۰ نفر

سر و کله زدن با رمز وای‌فای در ویندوز ۱۰

۳۰ بهمن ۱۳۹۸، ۱۶:۰۷
کد خبر: 418229
سر و کله زدن با رمز وای‌فای در ویندوز ۱۰

زندگی هرکدام از ما از رمزهای وای‌فای مختلف پر شده است. در محل‌کار، خانه و جاهای دیگر اتصال به مودم‌های وای‌فای برای استفاده از شبکه یا اینترنت یک کار عادی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، در حافظه گوشی و لپ‌تاپ ما هم ده‌ها سابقه اتصال به وای‌فای‌های مختلف ذخیره شده است. اما روی ویندوز ۱۰ چطور می‌توانیم پسوورد وای‌فای را ببینیم یا آن را با داشتن دسترسی‌ ادمین تغییر دهیم؟

پیدا کردن پسوورد 

اگر مثلا پسوورد وای‌فای خانه یادتان برود شاید فکر کنید با یک دردسر روبه‌رو هستید. اما کار خیلی سخت نیست. از روی لپ‌تاپ که به وای‌فای وصل است به بخش تنظیمات بروید و سپس Network & Internet را انتخاب کنید. در بخش Status به‌دنبال گزینهNetwork and Sharing Center بگردید. درNetwork and Sharing Center روی لینک

وای فای خود روبه‌روی کلمه Connections کلیک کنید. با این کار یک پنجره جدید باز می‌شود و اطلاعاتی از وضعیت شبکه در اختیار شما قرار می‌گیرد. در این بخش روی Wireless Properties کلیک کنید و به بخش Security بروید. 

حالا بخش Network Security Key را می‌بینید. با زدن تیک Show Characters، می‌توانید رمزی را که کاراکترهای آن در ابتدا پنهان است ببینید.

عوض‌کردن رمز 

 خیلی وقت‌ها می‌شود که شما شک دارید افراد غریبه رمز مودم شما را به‌دست آورده باشند یا نه! برای عوض کردن رمز وای‌فای نخستین گام این است که از طریق مرورگر وب خود، به صفحه تنظیمات مودم وایرلس وارد شوید. برای این منظور باید آی‌پی مخصوص مودم خود را در بخش نوار آدرس مرورگر تایپ کنید. اگر آی‌پی روتر بی‌سیم خود را نمی‌دانید، به دفترچه راهنمای موجود در جعبه آن مراجعه کنید. البته در بیشتر موارد آی‌پی مورد استفاده برای اتصال به مودم‌ها 192.168.1.1 است، ولی با این‌ حال در برخی از روترها این آدرس متفاوت درنظر گرفته شده است. پس از وارد کردن آدرس آی‌پی مودم، از شما یک نام کاربری و یک رمز عبور درخواست می‌شود. اگر این دو مورد را نیز نمی‌دانید دفترچه راهنمای روتر خود را مطالعه کنید، اما معمولا نام کاربری و رمزعبور در این مرحله کلمه admin است.

با ورود به منوی وایرلس می‌توانید آی‌پی یا نام دستگاه‌های وصل شده به مودم‌تان را ببینید. اگر این روش به‌نظرتان پیچیده است، می‌توانید با نصب اپلیکیشن‌های مخصوصی که به این منظور ساخته شده‌اند، از طریق گوشی هوشمند اندرویدی یا آیفون خود نیز دستگاه‌های متصل به شبکه وای‌فای‌تان را ببینید. مثلا Net Analyzer Lite و Fing Network Scanner به خوبی این کار را انجام می‌دهند. اپلیکیشن Fing هم برای سیستم‌عامل اندروید در دسترس قرار دارد و می‌توانید آن را از گوگل‌پلی دانلود کنید.

امن باشید!

بهترین کار برای امنیت وای‌فای ‌این است که هر چند وقت یک‌بار رمز وای‌فای را تغییر دهید. با این کار، ارتباط تمام گجت‌های متصل به شبکه-حتی گجت‌های شما-قطع می‌شود و برای اتصال مجدد، باید گذرواژه جدید را دوباره در گجت‌های خود وارد کنید. به همین‌خاطر کسی که به این گذرواژه جدید دسترسی ندارد، نمی‌تواند به شبکه وای‌فای وصل شود.

3روش اصلی برای امن کردن مودم یا روتر وجود دارد؛ استفاده از شیوه‌های رمزنگاری WEP، WPA و WPA2. برای حفظ امنیت هرچه بیشتر، بهتر است روش رمزنگاری WPA2 را انتخاب کنید و یک رمز عبور قوی برای آن به کار ببرید. یک رمز قدرتمند شامل حداقل ۸ کاراکتر ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک و علائم است.

نبرد تمام عیار با سارقان

بسیاری از مودم‌ها به شما امکان مدیریت گجت‌های متصل را با استفاده از آدرس مک می‌دهند. هر دستگاهی که قابلیت استفاده از وای‌فای دارد یک شماره یا سریال منحصر به‌فرد، مشهور به «مک‌آدرس» دارد. شما می‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات مودم لیست سفیدی بسازید و مک‌آدرس‌های دستگاه‌های مختلف را داخل آن وارد کنید. با انجام دادن این کار حتی اگر کسی پسوورد وای‌فای را هم پیدا کند امکان متصل شدن به مودم شما را نخواهد داشت.

تضمین امنیت وای‌فای

بهترین کار برای امنیت وای‌فای ‌این است که هر چند وقت یک‌بار رمز وای‌فای را تغییر دهید. با این کار، ارتباط تمام گجت‌های متصل به شبکه-حتی گجت‌های شما-قطع می‌شود و برای اتصال مجدد، باید گذرواژه جدید را دوباره در گجت‌های خود وارد کنید