۰ نفر

شبکه ملی اطلاعات به قطع و یا محدودیت اینترنت منجر نمی‌شود

۲۹ بهمن ۱۳۹۸، ۱۹:۳۱
کد خبر: 417992
شبکه ملی اطلاعات به قطع و یا محدودیت اینترنت منجر نمی‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات مکمل اینترنت است که برای حمایت از اقتصاد داخلی و همین‌طور داده‌های داخلی مورد توجه قرار گرفته و اجرای کامل شبکه ملی اطلاعات منجر به قطع و یا محدودیت اینترنت بین‌المللی نخواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «جوزپه پرونه» سفیر ایتالیا در دیدار با محمد جواد آذری جهرمی در محل عمارت کلاه‌فرنگی، روابط دوجانبه و موضوع های موردعلاقه برای همکاری‌های مشترک را بررسی کردند.

وزیر ارتباطات ضمن تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره روابط خوبی با ایتالیا داشته، گفت: ایتالیا تاکنون در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی در مقابل فشارهای غیرقانونی آمریکا مواضع بهتر و مستقل‌تری را در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران اتخاذ کرده است.

آذری جهرمی افزود: «تهران» مایل است که ارتباطات با «رم» بیش از این توسعه یابد و باید زمینه نزدیکی بیشتر مردم و گسترش همکاری‌های اقتصادی بخش خصوصی دو کشور را تسهیل ساخت.

وزیر ارتباطات ضمن تأکید بر اینکه از موضوع هایی که می‌تواند به نزدیکی بیشتر مردم و فعالان اقتصادی دو کشور منجر شود، ارتباطات و فناوری اطلاعات است و گفت: جهان در حال تغییر است و اقتصاد جهان به سمت اقتصاد دیجیتال حرکت می کند و آینده جهان در این حوزه رقم می‌خورد؛ بنابراین ضرورت دارد که برای آینده خود گفت‌وگوهایی را به‌منظور ایجاد همکاری‌های مشترک درزمینهٔ اقتصاد دیجیتال آغاز کنیم.

وی افزود: ضروری است تمهیداتی اندیشیده شود تا علاوه بر برگزاری رویدادهای علمی مشترک در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، امکان برقراری ارتباط بین دانشمندان ایرانی و ایتالیایی در این حوزه و به‌طور مشخص هوش مصنوعی فراهم شود.

آذری جهرمی اضافه کرد: هوش مصنوعی موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند آینده جهان را دچار تحولات شگرفی کند و بر مباحث مختلف ازجمله پزشکی، آموزش، بانکداری، تجارت و... تأثیرگذار باشد. بر این اساس برای آنکه در این عرصه عقب ماندگی نداشته باشیم، ضرورت دارد امکان ارتباط بیشتر و همکاری دانشمندان ایرانی و ایتالیایی باهدف توسعه دانش هوش مصنوعی در دو کشور را فراهم سازیم.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه معنای شبکه ملی اطلاعات، ملی کردن اینترنت نیست گفت: ما مفهومی داریم تحت عنوان ژئوپلیتیک سایبری که بر اساس آن، فناوری در حال ایجاد تغییرات بزرگ در جهان است.

وزیر ارتباطات گفت: امروز در زمان و قرن هوش مصنوعی، کشوری که این علم را داشته باشد غنی‌تر و کشوری که این علم را نداشته باشد روز به روز فقیرتر می‌شود. بنابراین چنانچه این روند ادامه پیدا کند، کشورهایی که برای توسعه دانش هوش مصنوعی بیشترین هزینه را انجام دهند، می‌توانند تبدیل به قدرت بلامنازع اقتصاد آینده جهان شوند.

آذری جهرمی تصریح کرد: ایران برای آنکه در اقتصاد آینده جهان سهمی داشته باشد، سیاستی را پیش ‌گرفته‌ تا از داده‌های خود حفاظت کند تا هوش مصنوعی را مبتنی بر داده‌های داخلی توسعه دهد و بر همین اساس شبکه ملی اطلاعات به‌نوعی پیش‌نیاز توسعه دانش هوش مصنوعی محسوب می‌شود و این واقعیت شبکه ملی اطلاعات است.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: بنابراین شبکه ملی اطلاعات مکمل اینترنت است که برای حمایت از اقتصاد داخلی و همین‌طور داده‌های داخلی مورد توجه قرار گرفته و اجرای کامل شبکه ملی اطلاعات منجر به قطع و یا محدود کردن اینترنت بین‌المللی نخواهد شد.

براساس این گزارش ، «جوزپه پرونه» هم ضمن تقدیر از وزیر ارتباطات و فعالیت‌های انجام شده در حوزه فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات، افزود: ایتالیا با دقت خاصی به روابط با جمهوری اسلامی ایران می نگرد.

به گفته وی، ایتالیا اکنون در این برهه حساس،ضمن حفظ استقلال، توسعه روابط با جمهوری اسلامی را موردنظر دارد و همچنان کنار شما می ایستد و عرصه را ترک نکرده‌ایم، زیرا به آینده مناسبات دو کشور بسیار امیدواریم.

سفیر ایتالیا افزود: رم از پیشنهاد شما برای گسترش روابط برای همکاری بخش خصوصی دو کشور و ایجاد ارتباط بیشتر میان دانشمندان دو کشور برای توسعه دانش هوش مصنوعی هم استقبال می‌کند و آمادگی خود را برای هر اقدامی در این زمینه اعلام می‌کند.