۰ نفر

ترفند برای استفاده از اینترنت موبایل

۱۰ دی ۱۳۹۸، ۶:۱۵
کد خبر: 405968
ترفند برای استفاده از اینترنت موبایل

در خیلی از مناطق کشور حالا اینترنت موبایل بسیار پرسرعت‌تر از اینترنت ثابت یا همان ADSL است. به همین‌ دلیل خیلی‌ها ترجیح می‌دهند از اینترنت تلفن همراه‌شان با خریدن بسته‌های مناسب روی تبلت یا لپ‌تاپ‌شان هم استفاده کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اما اگر شما مودم 3G یا 4G نداشته باشید چطور می‌توانید یک شبکه وای‌فای در خانه یا محل کارتان با گوشی موبایل‌تان درست کنید. اینها راهکارهایی است که به شما یاد می‌دهد چطور با گوشی‌تان شبکه‌ای ویژه بسازید.

گوشی‌های امروزی اغلب دارای WiFi‌ هستند و می‌توانید اینترنت سیم‌کارت یا به‌عبارتی Mobile Data را فعال کنید و آن را از طریق هات‌اسپات بی‌سیم، در اختیار سایر کامپیوترها و وسایل منزل بگذارید؛  به‌عبارت دیگر می‌توانید چند کامپیوتر و لپ‌تاپ و گوشی و غیره را با هم شبکه کنید، چرا که عملاً گوشی در نقش مودم عمل می‌کند.

 گوشی و تبلت اندرویدی

 فعال‌سازی هات‌اسپات یا نقطه تماس در گوشی‌های اندرویدی ساده است. اما در گوشی‌ها و تبلت‌های مختلف ممکن است نام منوها کمی متفاوت باشد. در گجت‌های جدید قابلیت جست‌وجو کردن در تنظیمات وجود دارد. برای همین می‌توانید عبارت Hotspot یا نقطه اتصال (در گوشی‌های با زبان فارسی) را جست‌وجو کنید و به‌راحتی گزینه‌ مورد نظر را پیدا کنید. اما در گجت‌های قدیمی شاید مجبور شوید تمام منوها و گزینه‌ها را با حوصله بررسی کنید. به‌صورت عمومی باید این مراحل را طی کنید. اول اپ تنظیمات را اجرا کنید. روی Network & internet بزنید. 

روی Hotspot & tethering ضربه بزنید. حالا سراغ گزینه Portable hotspot بروید و تأیید کنید. برای تغییر دادن نام شبکه و رمز عبور آن، روی  Configure hotspot بزنید. نام شبکه یا  Network name یا SSID را به دلخواه تایپ کنید. رمزگذاری را روی حالت WPA2PSK تنظیم کنید که امن‌ترین حالت است. پسوورد نسبتاً پیچیده‌ای تایپ کنید که قابل حدس زدن نباشد.

در نهایت روی Save ضربه بزنید تا تنظیمات ذخیره شود. از حالا به بعد هر موقع هات‌اسپات را فعال کنید در منوی وای‌فای مثلا لپ‌تاپ‌تان می‌توانید نامی را که خودتان انتخاب کرده‌اید، پیدا کنید و رمزی که انتخاب کردید را وارد کنید تا به اینترنت گوشی وصل شوید.

ایجاد هات‌اسپات روی گجت‌های اپل 

 در آیفون و آی‌پد هم قابلیت ایجاد هات‌اسپات وجود دارد. برای این کار لازم است ابتدا به بخش تنظیمات گوشی بروید و وارد بخش Cellular شوید. از این بخش به سراغ گزینه Cellular Data Network بروید و در بخش Personal Hotspot در جلوی گزینه APN یک نام دلخواه تایپ کنید. حالا در صفحه اصلی تنظیمات یک گزینه Personal Hotspot اضافه شده است.

روی گزینه Wi-Fi Password تپ کنید و رمز موردنظر را تایپ کنید و سپس روی Done بزنید. کار تمام است. از این به بعد هر وقت هات‌اسپات را روشن کنید می‌توانید از بخش وای‌فای گجت‌های دیگر به گوشی‌تان وصل شوید.

سیم به جای وای‌فای 

یک مشکل مهم استفاده از هات‌اسپات این است که مصرف باتری گوشی بسیار بیشتر می‌شود. زود تمام شدن باتری هم یعنی نیاز به شارژ مجدد که در نهایت عمر باتری‌تان را کم می‌کند.

درصورتی که یک گوشی قدیمی و بلااستفاده دارید می‌توانید آن را در نقش مودم برای ایجاد شبکه استفاده کنید. این کار را حتی با گوشی‌هایی یک یا چند ایراد سخت‌افزاری دارند هم می‌شود انجام داد. علاوه بر این می‌توانید از USB و بلوتوث هم برای نقل و انتقال داده استفاده کنید و اینترنت را به اشتراک بگذارید که محدودیت‌هایی دارد. 

مثلا با بلوتوث تنها دستگاه‌هایی در فاصله حدود ۱۰متر می‌توانند به گوشی وصل شوند و درباره سیم هم که مشخص است فقط یک دستگاه می‌تواند از اینترنت استفاده کند. همچنین حواس‌تان به هزینه‌های اینترنت موبایل باشد. 

درصورتی که بسته اینترنت نداشته باشید با وصل شدن همزمان چند دستگاه احتمالا با یک قبض نجومی روبه‌رو می‌شوید، به همین‌خاطر بهتر است قبل از هات‌اسپات کردن گوشی برای دیگران، حساب هزینه‌ها و حجم‌های دانلود احتمالی را داشته باشید.

معضل باتری 

یک مشکل مهم استفاده از هات‌اسپات این است که مصرف باتری گوشی بسیار بیشتر می‌شود. زود تمام شدن باتری هم یعنی نیاز به شارژ مجدد که در نهایت عمر باتری‌تان را کم می‌کند