۰ نفر

جنگ فیس‌بوک علیه Zoom

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۱:۰۶
کد خبر: 434717
جنگ فیس‌بوک علیه Zoom

در طول یک ماه گذشته که ویروس کرونا در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است، بسیاری به این نتیجه رسیدند که شرکت‌های تکنولوژی باید نقش خلاقانه‌تری برای کمک به حفظ فاصله اجتماعی افراد در هفته‌ها و ماه‌های پیش‌رو داشته باشند.

به همین دلیل هم هست که در این روزها استفاده از اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و ویدئوکنفرانس به‌عنوان مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی و دورکاری، رواج پیدا کرده و ابزاری مانند Zoom در مدتی کوتاه توانسته رشد قابل‌توجهی داشته باشد. با این حال اما دنیای ما برای میزبانی مجازی از کارها، دوره‌های تحصیلی و آموزشی و تعاملات و حتی بازی‌های آنلاین به ابزارهای جدید و قدرتمندتری نیاز دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، این پتانسیل حالا مورد توجه شرکت‌های بزرگ هم قرار گرفته و پیش از همه فیس‌بوک به فکر ارائه یک اپلیکیشن کاربردی در این زمینه افتاده است. در نهایت این شرکت چند روز پیش از عرضه نسخه مجهز به قابلیت ویدئو‌کنفرانس اپلیکیشن مسنجر خود تحت عنوان مسنجر رومز (Messenger Rooms) خبر داد. این اپلیکیشن تمام محصولات این شرکت شامل فیس‌بوک، مسنجر، واتس‌اپ و اینستاگرام را در خود گنجانده و در نهایت به سه دسته تقسیم کرده است. دسته اول مربوط به ویدئوچت ساده مانند آنچه در واتس‌اپ وجود دارد، است و امکان برقراری تماس ویدئویی بین چهار تا هشت نفر را فراهم می‌کند. دسته دوم مربوط به پخش مانند فیس‌بوک لایو و لایو اینستاگرام است که امکان آوردن نفر دوم به پخش آنلاین از طریق حساب شخصی‌شان را به کاربران می‌دهد و قرار است برای اولین‌بار از طریق دسک‌تاپ هم در دسترس قرار بگیرد. دسته سوم همان مسنجر رومز است و ورود فیس‌بوک به عرصه‌ای محسوب می‌شود که در حال‌حاضر توسط رقبایی مانند Houseparty و Zoom اشغال شده است. در همین راستا مجله آنلاین TheVerge از طریق تماس ویدئویی مصاحبه‌ای کوتاه با مارک زاکربرگ مدیرعامل فیس‌بوک انجام داده است که آن را در اینجا می‌خوانیم:

 ایده پشت اپلیکیشن مسنجر رومز چیست؟

ایده اولیه این بود که به کاربران کمک کند تا یک لینک ایجاد کرده و آن را از طریق کانال‌های اجتماعی‌شان به اشتراک بگذارند. اما در عین حال روی قابلیت کشف و پیدا کردن متمرکز شدیم. مثلا در کاربردهای اجتماعی شما برای یک مهمانی شام یا چیزی شبیه به آن برنامه‌ریزی می‌کنید، اما گاهی ترجیح می‌دهید روی کاناپه‌تان دراز بکشید و بگویید: «آهای من اینجا هستم و دلم می‌خواهد دوستانم هم اینجا باشند.» این را در حالی می‌گویید که برنامه‌ای برای دعوت هشت نفر از دوستان‌تان ندارید. بنابراین می‌توانید یک اتاق را باز کنید و بگویید: ‌«سلام! خیلی خوب است که دوستانم اینجا هستند.» حتی می‌توانید لینک ورود به آن را در فیس‌بوک به اشتراک بگذارید. مسنجررومز امکان ایجاد ارتباطات جالب و نزدیک به واقعیت را فراهم می‌کند. به همین دلیل واقعا از عرضه آن خوشحال هستم.

  شنیده‌ایم که شما وقت زیادی را روی این محصولات ویدئویی گذاشته و در بسیاری از روزها تا دیر وقت روی آنها کار کرده‌اید. این درست است؟

بله، روی این محصولات متمرکز هستم. در حال‌حاضر روی سه حوزه بزرگ تمرکز دارم و کار می‌کنم و این سه حوزه به محصولاتی مربوط هستند که امکان برقراری ارتباطات بهتر را به افراد می‌دهند. خیلی بیشتر روی موضوع حضور از راه دور کار می‌کنم؛ اینکه احساس کنید در کنار فردی هستید وقتی به شکل فیزیکی در آنجا نیست. بعد روی دور کاری برای کسب وکارهای کوچک و همچنین امکان واکنش و پاسخ سریع از سوی کادر درمان به‌صورت از راه دور کار می‌کنم. 

  بسیاری از ما منتظر بودیم تا داستان‌هایی درباره رخوت و تکراری شدن امکانات Zoom بشنویم و ببینیم که ایده ارتباط ویدئویی مداوم خسته‌کننده می‌شود یا همچنان جذاب است. دیدگاه شما در این‌باره که چنین ابزارهایی چقدر مفید هستند، چیست؟ آیا این ابزارها می‌توانندبا تکنولوژی موجودشان واقعا مفید باشند یا برای بهره بهتر از آنها به هدست‌های واقعیت مجازی نیاز خواهیم داشت؟

فکر می‌کنم عوامل مختلفی در این زمینه موثر هستند. بخشی از آن فقط کیفیت اولیه است و به همین خاطر فکر می‌کنم انجام تماس ویدئویی از روی مسنجر دسک‌تاپ مفید است. اگر تاخیر در این تماس‌ها بالا باشد و احساس یک تعامل واقعی را به کاربران ندهد، باید این تاخیر به حداقل برسد. این اپلیکیشن به شکل زیرکانه‌ای این حالت روانی و احساسی را ایجاد می‌کند. با این حال فکر می‌کنم رقبای دیگر مسنجر‌رومز هم می‌توانند این کار را بکنند. 

