تأکید قرار گرفته است اما شهروندان کمی آن را جدی گرفته‌اند و پرونده سلامت خود را تکمیل کرده‌اند. با شیوع کرونا، وزارت بهداشت سایت سنجش سلامت مردم را راه‌اندازی کرد و با این روش تلاش کرد داده‌های مناسبی از وضع سلامت مردم به دست آورد. بر اساس آخرین آمارها اکنون بیش از60میلیون نفر با ثبت اطلاعات خود در سامانه، وضعیت سلامت خود را در اختیار وزارت بهداشت گذاشته‌اند و این اقدام منجر به تشکیل پرونده الکترونیک سلامت برای بخش بزرگی از مردم شده است. به نظر می‌رسد که شیوع کرونا با وجود جنبه‌های منفی بسیاری که داشته است، نکات مثبتی هم داشته که ایجاد پرونده الکترونیک سلامت، یکی از آنهاست.

پیشگیری از بیماری 

مهم‌ترین ویژگی سلامت الکترونیک برای جامعه، توانایی پیشگیری از بروز اپیدمی‌هاست. وقتی اتفاقی رخ می‌دهد، اگر ما همه داده‌های سلامت فرد را در قالب پرونده الکترونیک در اختیار داشته باشیم، قادریم با استفاده از هوش مصنوعی، فرد را از مشکل، باخبر و از شیوع اپیدمی جلوگیری کنیم. این اقدام تنها در شرایطی ممکن است که اطلاعات همه افراد جامعه در یک دیتای مشخص جمع‌آوری شود. وقتی بیماری شیوع پیدا کند، می‌توانیم با استفاده از داده‌های موجود، افرادی را که در خطر بیشتری هستند، شناسایی و با ارائه بسته‌های خدماتی مناسب، از ابتلای آنها به بیماری، پیشگیری کنیم. برای داشتن پرونده سلامت دقیق، باید سؤالات مطرح‌شده را به شکل دقیق و بدون حدس و گمان پاسخ دهید تا در صورت نیاز، با مراجعه پزشک به پاسخ‌هایی که داده‌اید، دستور درمان مناسب داده شود.

هشیاری در مقابل کلاهبردارها

هر زمانی که شرایط بحرانی اتفاق می‌افتد، سروکله کلاهبرداران هم پیدا می‌شود. با شیوع کرونا و داغ‌شدن استفاده از نرم‌افزارهایی که سلامت شما را ارزیابی می‌کنند، برخی سودجویان با ساخت نرم‌افزارهای هک، قصد کلاهبرداری از شما را دارند. به یاد داشته باشید تنها نرم‌افزارهایی را نصب و دنبال کنید که در سایت وزارت بهداشت بارگذاری شده یا نشان اعتماد دارند و وزارت ارشاد مجوز فعالیت به آنها داده باشد. به هر نرم‌افزار دیگری که این ویژگی‌ها را نداشته باشد به دیده تردید بنگرید و فریب خدمات ادعایی را نخورید.

جدی گرفتن  دستورات

برخی عادت دارند نرم‌افزارهای آفلاین سلامت را در گوشی خود نصب کنند اما این افراد به هشدارها و پیام‌های متعددی که از سوی برنامه به آنها داده می‌شود توجه نمی‌کنند. این موضوع را در نظر بگیرید که برنامه نصب‌شده روی گوشی شما، بر اساس داده‌ها و اطلاعاتی که حین ثبت‌نام به آن داده‌اید، برنامه روزانه ورزشی، تغذیه و استراحت شما را تنظیم می‌کند. بی‌توجهی به برنامه طراحی‌شده از سوی سیستم الکترونیک نصب‌شده در گوشی، منجر به هیچ تغییری در وضعیت سلامت‌تان نخواهد شد؛ بنابراین سعی کنید به دستورات توجه کنید و آنها را جدی بگیرید. در صورتی که مایل به اجرای برنامه روزمره ارائه‌شده از سوی سیستم نیستید، برنامه را حذف کنید!

پرونده الکترونیک سلامت و تغییر سبک زندگی

بسیاری از ما نمی‌دانیم که روش سبک زندگی سلامت چیست و چگونه باید به آن دست پیدا کرد. یکی از مزیت‌های داشتن پرونده الکترونیک سلامت این است که به‌درستی می‌دانیم وضعیت سلامت‌مان چگونه است. با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، آموزش و پیشگیری مبتنی بر سلامت در اولویت قرار می‌گیرد. سلامت الکترونیک شامل آموزش، پیشگیری، درمان و پس از درمان است. همه این امور به شکل الکترونیک و از راه دور انجام می‌شود. افراد با استفاده از داده‌هایی که در پرونده سلامت آنها وجود دارد، می‌توانند نوع تغذیه، مقدار مصرف کالری روزانه، داروی مناسب بیماری خود و در نتیجه سبک زندگی خود را تغییر دهند تا از ابتلا به بیماری، پیشگیری یا به درمان خود کمک کنند. در مجموع بایدها و نبایدهای زندگی سالم در قالب پرونده الکترونیک سلامت به افراد آموزش داده می‌شود.

