۰ نفر

چگونه کاربران به «سورپرایز پهپادی» وزیر واکنش نشان دادند؟

۲۳ آذر ۱۳۹۸، ۶:۱۶
کد خبر: 401671
چگونه کاربران به «سورپرایز پهپادی» وزیر واکنش نشان دادند؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روز ‌19آذر در همایش «تهران هوشمند» اعلام کرد برای مردم ایران یک سورپرایز(شگفتانه) ویژه دارد که آن را روز پنجشنبه اعلام می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، به‌دنبال انتشار این خبر، گمانه زنی‌های زیادی از سوی کاربران صورت گرفت که البته حوزه این حدس و گمان‌ها بیشتر به رفع فیلتر تلگرام، ارزان شدن اینترنت، پرتاب ماهواره جدید و پایان وس محدود می‌شد و برخی نیز نگران قطع اینترنت بین‌الملل به‌دنبال توسعه اینترنت ملی بودند. سرانجام پنجشنبه شب انتظار‌ها به پایان رسید و وزیر در توئیتر و اینستاگرام، سورپرایز ویژه‌اش را اعلام کرد.

«پست پلاس» سورپرایز ویژه وزیر

وزیر ارتباطات درباره سورپرایز ویژه خود در سلسله توئیت‌هایی نوشت: خانم‌ها و آقایان، به پست + (پُست پِلاس) خوش آمدید. ما به جای صحبت و جلسه، چند اقدام عملیاتی انجام دادیم که واقعاً هزینه‌ها کمتر شود و از آلودگی شهرها جلوگیری کنیم. وی در ادامه توئیت خود نوشت: انتقال بسته‌های پستی با پهپاد را فراهم کردیم که دیگر در هیچ جای ایران نقطه‌ای باقی نماند که غیرقابل دسترس باشد. انتقال سریع دارو به بیمارستان‌ها، جزیره‌ها، سورپرایز کردن یکدیگر و... از جمله کارهایی است که از این به بعد در اختیار شما خواهد بود. در حال حاضر کشورهای کمی در دنیا هستند که این کار را کرده‌اند.

شیطنت‌های سیاسی در میان کامنت‌ها

گفتنی است وزیر ارتباطات در فاصله 20ساعت مانده به اعلام سورپرایز خود برخی از حدس و گمان‌های کاربران را در استوری اینستاگرامش قرار داد که در میان آنها می‌توانستید طنز را در کنار جدیت ببینید. جهرمی در مورد این موج کامنت‌ها درباره سورپرایزش نیز نوشت: «باید خدمتتون بگم که خیلی‌ از کامنت‌ها، توئیت‌ها، استوری‌ها و پیامک‌ها رو خوندم. واقعاً از خلاقیت شما مردم عزیز و اعتماد و لطفی که به بنده به‌عنوان خادم خود دارید یک دنیا ممنونم. اتفاقاً خیلی از این سورپرایزها مثل ارسال ماهواره جدید، ارزان کردن اینترنت، #پایان_وس و... رو در تقویم گذاشتم و در دو هفته آینده از این دستاوردها و خدمات زیاد خواهیم دید.»

اما به‌دنبال اعلام سورپرایز از سوی وزیر ارتباطات، موج کامنت‌ها حساب توئیتری وی را نشانه گرفتند که البته هرچند در میان این کامنت‌ها تعدادی از کاربران از این خبر ابراز خوشحالی کرده بودند ولی میزان هجمه به‌وزیر جوان از هر طیفی بسیار بالا بود.

 این توئیت وزیر بازخورد بسیار زیادی در فضای مجازی داشت و شاهد طنازی بسیاری از کاربران در توئیتر بودیم. با توجه به اینکه اولویت برخی از کاربران در حدس و گمان درباره این سورپرایز رفع فیلتر تلگرام بود، این گروه شروع به انتقاد از وزیر ارتباطات کردند که البته وزیر هم در پاسخ نوشت: «امیدوارم تلاش‌هایم برای رفع فیلترها هم به نتیجه برسه ولی خب از نظر قانونی زورم نمی‌رسه ولی خیلی از توئیت‌ها و کامنت‌ها رو برای بقیه در جلسات می‌خونم تا بالاخره با واقعیت‌های جامعه و خواسته‌های شما آشنا شوند. خوبی شبکه‌های اجتماعی همین ارتباط مستقیم و بی‌ریاست که داریم.» این درحالی است که به محض گمانه زنی‌های مردم درباره رفع فیلتر تلگرام، شورای عالی فضای مجازی بلافاصله این موضوع را تکذیب کرده بود.

گفتنی است در طول مدتی که کاربران انتظار اعلام سورپرایز وزیر را می‌کشیدند شاهد انتشار اخبار جعلی زیادی هم بودیم تا جایی که یکی دو ساعت مانده به اعلام خبر ازسوی وزیر، در صفحات فیک توئیتر وزیر، سورپرایز وی را رفع فیلتر یوتیوب اعلام کرده بودند.

در این میان همچنین شیطنت‌هایی نیز صورت گرفت تا آنجا که توئیت آذر منصوری هک شد و در صفحه وی متنی نوشته شده بود با این مضمون که «امثال من یادشان نمی‌رود همین فردی که هرشب خواب ریاست جمهوری را می‌بیند، سال 88 مدام در بازجویی‌های مختلف ما را سورپرایز می‌کرد. بی‌شک هیچ اصلاح‌طلبی به پوپولیسم رأی نخواهد داد».گفتنی است عده‌ای با هیجان کاذب این توئیت فیک را به سرعت ریتوئیت کردند تا آنجا که در نهایت آذر منصوری در گفت‌و‌گو با خبرنگار جماران از هک شدن حساب توئیتری خود خبر داد. این فعال اصلاح‌طلب با بیان اینکه دیگر در هیچ سطحی به حساب توئیتر خود دسترسی ندارد اعلام کرد که پست توئیتری اخیر وی در انتقاد از آذری جهرمی موضع وی نبوده و هنوز مشخص نیست چه فرد یا افرادی حساب توئیتری وی را اداره می‌کنند.

