۰ نفر

قرنطینه سخت‌تر؛ دانلود بیشتر

۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۸:۰۵
کد خبر: 432959
قرنطینه سخت‌تر؛ دانلود بیشتر

بررسی‌های جهانی نشان می‌دهد در هر کشوری که مقررات سختگیرانه‌تری برای در خانه ماندن مردم اجرا شده میزان دانلودها افزایش بیشتری داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ ویروس جدید کرونا همچنان در سراسر جهان در حال گسترش است و بسیاری از دولت‌ها با اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی شهرها سعی در کنترل بیماری COVID-19 دارند. با این حال، این محدودیت‌ها عواقب بسیار گسترده‌ای دارد و باعث افزایش دانلودها به‌ویژه برای فیلم و سریال شده است. در کشورهای مختلف جهان کاربران برای دانلود فیلم‌ها و سریال‌ها که نقض کپی‌رایت به‌حساب می‌آید از ابزار تورنت استفاده می‌کنند.

همه‌گیری ویروس کرونا به چند دلیل باعث افزایش چشمگیر ترافیک اینترنت شده است. بسیاری از مردم جهان مجبور به‌کار از راه دور هستند و این مسئله باعث شده تا تماس‌های ویدئویی افزایش پیدا کند. همچنین دریافت و ارسال فایل‌ها به‌شدت بیشتر شده و مردم برای خبر گرفتن از خانواده‌شان اکثرا تماس تصویری را ترجیح می‌دهند.

اما این حجم افزایش ترافیک(دانلود و آپلود) نه‌تنها مربوط به دورکاری و سرگرمی‌های قانونی است، بلکه در مورد به اشتراک‌گذاری فایل‌ها هم صدق می‌کند.

 با گرفتار شدن مردم در داخل خانه‌ها به‌خاطر شیوع ویروس جدید کرونا در سراسر جهان، تعجبی ندارد که آنها به‌دنبال روش‌های گوناگون برای سپری کردن زمان خود باشند. این موضوع باعث شده که دانلودهای غیرقانونی هم افزایش یابد. نکته جالب این است که میزان اقدامات هر کشور در واکنش به این بیماری همه‌گیر، با افزایش این‌گونه دانلودها در ارتباط است.

بررسی ارتباط

سایت TorrentFreak این ارتباط را بررسی کرده و همانطور که انتظار می‌رفت، کشورهایی که اقدامات سختگیرانه‌تری برای نگه داشتن مردم در داخل خانه‌ها به اجرا گذاشته بودند، آمارهای قابل توجهی در افزایش این دانلودهای غیرقانونی داشته‌اند. به‌نظر خیلی از مردم، هیچ سرگرمی‌ای بهتر از دیدن یک فیلم جذاب یا یک سریال طولانی و مهیج نیست! با استفاده از داده‌های ارائه شده ازسوی iknowwhatyoudownload.com، تعداد آدرس‌های IP کشورهایی که در تورنت اقدام به اشتراک‌گذاری فایل کرده‌اند و همچنین تعداد دانلودها مورد تجزیه و تحلیل قرار داده شده است.

 در نمودارهای ارائه شده تعطیلی در ایتالیا از 9مارس، در اسپانیا از 14مارس، در آرژانتین از 19مارس و در عربستان از 9مارس آغاز شده است. پس از این تاریخ‌ها تعداد دانلودها و آدرس‌های IP به‌شدت افزایش یافته و پس از آن، در یک شرایط نرمال جدید قرار گرفته است.

در ایتالیا در روز 8مارس 592هزار دانلود و 213هزار آدرس IP وجود داشته است؛ درحالی‌که یک هفته بعد، تعداد دانلودها به 810هزار و آدرس‌های IP به 304هزار مورد افزایش یافته است. در اسپانیا هم شاهد روند مشابهی هستیم که چند روز پس از تعطیلی‌ها آغاز شد. درست مثل ایتالیا هر دو مورد دانلودها و آدرس‌های IP یک هفته پس از آغاز تعطیلی‌ها حدود یک‌سوم افزایش یافت.

تأثیر اقدامات مربوط به کنترل شیوع ویروس کرونا در فرانسه هم به‌خوبی قابل مشاهده است؛ چراکه هر دو عدد در روزهای خودقرنطینگی افزایش یافته است.

در عین حال، در کشورهایی که اقدامات سختگیرانه مربوط به فاصله‌گذاری اجتماعی به‌گونه‌ای انجام شد که افراد می‌توانستند تا حدودی آزادانه از خانه خارج شوند، این روند افزایشی کمتر بوده است. 

در انگلیس و بیشتر در سوئد، این موضوع افزایش چشمگیری نداشته است.

خلاف انتظار

در آسیا هم یافته‌ها آنطور که انتظار می‌رفت نبوده است. درحالی‌که پیش از این اعلام شده بود که بازدید از سایت‌های اشتراک فایل در چین افزایش یافته است، اما این الگو در مورد دانلودها و داده‌های آدرس IP مشاهده نشده است. این موضوع در مورد کره‌جنوبی هم صادق است. البته در برخی دیگر از کشورهای آسیایی افزایش چشمگیر ترافیک و دانلود مشخص است؛ به‌عنوان مثال، در سنگاپور، حتی پیش از آنکه اقدامات گسترده فاصله‌گذاری اجتماعی و خودقرنطینگی انجام شود، این افزایش‌ها آغاز شده بود.

با این اوصاف، در بیشتر موارد، تا امروز روند صعود در نمودارها نشانگر اعمال اقدامات فاصله‌گذاری اجتماعی و تعطیلی در کشورهاست. این احتمال وجود دارد که این روند صعودی افزایش در استفاده از داده‌ها بعد از مدتی به حالت عادی برگردد؛ زیرا وقتی کارها به روال معمول برگردد و مردم برای حضور در محل کار خود از خانه خارج شوند، زمان کمتری در طول روز برای نشستن پای دستگاه‌های خود خواهند داشت اما در شرایط فعلی چه کار دیگری خواهند داشت، جز اینکه همه سرگرم دانلود باشند.

افزایش دانلودهای غیرقانونی

 با گرفتار شدن مردم در داخل خانه‌ها به‌خاطر شیوع ویروس جدید کرونا در سراسر جهان، تعجبی ندارد که آنها به‌دنبال روش‌های گوناگون برای سپری کردن زمان خود باشند. این موضوع باعث شده که دانلودهای غیرقانونی هم افزایش یابد