۰ نفر

اقدامات امنیتی لازم پیش‌از تعویض یا فروش دستگاه‌ هوشمند

۱۱ آذر ۱۳۹۸، ۱۸:۰۹
کد خبر: 398873
اقدامات امنیتی لازم پیش‌از تعویض یا فروش دستگاه‌ هوشمند

یکی از دغدغه‌های کاربران برای فروش یا تعویض لپ‌تاپ، گوشی یا تبلت، نگرانی از اطلاعات داخل حافظه آن‌هاست و بر این اساس قبل از تحویل این‌گونه دستگاه‌ها به خریدار، اقداماتی را باید انجام داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، یکی از توصیه‌های مهمی که قبل از فروش دستگاه‌های دیجیتالی از جمله رایانه و لپ‌تاپ به کاربران می‌شود، این است که اطلاعات مهم سیستم‌تان را به یک هارد اکسترنال منتقل کنید.        

همچنین توصیه می‌شود این هارد را به دست افراد مورد اعتمادتان دهید و یا آن را در جای مطمئن نگهداری و رمزگذاری کنید. برای رمزگذاری فایل‌ها و اطلاعات هم میتوان از اپلیکیشن‌های موجود در این حوزه استفاده کنید.

اقدام دوم این است که از تمام حساب‌های کاربری خارج و مطمئن شوید نام کاربری و پسورد آن‌ها به صورت اتوماتیک ذخیره نشده باشند، چون در اینصورت افراد ناشناس می‌توانند فقط با کلیک روی آن گزینه Login و وارد حساب‌تان شوند.

از سوی دیگر حتما باید ایمیل‌تان را چک و پیام‌های حساس و مهم را پاک کنید. وقتی ایمیل‌ها را از قسمت In box پاک کردید، حتما به بخش Trash بروید و آنجا را هم خالی کنید تا مطمئن شوید امکان بازگرداندن آن‌ها به In box وجود ندارد. همچنین فایل‌های مهمی که در ضمیمه ایمیل‌تان دارید حتما دانلود، رمزگذاری و در فضاهای امن ذخیره کنید.

در این باره علی اصغر زارعی - مدرس دانشگاه - گفت: کاربران باید به شبکه‌های اجتماعی که در آن‌ها فعالیت داشته‌اند، مراجعه و اطلاعات مهمی که در آنجا دارند را ذخیره کنند. همچنین اگر می‌خواهند امنیت کاملا حفظ شود، توصیه می‌شود حساب کاربری‌شان را برای همیشه پاک کنند؛ تاکید می‌شود حذف دائم نه غیر فعال کردن موقت، چرا که اگر حساب‌تان را موقتا غیر فعال کنید ممکن است کسانی که به دستگاه‌های شما دسترسی دارند بتوانند با انجام شیوه‌هایی این حساب ها را فعال کنند.

او ادامه داد: در حالی که با حذف دائم اکانت، امکان دسترسی به حساب شما وجود نخواهد داشت. اگر به هر دلیلی نخواستید حساب‌های کاربری‌تان را در شبکه‌های مجازی پاک کنید، تنظیمات امنیتی را برای آنها حتما اعمال کنید و فراموش نکنید با پاک نکردن دائمی حساب‌تان حواستان به اطلاعات موجود در آن‌ها باشد.

به گفته این کارشناس، پس از پاک‌سازی حساب هایتان در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و فضاهای ذخیره سازی، فایل‌های مهم روی سیستم‌تان را به روش درست و دائمی حذف کنید. شما کاربران می‌توانید برای این کار از برنامه C cleaner استفاده کنید. در آخر ویندوز سیستم‌تان را عوض کنید و پس از نصب ویندوز جدید تمام درایورهای هارد را فرمت کنید.

اقدامات امنیتی لازم برای دستگاه‌های هوشمند

به گفته این استاد دانشگاه، ابتدا اطلاعات مهم گوشی یا تبلت‌تان را به فضای امن منتقل کنید و مطمئن شوید روی حافظه دستگاه هیچ اطلاعات مهمی ندارید؛ بعد تمام اپلیکیشن‌های مربوط به سرویس‌های ایمیل و شبکه‌های اجتماعی  را حذف کنید. سپس تمام شماره تلفن‌های مهم در لیست مخاطب‌تان را حذف کنید و یا از آن‌ها نسخه پشتیبانی تهیه کنید و در روی دستگاه دیگری منتقل کنید.

او خاطر نشان کرد: پس از تمام اقدامات امنیتی توصیه می شود گوشی یا تبلت‌تان را ریست و به تنظیمات کارخانه‌ای برگردانید. اقدامات امنیتی که در بالا ذکر شد، را نادیده نگیرید و همه را اعمال کنید چرا که بی‌توجهی به آن‌ها زمینه نفوذ افراد ناشناس به سیستم شما را فراهم می‌کند.