این کاربران طناز

برخی از کاربران این عملکرد وزارت ارتباطات را نسبت به سایر دستگاه‌ها مثبت ارزیابی کردند که بخشی از این توئیت‌ها را در زیر می‌خوانید.

معصومه ابتکار: خدا قوت! کار شما برای هوای سالم شهرهای کشور با ارزش است!

Mohammad Reza Ghaderi:

فروردین امسال نماینده پست سوئیس که پست اول دنیاست درباره پهپاد پستی با افتخار گفت که پروازهای آزمایشی را با یک شرکت سازنده خارجی با هدف حمل و نقل پاک و ارائه خدمات به نقاط دورافتاده و در زمان بحران شروع کرده‌اند. امروز با غرور پست‌پلاس با پهپاد ساخت جوانان ایرانی آزمایش می‌شود.

Mohammad Javad Motebaheri:

 اگر این خدمات جدید پست‌پلاس در یک کشور غربی رونمایی شده بود... شک ندارم الان توئیت هاتون در وصف بیچارگی و عقب ماندگی ما ایرانی‌ها بود.

امیر: به نظرم پست پهپادی یک نوآوری و حرکت روبه جلویی در پست بود.کاش خیلی به دید منفی نبینیم. شرکت پست با تیم جوانش حتماً بیشتر خواهد درخشید و ای کاش تمامی دستگاه‌ها همین اندازه به‌سمت جلو حرکت کنند.

عَلیانده: این پست‌پلاس اگه واقعاً خوب و مفید باشه و قابل دسترس برای همه، کار قشنگیه. چرا همیشه میخوایم اینجور کارهای نو رو بزنیم؟

بینابینی: اگه همین فیلم پست‌پلاس آذری جهرمی تو امارت متحده عربی یا قطر بود اینجا همتون یقه جر می‌دادید که‌ ای وای اینها بیابون نشین بودن و الان چی شدن. لذت بردم با کارش و به دوستام کلی پز دادم که ما اینیم.

مستر ضمیر: منتظر آپلو هوا کردن بودین!؟ خوب درسته مشکل داریم با وزیر جوان ولی کاری که انجام شده خوب بوده.لااقل کارهای خوب رو ببینیم.

حاجی: حالا همتون سورپرایز رو مسخره کنید ولی من اون روزی رو میبینم که همتون صف می‌کشید با پهپاد براتون بسته پستی بفرستن و فیلم و عکسشو استوری کنید.

بخشی از کامنت‌های کاربران هم به توضیح وزیر درباره یکی از قابلیت‌های پست‌پلاس یعنی سورپرایز کردن یکدیگر مربوط می‌شد. به‌عنوان مثال یکی از کاربران نوشت: من می‌خوام حلقه نامزدم رو با پهپاد براش بفرستم و ازش خواستگاری کنم.

برخی از کامنت‌ها هم سرشار از طنز بود که چند مورد از آنها را با هم می‌خوانیم.

کیا بی‌ریا:دیگه از فردا بابامون می‌خواد بگه پهپاد خبر آورده سیگار می‌کشی شیطون.

پری‌ها: ای پست‌پلاس که می‌روی به سویش از جانب من ببوس رویش.

آیت حسینی: دیشب خواب دیدم استراماچونی را با پهپاد آوردن وسط استادیوم آزادی.

sajjad.h :تشکر تشکر جهرمی، از فردا دیگه لازم نیست سر صف بربری بریم

وزیر ارتباطات به‌دنبال کامنت‌های بیشمار کاربران نوشت: «بالاخره ممکن است خبر خوب زیادی در این مدت نشنویم یا حتی از شنیدن سورپرایز تعجب کنیم. اما من تمام تلاشم را می‌کنم که حداقل به اندازه‌ سهم خودم برای شما مردم کار کنم و خبر خوب بدهم. همین شادی و هیجانی که این مدت در جامعه ایجاد شد خیلی ارزشمند است. کشور و مردم بزرگی داریم و باید قدرشان را بدانیم. باید ایران را بهترین و پیشرفته‌ترین کشور دنیا کنیم.»

ایران در جمع کشورهای پهپادی

با وجود هجمه‌های فراوانی که با اعلام خبر پست‌پلاس به وزیر ارتباطات صورت گرفته، ذکر یک نکته ضروری است و آن هم اینکه اکنون تنها چند کشور جهان از این فناوری بهره‌مند هستند و با کمک آن، بسته‌های پستی، دارویی، غذایی و...را تا دوردست‌ترین و صعب العبورترین نقاط ارسال می‌کنند که البته در این میان خاورمیانه سهمی بسیار اندک دارد.

در خاورمیانه بجز رژیم صهیونیستی شاهد ارسال بسته‌های پستی در دبی در بخش‌های مختلف هستیم.

گفتنی است امارات متحده عربی از سال 2014 به‌دنبال استفاده از پهپادها برای ارسال بسته‌های پستی، دارویی، غذا و حتی تاکسی‌های پهپادی بوده‌ و در این زمینه موفقیت‌های چشمگیری نیز کسب کرده‌ است.

بنابراین رونمایی از پروژه پست‌پلاس که امروز به طور رسمی انجام می‌شود می‌تواند ایران را به جمع کشورهای محدود خاورمیانه و جهان که در این حوزه گام گذاشته‌اند، وارد کند.