عصر خدمات الکترونیک 

عصر کنونی، عصر خدمات الکترونیک است و اکنون با شیوع ویروس کرونا شاهد هستیم که خدمات الکترونیک سلامت در سبد خانوارها صاحب جایگاه شده است و عصر تازه‌ای در این حوزه برای نظام سلامت کشور در حال شکل‌گرفتن است. آمارها نشان می‌دهد مصرف اینترنت کشور 3برابر شده و سرعت شبکه به 16مگابیت بر ثانیه رسیده است. مردم اکنون اهمیت استفاده از اینترنت را به‌عنوان بخشی از نیازهای روزمره زندگی خود درک کرده‌اند و با استفاده از آن، خواسته‌های خود را تأمین می‌کنند. هر چه مردم سلامت بیشتر و بهتری داشته باشند، به سلامت محیط‌زیست و طبیعت نیز کمک می‌شود و با این اتفاق، منافع سلامت، بیش از هر زمان دیگری به جامعه می‌رسد.

بازی ـ سلامت؛ ابتکار نرم‌افزارها 

بسیاری از بچه‌ها وقتی اسم دکتر و دارو به میان می‌آید، حاضر نیستند حتی برای یک لحظه هم که شده، چشمشان به دکتر بیفتد. برای برطرف‌کردن این مشکل و اینکه بچه‌ها یاد بگیرند سلامت خود را چطور حفظ کنند، نرم‌افزارها کمک خوبی به تغییر نگاه بچه‌ها به موضوع سلامت کرده‌اند. بازی‌های مبتنی بر آموزش سلامت از روش‌هایی است که در این قالب ارائه می‌شود. بچه‌ها در این روش، هم بازی می‌کنند و هم به شکل غیرمستقیم یاد می‌گیرند که چطور خود را در مقابل بیماری‌ها حفظ کنند یا با افراد بیماری که می‌بینند چگونه رفتار کنند. با نصب چنین بازی‌هایی، امید می‌رود نسل آینده توجه بیشتری به سلامت پیدا کرده و سبک زندگی بهتری را در مقایسه با نسل قبل‌تر از خود انتخاب کنند.

مراجعه به پزشک آنلاین 

نرم‌افزارهای سلامت بسیاری وجود دارد که پزشکان به شکل آنلاین در آنها به مراجعه‌کنندگان در فضای وب، مشاوره‌های پزشکی ارائه و با ویزیت به شکل آنلاین، در صورت نیاز، شما را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی ارجاع می‌دهند. حالا که به اجبار خانه نشین شده‌اید یا دورکاری می‌کنید، اگر احساس نیاز به خدمات یا مشاوره‌های درمانی دارید، بدون نیاز به خروج از منزل و پذیرش ریسک ابتلا به بیماری می‌توانید از مشاوره‌های پزشکی استفاده کنید. این نرم‌افزارها امکان برقراری تماس تصویری با پزشک را نیز فراهم کرده و پزشک می‌تواند با بهره‌گیری از تصویر و اطلاعاتی که شما به شکل آنلاین به او می‌دهید بهترین تجویز را بدون نیاز به حضورتان در مطب، انجام دهد.

آغاز عصر اینترنت

آمارها نشان می‌دهد مصرف اینترنت کشور 3برابر شده و سرعت شبکه به 16مگابیت بر ثانیه رسیده است. مردم اکنون اهمیت استفاده از اینترنت را به‌عنوان بخشی از نیازهای روزمره زندگی خود درک کرده‌اند و با استفاده از آن، خواسته‌های خود را تأمین می‌کنند. هر چه مردم سلامت بیشتر و بهتری داشته باشند، به سلامت محیط‌زیست و طبیعت نیز کمک می‌شود و با این اتفاق، منافع سلامت، بیش از هر زمان دیگری به جامعه می‌رسد

آموزش‌های نرم‌افزاری

بسیاری از بچه‌ها وقتی اسم دکتر و دارو به میان می‌آید، حاضر نیستند حتی برای یک لحظه هم که شده، چشمشان به دکتر بیفتد. برای برطرف‌کردن این مشکل و اینکه بچه‌ها یاد بگیرند سلامت خود را چطور حفظ کنند، نرم‌افزارها کمک خوبی به تغییر نگاه بچه‌ها به موضوع سلامت کرده‌اند. بازی‌های مبتنی بر آموزش سلامت از روش‌هایی است که در این قالب ارائه می‌شود