واضح است که همچنان چیزهای عجیبی درباره تماس ویدئویی وجود دارد. من قبلا تجربه برگزاری جلسه گروهی در حالت واقعیت مجازی را داشته‌ام، آن‌هم در شرایطی که همه از خانه مشغول کار بودند. حتی اگر واقعیت مجازی همچنان در مسیر رشد و توسعه باشد و تماس ویدئویی کامل‌تر باشد، حس فضا موضوع دیگری است. انگار در اتاقی در یک دایره ایستاده‌ایم و من تصویری از «استان چادونوسکی» (مدیر بخش مسنجر) داشتم که ایستاده و صدایی از همان سمت می‌آمد. بنابراین چیزی وجود داشت که احساس واقعی‌تری را القا می‌کرد. به‌نظر من چیزهایی هست که باید برای غلبه بر زمان داشته باشیم و تماس ویدئویی نهایت آنها نیست.

با این حال فکر می‌کنم مواردی هم مربوط به عرف‌های اجتماعی باشند. من وقتی به‌صورت مداوم در دفتر کار می‌نشینم، سردرد می‌گیرم. گمانم قبل از همه اینها، برنامه‌ریزی لحظه به لحظه یک روز آن‌هم بدون آنکه زمانی برای استراحت یا فکر کردن داشته باشم، بسیار سخت خواهد بود. به نظر می‌رسد که در حال‌حاضر بعضی افراد وقتی تمام روز را مشغول انجام ویدئو کنفرانس هستند، چنین واکنشی دارند. اما این به خاطر آن نیست که تمام روز مشغول انجام ویدئو کنفرانس هستند، بلکه به خاطر این است که تمام روز در جلسه‌های متعدد و پشت سر هم هستند. بنابراین فکر می‌کنم بخش زیادی از این حس بیشتر مربوط به عرف‌های اجتماعی است و نه تکنولوژی.

  اپلیکیشن مسنجر‌رومز چه تلاشی برای حل این مشکل کرده است؟

ویژگی منحصر‌به‌فرد این اپلیکیشن این نیست که یک جلسه را هماهنگ و برگزار کنیم و بعد در زمان مشخصی افراد دیگر هم به آن جلسه بپیوندند. فکر می‌کنم چنین شرایطی بسیار تکراری و خسته‌کننده خواهد بود که تمام کارها را به‌صورت ویدئو کنفرانس انجام دهیم و در پایان روز هم از خودمان بپرسیم که آیا می‌خواهم یک برنامه از پیش تعیین شده دیگری داشته باشم یا خیر؟

اما فکر می‌کنم چیزی که واقعا درباره این اپلیکیشن جالب و متفاوت به‌نظر می‌رسد، آن است که مسنجررومز تنها برای برنامه‌ریزی کاری نیست. به‌عنوان مثال در آخر هفته برای تمرین گیتار با استادم، یک اتاق درست می‌کنم و اگر شخص دیگری هم بخواهد می‌تواند آن را ببیند تا به این ترتیب یک تعامل کاملا متفاوت را تجربه کنم. می‌دانید افرادی هستند که شاید در یک رویداد اجتماعی یا جلسه کاری در دفتر من لزومی به حضورشان وجود نداشته باشد، اما وقتی جلوی دفترم مکث می‌کنند و وارد می‌شوند، بسیار خوشحال می‌شوم. یا وقتی فیس‌بوکم را می‌گردم و می‌بینم که دوستانم یک اتاق درست کرده‌اند، به سرعت وارد آن می‌شوم. این قابلیت جالبی است و شکل جدیدی از تعامل را ایجاد می‌کند که فکر می‌کنم مردم از آن لذت می‌برند. 

  فکر می‌کنم خیلی برای این موضوع زود باشد، اما مردم به تدریج درباره این موضوع بحث می‌کنند که چیزی که در حال‌حاضر در تماس‌های ویدئویی وجود دارد، موقتی است یا ماندگار. جهانی را تصور می‌کنم که در آن می‌توانم اغلب تعاملات شخصی ام را در یک لحظه تکرار کنم. این به وضوح به معنای یک سرمایه‌گذاری بزرگ برای شما خواهد بود که با این اوصاف به نظر می‌رسد بسیاری از این قابلیت‌ها ماندگار خواهند بود. شما درباره این موضوع چه فکر می‌کنید؟

فکر می‌کنم درست است. ما در حال‌حاضر بیش از ۷۰۰ میلیون تماس روزانه از طریق واتس‌اپ و مسنجر داریم و احتمالا این تعداد افزایش هم پیدا می‌کند. مطمئن هستم که این رشد فعلی کمی موقتی باشد، اما این روند تا مدتی ادامه خواهد داشت. وقتی ۷۰۰ میلیون نفر هر روز کاری را انجام می‌دهند و این کار از مدت‌ها پیش هم انجام می‌شده است، به نظر نمی‌رسد اتفاقی موقتی باشد. فکر می‌کنم این روند رشد تا چند سال آینده به‌طور موقت ادامه داشته باشد، اما واضح است که ما در حال‌حاضر در شرایط نسبتا غیرعادی هستیم.